advies schokdempers bij cuppende achterbanden

KEC

Lid
hoi forummers

ik weet dat er al heel wat geschreven is over cuppende achterbanden, maar ik vind ook veel onzin hierover terug.


sinds 2 weken zit ik met gecupte achterbanden, meerbepaald het profiel aan de buitenzijde. Best jammer na 25.000km, want profiel is anders nog voldoende diep.

Volgens de bandenboer ligt het aan de schokdempers (16% verschil Links-rechts):
37% linksachter (moet volgens hun test minstens 40% zijn)
44% rechtsachter
Nu heb ik al vaak gehoord dat die dempertests niet deugen.
Uitlijning was 5000 km terug binnen de norm; stabilisatorrubbers + achterremmen zijn net vervangen

Zij houden het dus op nieuwe schokdempers (160€) + banden (advies: geen regenbanden achter)
Wat denken jullie? broodje aap-verhaal? Kan het wat te maken hebben met het vervangen van de stabilisatorrubbers (voor)? Is een standaard-Monroe een goede demper?


Zou het zonde vinden hiervoor iedere 20k banden te vervangen. Auto heeft 133.000km gelopen. Ik rijd 99% snelweg
 

ppx

Donateur
Mijn vorige Octavia, uitgerust met een sportchassis en 17" Pallas velgen waarop de Potenza's lagen, had dat probleem ook na goed 20 à 25k.
Mijn garagist (niet de Skoda dealer) vond dat bizar en heeft dat voor me uitgezocht. En het antwoord waar hij mee afkwam, na consult van een bandenhandelaar, was dat de combinatie van de sportophanging en de Potenza's (hard rubber) de oorzaak waren voor het ongelijkmatig afslijten én een niet al te beste uitlijning. Dit was blijkbaar een gekend Skoda Octavia probleem...

Ik weet nog goed hoe ik er de eerste keer achterkwam: bij een bepaalde snelheid begon er een storende resonantie op te treden die in het interieur ter hoogte van de kofferbak duidelijk hoorbaar was.

Oplossing was volgens de bandenboer zachter rubber en goed uitlijnen. Er zijn dan op de achteras Michelins geliegd (sla me dood welk type, ik weet het niet meer), en heb er 35k mee gereden zonder de slijtage die de Potenza's hadden. En toen heb ik mijn vorige Octavia in januari ll. total loss gereden... en een nieuwe besteld ;)

Misschien heb je hier iets aan?
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring is dat de 'norm' voor uitlijning bij alle auto's eigenlijk erg ruim is, en dat je niet blij wordt van een auto waarbij de uitlijning alleen maar 'binnen de norm' valt.

Over gecupte achterbanden heb ik ooit het volgende verhaal gehoord: "dat komt voornamelijk voor bij stationuitvoeringen, en dan met name de exemplaren die bijna altijd leeg rijden, dus met 1 á 2 personen en geen gewicht in de kofferbak. Gevolg is dat bandenspanning, vering en demping eigenlijk niet berekend zijn op dit lage gewicht waardoor de banden gaan cuppen. Middel om het cuppen tegen te gaan, zou een zak zand in de kofferbak zijn." Ik weet niet in hoeverre het klopt, maar het klinkt mij niet helemaal onlogisch in de oren.
 

TurboBooster

Forumguru
Om de 6 maanden de voorwielen naar achteren verplaatsen en dus de achterwielen naar voren.
Dan is over het algemeen het probleem opgelost.
 

KEC

Lid
probleem opgelost
- licht cuppen tgv verslijtende achterdempers
- merendeel van het lawaai komt van versleten wiellager
 
Bovenaan Onderaan