Af en toe gaat de sleutel bij de versnelling in het dashbord draaien.

Ik heb sinds 7 maanden een Octavia combi 1.2 DSG semi automaat. Deze heeft een hoge kmstand van nu 290.00, maar volledige onderhoudshistorie en rekeningen erbij. Auto rijdt perfect, heb inmiddels grote beurt gedaan waarbij alle filters en olie, bougies, bobine en kabels vervangen zijn alsmede 4 nieuwe banden. Nu is het zo dat er soms een sleutel gaat draaien in het dashboard, verder geen meldingen, verneem dan wel een lichte trilling maar als de melding weer weg is, is de trilling ook weer weg. Heb opgezocht wat het betekend, dit zou een storing in de aandrijflijn zijn. Maar de auto is al 3 x helemaal bekeken op de brug. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het gebeurt vooral bij het snel inhalen als de turbo gebruikt word trouwens.
Mvg. Patty

hemi24

Forumguru
Ik ben wel benieuwd waar je deze sleutel dan precies te zien krijgt en hoe dit er precies uitziet:

1742840540304.png

Ik herken het symbool wat je omschrijft niet direct, maar misschien kun je een plaatje vinden en hier delen?

Is de auto ook uitgelezen op aanwezigheid van opgeslagen foutmeldingen?

Is het wellicht het knipperend sleutel-symbool zoals in het volgende filmpje?

Ja, auto is ook uitgelezen, bij een eerder storing, waren geen oude foutmeldingen aanwezig. Het filmpje geeft precies weer waar het verschijnt. Hij schakelt ook prima op enzo tot de 7e versnelling.

Tees

Donateur
Dat sleutelsymbool komt normaliter alleen op als de auto vindt dat het tijd is voor een servicebeurt. Normaliter gaat dat samen met een melding van service in ... km of ... dagen. Zie ook de manual.

Ik meen me te herinner dat dat sleuteltje ook kan voorkomen icm een probleem met de DSG, maar kan dat niet terugvinden in de manual.
b3ae307ea23287a457182ed299284a64.jpg

hemi24

Forumguru
@Tees : grote verschil is de positie van het sleuteltje: als deze verschijnt op de positie van de weergave van de gekozen versnelling, is het een storing aan de automaat, voor zover ik weet.

hemi24

Forumguru
@Skoda Oct#2012 : ook al op gelet of er olie lekt?

@Tees : grote verschil is de positie van het sleuteltje: als deze verschijnt op de positie van de weergave van de gekozen versnelling, is het een storing aan de automaat, voor zover ik weet.
De versnellingsbak, koppeling en distributieriem zijn 2 jaar geleden vervangen. Het sleuteltje zit idd op de plaats van de versnelling.

Dat sleutelsymbool komt normaliter alleen op als de auto vindt dat het tijd is voor een servicebeurt. Normaliter gaat dat samen met een melding van service in ... km of ... dagen. Zie ook de manual.

Ik meen me te herinner dat dat sleuteltje ook kan voorkomen icm een probleem met de DSG, maar kan dat niet terugvinden in de manual.
Service (grote) beurt is 4 weken geleden gedaan en computer gereset.

hemi24

Forumguru
Lekkage kan op een gegeven ogenblik ook stoppen, doordat het peil té laag wordt hè?

Bij voorkeur uit lezen, op het moment dat de storing optreedt (klinkt logisch, maar toch...)

Bij de beurt 4 weken geleden is ook alle olie ververst. Maar voor de beurt was dit ook al te zien vandaar dat ik de beurt eerder heb laten doen dan nodig was volgens het boekje, maar nu dus toch weer.

Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
Alle olie, als in :
1. Motorolie;
2. Versnellingsbakolie;
3. Hydraulische vloeistof in de mechatronica?

Of enkel 1 en 2?

Alleen 1 en 2, stond nergens iets over hydraulische vloeistof in de manual, auto is van 2012, heeft die dat? Benzine motor

Tees

Donateur
Als dat t is, kan t wel een vrij prijzig grapje worden. Dat is t nadeel van DSG bakken, als er iets mis is, kost t meteen een lieve duit. Vriend van me had ook het sleuteltje dat duidde op een bakprobleem (vandaar dat ik me dat herinnerde), daar was de pomp in de mechatronica niet meer goed. Ben je toch zo €1000 verder voor een vervanging of revisie van de mechatronica.

Bovenaan Onderaan