Advies xenonverlichtig

kloekloek

Actief lid
Het zal waarschijnlijk het zoveelste topic zijn, en er is zeker veel over geschreven. het zijn veelal oudere topics, of complete discussies die ik niet ga nalezen... :bloemen:

Welke xenonverlichting raden jullie mij aan voor de O2 FL uit 2009 (1.4 tsi). Zeker gezien de storingen die dit wellicht ten gevolge kan hebben kan ik geen goede keuze maken uit alles wat er te vinden is.
Ik zou een complete inbouwset met witte verlichting. Liefst plug and play.
Ik wil niet de hoofdprijs kwijt zijn, maar wil zeker niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
 
Laatst bewerkt:

TinusPlotseling

Senior Member
Ik beb zelf een setje van Einzellman van €170 kleur 6000k. Ben er zeer tevreden over. Gewoon plug and play. Over Pilot xenonlampen hoor ik ook goede verhalen. Zit rond hetzelfde qua prijs en heeft meer kleur keuze. Succes!!! Greetz martijn
 

kloekloek

Actief lid
Ik geloof dat ik iets onduidelijk ben geweest. Ik ben op zoek naar een aftermarket inbouwset. Zoals ik kan zien gaat het in bovenstaande beschrijving om het vervangen van de originele xenonlamp.
Antwoord van @TinusPlotseling kan ik wel wat mee!
Heb ik buiten de door jou aangegeven inbouwset nog iets nodig?
Ik neem aan dat ik met canbus nodig heb?
 

Bael

Forumguru
De meeste xenon zijn plug And play, kan iedereen installeren als je tenminste niet je halve wagen moeten demonteren voor bij de lamp te kunnen. Mag normaal ook geen storing geven, bij leds moet je daarvoor idd canbus nemen.
Je moet enkel kijken welke kleur je wil zoals Tinus al zei.
 

TinusPlotseling

Senior Member
Inderdaad @kloekloek ik heb een canbus proof setje geinstalleerd. Bij de fabia was het wel krap om de lampen te vervangen,weet niet hoe dit bij de octavia zit. En ik heb er een extra kabel bij ivm start stop systeem. De kleur 6000 k bevalt goed,geeft mooi wit licht alleen de verkeers borden lichten niet zo mooi op als met 8000 k(wat ik hiervoor had) maar de lichtopbrengst is stukken beter vind ik. Op verschillende fora zeggen ze zelfs dat 5000k het mooiste is qua contrast en lichtopbrengst. Maar dat is ook smaak verschillend uiteraard;)
 

Kempes

Forumguru
Advies is wat je waarschijnlijk niet wil horen: plaats geen aftermarket xenon in een Octavia 2 fl. Er zijn meerdere gevallen waar de xenon ervoor gezorgd heeft dat bcm (body control module) opgeblazen werd.

Dit advies zul je waarschijnlijk wel naast je neer leggen..als je ruitenwissers het plotseling niet meer doen of er gebeuren andere onverklaarbare zaken, na het installeren van de xenon dan weet je waar het probleem zit (problemen kunnen zelfs pas na een half jaar optreden, of misschien helemaal niet. Maar weet dat iedere keer als je xenon lampen aangaan je bcm een opdonder krijgt.. )
 

GvA14TSI

Donateur
Ik heb op mijn O2 FL (2012) een set van Xenonlamp.nl (5000k) geïnstalleerd. Zeer tevreden hierover! Is idd gewoon plug and play.
 

