Af en toe geen geluid uit de achter luidsprekers

widojo

Actief lid
Sinds enkele maanden komt er zo nu en dan geen geluid uit de achter luidsprekers en dit is begonnen nadat de dealer de software (firmware) van de Columbus heeft ge-update. Dus niet de kaart, die was al eerder bijgewerkt.

De reden voor deze update was dat ik een enkele keer had dat de navigatie het niet deed omdat de kaart (bestand) onbenaderbaar was. Soms zag ik ook kort na het starten op de bovenste regel van de Columbus iets staan als "jukebox kan niet worden benaderd". 2 tellen later verdween dit en alles werkte.

Afgelopen week nogmaals bij de dealer geweest maar er is geen andere software beschikbaar en in de database komt deze klacht verder niet voor. Daarom is er volgens hun geen reden om verder actie te ondernemen, mede omdat Pon het niet toe staat op voorhand onderdelen te vervangen.

Wel wordt er in de datebase melding gemaakt van een product eigenschap, ze willen dit geen fout of probleem noemen, dat wanneer TP is aangevinkt en er traffic informatie wordt opgehaald de achter luidsprekers stil blijven. Dit is een eigenschap die je voor lief moet nemen waarvoor geen oplossing bestaat. Nu heb ik TP nooit aangevinkt staan en kan dit niet de oorzaak zijn maar het resultaat is precies zoals bij mij)
(Overigens treedt dit alleen op i.c.m. een Canton systeem)

Aan de ene kant lijkt het op een software fout, want als dit zich voordoet schakel ik van radio naar media en weer terug, en dan werken alle luidsprekers.
Aan de andere kant had ik het 1e jaar nooit problemen, navigatie werkte net als de luidsprekers/versterker 100% en dan lijkt het toch een technisch probleem.

Met de navigatie heb ik verder geen problemen meer. Wat ik wel gek vind is dat, ik plaats nog wel eens een usb stick met mp3's, na het starten van de auto de muziek niet verder gaat met het laatste nummer maar met het 1e nummer begint.

Nu heb ik dit forum al doorgespit maar kom niet iets soortgelijks tegen. Op Duitse fora wel maar dan eigenlijk alleen icm volledig wegvallen van geluid (dus voor en achter).

Voor de volledigheid, betreft hier een Columbus met Canton (incl en subwoofer en versterker).

Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn? Alvast dank.

Cordoba

Forumguru
Ik heb het vaker gelezen, maar weet niet meer precies bij welk model, bouwjaar of welke eigenaar. Als ik het goed heb onthouden, was het afhankelijk van de gekozen geluidsbron (dus bijv. bij radio niet, maar bij CD wel geluid achter).

lawewing

Forumguru
@Cordoba: Even dit oude topic afstoffen. Ik heb sinds ruim een half jaar een Octavia 3 uit 2013 met Canton geluidsysteem. Het viel mij vandaag (pas) op dat de achterspeakers uitgeschakeld worden als je naar de FM-radio luistert. Bij het luisteren naar muziek vanaf bijvoorbeeld CD of SD doen de achterspeakers het wel. Dan vraag ik me af: waarom?

Heeft iemand enig idee?

Cordoba

Forumguru
Mijn eerste vraag is dan: 'Wát luister je op de radio als zich dit voordoet?'
Die vraag is niet zonder reden: ik heb al eens gezien dat je in de instellingen van de radio kon kiezen of verkeersinformatie op 1 speaker voor (bij bestuurder), beide voorspeakers, of alle speakers dit laten horen. Bij het gewoon luisteren naar een radiostation, heb je dus gewoon uit alle speakers geluid, pas bij verkeersinfo wordt die keuze actief. Als ik het goed heb, was dit alleen in te stellen als je het complete menu doorliep, bij het voor de 1e keer instellen van de radio. Dat kun je dus ook simuleren door óf de zekering voor de radio er even uit te halen (lang genoeg dat ook ingebouwde buffers leeg zijn), óf de radio even elektrisch te ontkoppelen.

Michelv.

Forumguru
Heb wel eens met de canton dat de achterspeakers het niet doen, maar dit is willekeurig en niet alleen met de radio.

prosier

Forumguru
Heb het ook vaker. En ook bij DAB .
Nog niet gehad bij CD/media bron trouwens, maar kan ook toeval zijn. Volgens mij zelfs verschillend tussen een aantal DAB zenders.

