Advies, tips & trucs aankoop O3

Cherokee

Senior Member
Na ruim vijf vrijwel probleemloze jaren en en wat minder prettige (kostbare) laatste periode ben ik aan het overwegen de overstap te maken naar een O3.
Mijn huidige O2fl: bj 2012, station, DSG, Elegance BNS, 1,6 TD, moet het na 320K misschien iets rustiger aan gaan doen.

Maar welke O3 wordt de vervanger?
Qua uitvoering minimaal: Station, Style BNS, DSG, en liefst nog wat leuke extra's waarvan elektrisch bedienbare achterklep en dubbele bodem hoog scoren.

Verder laat ik me graag adviseren en informeren over de diverse motoren (zowel benzine als diesel) en de, zowel positieve als negatieve attentie punten !
Jaarlijks zal er zo'n 30K mee gereden worden.

Of wellicht weet, of heeft, er iemand een goede/leuke O3 te koop.
Budget, zonder inruil, ligt vooralsnog rond de € 17.500

Alvast bedankt voor de positieve reacties en goede adviezen ;)

André
 

JeSko

Forumguru
Met 30k per jaar zou ik naar een Diesel uitkijken, zowiezo, en wat valt er te zeggen over een O3, niet bijster veel, dat is een door en door bewezen auto die je wellicht goed gaat dienen. De 1.6 TDI in de O3 is steengoed, enkel de waterpomp kan sneller stuk gaan maar dat is iets van over de gehele VW lijn wat bekend is.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik rijd zo'n 35.000 per jaar met de 1.0TSI.
Motor is zuinig en nog best pittig (ook voordat ik hem liet chippen viel het niet tegen)
Hiervoor reed ik een diesel, maar omdat de 1.0 bijna net zo zuinig is maakt het qua kosten weinig uit denk ik
 

Tees

Donateur
Tsja, diesels zijn nu wel goedkoop in aanschaf, aangezien niemand ze meer wil hebben. Heb je tegenwoordig natuurlijk wel t risico dat ie niet door de deeltjestellertest heen komt, en dat is een dure. En restwaarde zal ook niet je van het zijn.
Maar met 30k per jaar weet ik niet of diesel (in NL denk ik?) nog een goede keuze is, zeker als je t verbruik van die 1.0 TSI ziet. Zowel de benzine als dieselmotoren in de O3 zijn solide blokken met weinig gekende problemen. Dus in die zin zijn beide een prima keuze.
 

CharlesTucker

Forumguru
Tsja, de keuze tussen diesel en benzine is een lastige, en zonder kristallen bol weet je pas als je je auto over een paar jaar weer verkoopt of je de juiste keuze hebt gemaakt. Ik heb wel een beetje het idee dat het anti-diesel sentiment weer wat aan het afnemen is, maar dat zo weer anders zijn.

Zelf heb ik 5 jaar geleden voor benzine gekozen, met de 40.000 die ik toen nog per jaar dacht te rijden leek diesel financieel iets verstandiger, maar niet veel. Met het oog op restwaarde, het mogelijk sommige steden niet meer in mogen, dat soort dingen, toch voor benzine gekozen. Zeker geen spijt van, temeer daar ik dankzij COVID veel minder rij dan voorzien.

Wat ook nog wel kan meespelen is de verwachte levensduur. Traditioneel wordt natuurlijk altijd gedacht dat je met een dieselmotor veel meer kilometers probleemloos kunt rijden dan met een benzinemotor. En met je budget wordt het wel een auto met wat ervaring. Ik heb overigens geen idee of dat oude idee nog steeds geldt. Mijn benzinemotor (1.5 tsi) heeft er inmiddels 150.000 km op zitten, kompleet probleemloos, alles doet en voelt nog als nieuw, dus ik maak me geen zorgen.

Verder, Style Business noem je zelf, dat zijn lekker komplete wagens, hoeft inderdaad niet veel meer bij. Zelf heb ik er als extra een panoramadak inzitten, mooi, maar de afwateringkanaaltjes moeten wel goed onderhouden en regelmatig schoongemaakt worden, anders gaat ie lekken. Verder heb een achteruitrijcamera aangevinkt, dat leek me wel geinig, maar ik moet zeggen ik ben er echt blij mee, erg handig bij het parkerem. Ik heb geen DSG, dus daar kan ik niets over vertellen. Voor mij een bewuste keuze, ik vind zelf schakelen prima, heb nooit een automaat gehad, en had als prive-rijder wel wat angst voor dure DSG reparaties. Maar misschien ben ik te voorzichtig daarin.

In de 5 jaar en 150.000 kilometer heb ik zojuist een probleempje gehad, inderdaad lekkage. Het bleek echter niet uit het panoramadak te komen, maar via de voorruit. Die was toen de auto nog vrij nieuw was vervangen (barst als gevolg van een steentje op de voorruit), en misschien geen goede lijn/kit of zo gebruikt, want 5 jaar later begon het kennelijk wat los te komen. Maar dit lijkt me geen veel voorkomend af-fabriek probleem, dus daar zou ik mee geen zorgen over maken.

Ik weet niet hoe oud een auto is die binnen je budget valt, maar in de begintijd van de O3 waren er wel klachten over gebonk vanuit de achterkant. Dat was wel een dingetje op het forum hier, maar Skoda had dat wel vrij snel opgelost, en de draadjes op het forum droogdesn toen snel op.
 

redriver

Senior Member
Ik zou sowieso geen diesel nemen, puur en alleen om de (komende) wetgeving landelijk , lokaal en EU om de diesel uit te bannen. De planeet moet tenslotte gered worden .....
 

Tees

Donateur
De regelgeving rondom dieselmotoren gaat vooral om het redden van jouw en mijn longen, dieselmotoremissie is officieel geclassificeerd als kankerverwekkend. Voor het klimaat is diesel eigenlijk beter dan benzine door de lagere CO2 uitstoot per kilometer.
 
Bovenaan Onderaan