andrehj

Forumguru
Ik sluit me bij het advies van @Kempes aan: Ik loop al een paar jaar (sinds 2009) mee op dit forum, en heb al heel erg veel (dure) problemen met aftermarket Xenonsetjes voorbij zien komen.
Bovendien kom ik op de weg veel te vaak verblindende Xenonlampen tegen. Dit zijn zonder uitzondering aftermarket setjes in sjonnielook (6000K en hoger).
Deze personen hebben dan zelf meestal (niet altijd) een beetje extra zicht, maar "vergeten" even dat dit ten koste gaat van verblinding bij tegenliggers.
Die verblinding heeft twee oorzaken:
  1. De vorm en positie van de Xenon lichtbron wijkt altijd af van die van de originele halogeenlamp.
  2. De Xenon lichtbron geeft veel meer licht, en dus ook meer strooilicht, omdat de originele koplamp nou eenmaal is ontworpen op een bepaald percentage strooilicht. Dit percentage is bij een echte Xenon koplamp veel lager, om de hogere lichthoeveelheid van deze lamp te compenseren. Daarom is een echte Xenon koplamp ook altijd een projectielamp, en nooit een reflectorlamp.
Mijn advies: Doe het met originele koplampen (incl. de hoogteregeling en de juiste codering) of doe het niet.
Over de kleur: Het is al lang aangetoond dat je in omstandigheden waarin je je verlichting het hardst nodig hebt (bij regen en mist) verreweg het beste zicht hebt met lampen die wat geler zijn en qua kleur dichter bij halogeen (3000K) liggen. Vandaar dat af-fabriek Xenon altijd rond de 4000K zit.

Beste lamp: Osram Night Breaker Unlimited.
 

andrehj

Forumguru
Even een lijstje van ellende die je in een paar minuten zoeken vindt:

Zeker weten dat je hieraan wilt beginnen?
 
Laatst bewerkt:

kloekloek

Actief lid
:bloos:
Begin me bijna te schamen dat ik ik graag xenon wil inbouwen. Ik had natuurlijk wel de negatieve berichten opgepikt, maar dat ze in deze mate hier op het forum staan vermeld..
ervan uitgaande dat de gerenommeerde setjes zoals Pilot of Einzelmann nagenoeg geen problemen zouden opleveren, verbaasd het mij wel dat deze in het lijstje van @andrehj voorbij komen. Ik meende dat dit vooral ging om de goedkope chinese import.
Ik heb nu H7 Philips whitevision in de koplampen zitten, maar kan deze na en jaar alweer vervangen vanwege een defecte lamp. Hierdoor overweeg ik dus om voor xenon te gaan. In mijn vorige auto's heeft dit nooit voor problemen gezorgd (zelfs bij mij Alfa's ging het goed :D ).

Natuurlijk zijn er ook heel veel gevallen waarbij het gewoon goed gaat, maar de gevallen waarbij het niet goed gaat baart mij zorgen.
Zijn led H7 inmiddels als een optie?
 

andrehj

Forumguru
Over LED in koplampen:

Betrouwbaarheid:
Onbekend

Storingen op andere apparatuur:
Ongetwijfeld veel minder dan bij Xenon, omdat er geen hoogspanningsdeel is.

Lamp kapot meldingen:
Ja, vanwege het lagere stroomverbruik dan de halogeenlampen, dus weer prutsen met parallel geschakelde weerstanden.

Lichtbeeld:
Dramatisch. Veel slechter dan bij Xenon (en enorm veel slechter dan bij halogeenlampen), omdat de vorm en positie van de LED nog veel meer afwijkt van die van de halogeenlamp.

Lichtopbrengst in lumen:
In het gunstigste geval net zo goed als bij de halogeenlampen.

Verblinding:
Door het slechte lichtbeeld enorm (een tijdje terug werd hier nog een foto van het lichtbeeld op een muur gepost, de licht-donkerscheiding was compleet weg...)

Ook niet aan beginnen dus.
 
Laatst bewerkt:

servies

Forumguru
Over LED in koplampen:

Betrouwbaarheid:
Onbekend
Zal net zo zijn als bij ander aftermarket producten... wisselend dus...

Lamp kapot meldingen:
Ja, vanwege het lagere stroomverbruik dan de halogeenlampen, dus weer prutsen met parallel geschakelde weerstanden.
Als het CANbus geschikte zijn, dan zou ik verwachten dat het toch goed gaat etc...

Lichtbeeld:
Dramatisch. Veel slechter dan bij Xenon (en enorm veel slechter dan bij halogeenlampen), omdat de vorm en positie van de LED nog veel meer afwijkt van die van de halogeenlamp.

Lichtopbrengst in lumen:
In het gunstigste geval net zo goed als bij de halogeenlampen.

