Advies

Efona

Lid
Beste lezers,
volgens volgens mij bent ik zojuist door de oog van de naald gekropen!
Vorige maand een 2e hands autootjegekocht een Skoda Fabia combi 2001.Leuk prijsje, ziet er goed uit en reed alseen zonnetje, kortom ik was helemaalhappy. 2 dagen geleden kreeg ik echterargwaan, bij het in parkeren hoorde iksteeds aan de voorkant een tik, toen ikgeparkeerd had even met mijn stuur heenen weer maar niets te horen. Vanavondpas weer met de auto op pad geweest,werk in de binnenstad dus ga ik met de tram. Maar vanavond dus mijn dochternaar haar vriendinnetje gebracht en opde terug weg op de rotonde hoorde ik dietik weer en voelde ik dat ik speling in mijnstuur had, gelukkig vlak bij huis, rustig debochten genomen en eenmaal voor dedeur......inparkeren knak, allebei devoorwielen stonden allebei naar buitengericht, kon geen kant meer op! Maar als vrouw laat ook ik mij niets kisten dooreen auto, na veel gedoe gas, vooruit, achteruit, vloeken en tieren en zodankbaar dat het voor de deur gebeurde, staat de Skoda geparkeerd. Pfff......lang verhaal, moest het even kwijt! Maar wat denken jullie, wielstang afgebroken???Gaat mij een fortuin kosten? Dank voor het lezen, ik hoor het graag van jullie!

Cordoba

Forumguru
Allereerst welkom Efona :bloemen:

Wat je vraag betreft is het handiger om daar even een apart topic voor te openen: dan blijft het overzichtelijk, zowel voor jezelf als voor anderen die in de toekomst een vergelijkbaar probleem hebben. Het probleem zoals je dat beschrijft, ken ik eigenlijk alleen als gevolg van aanrijdingen en/of heel hard tegen een bijvoorbeeld stoeprand aanrijden.

Mijn vermoeden is dat er gewoon iets (bout/moer) losgeraakt is in de stuurinrichting, en dat je in beginsel speling hebt gehad en dat het geleidelijk is losgeraakt. Een andere optie is dat er een probleem is met één van de draagarmen. Met name de achterste rubbers van die draagarm, moeten wel eens vervangen worden en als dat niet goed is gedaan, kan dat betekenen dat zo'n rubber loskomt en dan heb je ineens heel veel speling in de stand van het voorwiel aan die kant.

Edit: als het probleem is opgelost/gerepareerd, laat dan in elk geval ook de uitlijning van de auto controleren/goed zetten, want daar zal na dit voorval weinig meer van kloppen en dat betekent slechte wegligging, en mogelijk zeer snelle slijtage van de banden.

Ronnie

Forumguru
Meest waarschijnlijke is een losgelopen spoorstangkogel.
Mag normaal niet gebeuren,
Maar het kan natuurlijk.Reparatie kost de hele wereld niet.

Efona

Lid
Dank jullie voor jullie reactie. Ik heb rven geworsteld met waar ik mijn verhaal moest plaatsen, dit was dus niet je juiste plek, mijn excuses. Ik ben Yvonne en sinds 1 maand eigenaar van een Skoda Fabia, gekeurd tot oktober 2016 :tongue:
Zal ik contact opnemen met de garage waar ik de auto gekocht heb?

Cordoba

Forumguru
Beste Yvonne, je kunt je vraag het beste even opnieuw stellen in het Fabia I gedeelte (dat zijn de Fabia's die tot en met 2006 zijn geproduceerd) en daar een nieuw topic aanmaken (ik geloof niet dat er een vergelijkbaar topic is).

Het lijkt me zondermeer verstandig om de verkopende garage aan te spreken: zelfs als je op papier een auto zonder garantie hebt gekocht, dan heb je volgens het europees recht op garantie als je de auto bij een garage hebt gekocht. (voor kopen bij een particulier geldt dat niet).

Succes, Gert

Efona

Lid
Beste Yvonne, je kunt je vraag het beste even opnieuw stellen in het Fabia I gedeelte (dat zijn de Fabia's die tot en met 2006 zijn geproduceerd) en daar een nieuw topic aanmaken (ik geloof niet dat er een vergelijkbaar topic is).

Het lijkt me zondermeer verstandig om de verkopende garage aan te spreken: zelfs als je op papier een auto zonder garantie hebt gekocht, dan heb je volgens het europees recht op garantie als je de auto bij een garage hebt gekocht. (voor kopen bij een particulier geldt dat niet).

Succes, Gert

RefleCs

Forumguru
Welkom en hopelijk het enige smetje op je korte relatie met deze auto. De F1 is een heerlijke auto ik heb er zelf ook een gehad. Hopelijk valt het allemaal mee en ben je weer snel zonder ellende onderweg :)

Bovenaan Onderaan