Advies octavia II

mmsol78

Actief lid
beste allemaal, een vraagje. Een kennis van mij is geïnteresseerd in een octavia (op mijn advies) van ongeveer bouwjaar 2011. Hij wil een benzine uitvoering en verder geen bijzondere wensen.

Wat zijn nu de specifieke problemen met de O2 wat betreft de motor. Welke mijden en welke juist niet.
Ik rij zelf de o3 en die bevalt super, geen ervaring met o2

Alvast bedankt...
 

ertromp

Forumguru
De O2 bouwjaar ca. 2011 is het zogenaamde facelift model van de O2

De O2 was leverbaar in 2011 met 1.2TSI, 1.4TSI en 1.8TSI en 2.0TSI (RS)

Ik zou zeggen ga voor de 2.0TSI ......................................
................
....................
...................
................
Maar:

Hier in NL volstaat een 1.2TSI prima hoor :D

Typische problemen bj 2011:
1.2TSI veel nokkenasketting problemen (opgerekte ketting) en kettingspanner problemen
1.4TSI nokkenasversteller problemen en in mindere mate de opgerekte ketting en kettingspanner
1.8TSI nokkenasversteller en verkeerde olieschraapveer waardoor enorm olieverbruik kan ontstaan (diverse voorbeelden hier te vinden op het forum)

Andere O2 problemen:
blaasvorming (roest) rond kentekenverlichting (lak kan loslaten)
DSG indien de O2 daarmee uitgerust is daarvan vertonen de koppelingsplaten veelal overmatige slijtage door te enthousiaste software van VAG
Vervuiling van inlaatkanalen/kleppen als er veelvuldig vroeg doorgeschakeld wordt naar een hogere versnelling (dat groene rijden :D)
Fluittoon bij hoge snelheden door matig afgestelde deuren (kan achteraf bijgehangen worden hoor)
Glasbreuk in het derde remlicht (slechte productieserie van die units)
Vuil ophoping achter kunststof binnenschermen van de voorspartborden

Indien financieel mogelijk ga voor een Elegance je krijgt dan nl. high end modules waar achteraf meer met VCDS is op te coderen dan de minder bedeelde versies

De O2 is gewoon een goede doorsnee auto met voldoende ruimte op de achterbank en een enorme kofferruimte.

Voor mij persoonlijk vond ik het weggedrag nog prettiger worden na montage van een stel progressieve veren van Eibach (tevens verlaging)
 

floyd2

Forumguru
En wel eens een aanhanger of vaak zwaar beladen, dan zou ik hulpveren aanraden.
De achtervering is wat slapjes.
 

VentoTDI

Forumguru
Ik vond de 1.4TSI (met DSG) een heerlijke combinatie :thumbsup:
Géén problemen gehad, het is dat ik 20% of minder wilde gaan betalen :wavecry:

Elegance had goede opties!
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Ik rij sinds oktober vorig jaar in de Octavia 1.2 DSG en dit rijdt echt heerlijk.
Voldoende vermogen in NL en heerlijk al die ruimte.

Ik heb nog wel een tip voor een mooie auto.

In januari is mijn auto gestolen en reeds in juli weer terug gevonden.
Afgelopen week was ik ff nieuwsgierig hoe het met hem was en hij staat nu hier te koop.
Volledig dealer onderhouden en geen mankementen aan ketting en DSG.

Let wel even op hoe de bumper is gerepareerd. Er is een paaltje geraakt door de dieven en er zat een behoorlijke schade aan de rechter voorkant.
2015-06-06%2017.48.08.jpg


Ik heb gelukkig weer een andere gevonden, maar dit is echt een aanrader. Ik denk dat je best nog wel wat van de prijs kan afhalen, doordat hij deze via een veiling van de verzekeraar heeft opgekocht. Flink wat marge denk ik.
 

newwolf84

Forumguru
En hier ook nog een bezitter van een O2 combi elegance uit 2011.

Heb zelf de 1.2 TSI en idd zoals @ertromp al vermeld power zat in NL. Afgelopen zomer ook naar Tsjechie geweest en ik moet zeggen de auto heeft me positief verbaasd. Tuurlijk kan het altijd beter/sneller/meer trekkracht, maar al met al viel het me niet tegen. Heb hiervoor een getunde 1.9 TDI diesel gehad, je moet wat meer schakelen maar ook dat went.

wel kwam ondanks dat de ketting vervangen was wel de kettingspanner als spelbreker er tussen door, deze is in de garantie periode vervangen.

Voor de rest een heerlijke reisauto waar het aangenaam in vertoeven is.

De rest van de problemen die dhr Tromp benoemt gelukkig geen last van gehad. Maar goed..wat niet is...
 

Cobrakever

Actief lid
Cuppen is een algemene VAG kwaal.
Nu sinds kort eigenaar van een 1.4 tsi elegance uit 2010. Super auto.
 
Bovenaan Onderaan