Verblinding:
Door het slechte lichtbeeld enorm (een tijdje terug werd hier nog een foto van het lichtbeeld op een muur gepost, de licht-donkerscheiding was compleet weg...)
Het lichtbeeld schijnt met de laatste generatie LED verlichting helemaal niet meer zo slecht te zijn. De lichtopbrengst is tegenwoordig in het gunstigste geval net zo goed als Xenon... I.i.g volgens de specs en enkele forumgebruikers...
En verblinding is dus ook bij de goede sets geen sprake meer van...
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lichtbeeld schijnt met de laatste generatie LED verlichting helemaal niet meer zo slecht te zijn.
"Niet meer zo slecht" is toch nog iets heel anders dan "goed", laat staan dat het beter zou zijn dan origineel.

In het algemeen zou ik me houden aan de stelregel dat het volledige armatuur en de toegepaste lichtbron 100% op elkaar afgestemd en ontworpen dienen te zijn. Voor mij sluit dit elke aftermarket-'oplossing' uit waarbij niet tevens de koplampunit zelf mee wordt vervangen. En daarbij zou ik me dan toch beperken tot de gerenommeerde merken waar ze weten wat ze doen - geen Ali-meuk dus. De enige manier om zeker te weten dat je jezelf én de tegenliggers geen overlast bezorgt.
Hierboven staat het al ergens: doe het goed, of doe het niet... :pardon:
 

servies

Forumguru
"Niet meer zo slecht" is toch nog iets heel anders dan "goed", laat staan dat het beter zou zijn dan origineel.

In het algemeen zou ik me houden aan de stelregel dat het volledige armatuur en de toegepaste lichtbron 100% op elkaar afgestemd en ontworpen dienen te zijn. Voor mij sluit dit elke aftermarket-'oplossing' uit waarbij niet tevens de koplampunit zelf mee wordt vervangen.
Dus je koopt ook het originele merk halogeenlampjes wat er in zat? Wel consequent blijven...
En daarbij zou ik me dan toch beperken tot de gerenommeerde merken waar ze weten wat ze doen - geen Ali-meuk dus. De enige manier om zeker te weten dat je jezelf én de tegenliggers geen overlast bezorgt.
Hier ben ik het wel mee eens. Dit soort dingen zal ik ook niet zelf vanuit China halen... Liever een dealer dichtbij waar ik op terug kan vallen.
Hierboven staat het al ergens: doe het goed, of doe het niet... :pardon:
Volledig mee eens, alleen vind ik het een beetje jammer dat het grootste gedeelte van de links van Andrehj al enorm bejaard zijn... alsof de ontwikkeling van LED etc. totaal geen vorderingen heeft gemaakt...
Zie bijvoorbeeld het laatste gedeelte in dit topic over LEDs...
 

Canon-Eye

Forumguru
originele merk halogeenlampjes
Niet persé - zolang je bij de gerenommeerde Europese merken en originele types blijft die ook door de diverse autofabrikanten (soms door elkaar heen) af fabriek worden gemonteerd loop je heel weinig risico. Een Philips of Osram H4 of H7 lampje in het betreffende Bosch of Hella armatuur zal geen problemen geven. Maar verder dan dat ga ik niet.

Als ik al met alle geweld Xenon of LED-verlichting zou willen - hetgeen niet het geval is, mijn projectorlampen doen het prima - dan zijn er voor mij twee mogelijkheden: er komen bijbehorende koplampunits in, óf ik koop er een bijbehorende auto omheen...
 

Skoda-MAN

Forumguru
komen bijbehorende koplampunits in, óf ik koop er een bijbehorende auto omheen...
Dat heb ik gedaan en daar zijn diverse forumleden het ook weer niet mee eens :maakmegek:
Maar die LED koplampen geven wel erg goed licht heb ik gisteren vroeg uitgeprobeerd.
Je herkent onderweg inderdaad precies welke voertuigen verlichting hebben die niet origineel zo bedoeld is.
 

andrehj

Forumguru
alleen vind ik het een beetje jammer dat het grootste gedeelte van de links van Andrehj al enorm bejaard zijn... alsof de ontwikkeling van LED etc. totaal geen vorderingen heeft gemaakt...
Zie bijvoorbeeld het laatste gedeelte in dit topic over LEDs...
Mijn links (dit hele topic trouwens) gaan helemaal niet over LED, maar over Xenon...
 
Bovenaan Onderaan