Vind het wel irritant overigens. Heb Canton + Columbus 2014.

Rofffel

Forumguru
Ik heb er geen last van maar heb dan ook geen DAB. Is DAB 4 Kanaals? Dan zou daar mogelijk een oorzaak liggen.

widojo

Actief lid
Aanvulling van mijn zijde. Heb de auto nu ruim 4 jaar en het wegvallen gebeurt nog steeds. Zo zijn er momenten dat je er tijden geen last van hebt, en dan meerdere keren per week.
Maar, altijd op FM, dan even snel op media drukken en weer op radio en jawel de achterspeakers doen het weer.
Firmware inmiddels 2 x bijgewerkt, geen resultaat. Buiten temperatuur heeft ook geen invloed en de verkeersinformatie staat bij mij uit.
Heel soms een ander fenomeen dat er wel geluid uit de achter speakers komt maar dan volledig vervormd, ook dan even snel naar media en radio schakelen en alles werkt weer.
Zeg t maar, en de garage weet het ook niet.

Zoals ik schreef had ik ook af en toe dat de jukebox (en navigatiekaart) niet werd gevonden. Hiervoor is de unit in het handschoenenkastje vervangen en sindsdien (even afkloppen) heb ik deze problemen niet meer gehad.

ps.
Geen DAB aanwezig.

prosier

Forumguru
Maar ook als de radio het niet (goed) doet, rijdt hij toch wel?

:D;):troost:
Dus als de auto alleen prima rijdt, maar de rest van de systemen uitvallen of het niet goed doen, is het nog 30k waard?

Voor mij niet. Dit is gewoon slecht. Dan had ik wel een lada uit 1834 gekocht...

haassie

Forumguru
Maar ook als de radio het niet (goed) doet, rijdt hij toch wel?

Net als een dure televisie waarbij je geluid uit één speaker hebt na een update....jammer joh...maar het beeld blijft zonder het volle geluid toch mooi....is geen fout overigens maar een "producteigenschap"

haassie

Forumguru
Meestal werkt het bij aankoop wel en als het dan stuk gaat na een update kun je het niet als producteigenschap verkopen, daarnaast moet je producteigenschappen vermelden lijkt mij?....en in mijn ogen mag je verwachten dat iets wel werkt, zeker als je er een meerprijs voor betaald!.....door dit soort zaken te blijven accepteren (onbehandeld probleem= producteigenschap) blijft PON op dezelfde voet doorgaan. Te vaak wordt deze noemer gebruikt, ten onrechte denk ik, meer gemakzucht!

haassie

Forumguru
Wellicht zit er iets 'scheef' in die (prijs-)vergelijking?

Ik denk niet dat prijs er in deze toe doet....het gaat erom wat je mag verwachten van iets wat je koopt....als die normale verwachting niet gehaald kan worden of wordt aangepast na een modificatie moet je dit vermelden....

Canon-Eye

Forumguru
door dit soort zaken te blijven accepteren (onbehandeld probleem= producteigenschap) blijft PON op dezelfde voet doorgaan.
Niemand is toch verplicht om een VAG-product aan te schaffen? :pieker:

Stemmen met de voeten kan ook - er zijn zat goede auto's te koop...

haassie

Forumguru
Niemand is verplicht tot het kopen van een VAG product inderdaad, maar PON dient wel de service naar haar klanten drastich te verbeteren. Zaken moeten blijven werken zoals het deed bij aanschaf (m.u.v. een onderdeel dat echt stuk gaat). Voer je na aanschaf een (verplichte?) update uit om "iets" te verbeteren en wordt hierdoor functionaliteit verwijderd of verminderd deze, dan is dat geen producteigenschap. Je kan een fout in een update niet verkopen als zijnde producteigenschap omdat je de oplossing er niet voor kunt vinden. Een dergelijke werkwijze zou mijn leven op IT gebied een stuk eenvoudiger maken, dat dan weer wel haha.

Rofffel

Forumguru
En dat doet onze geweldige importeur toch wel.. zoals je al zegt: "lekker makkelijk".
Ik vind het ook maffiapraktijken maar helaas lijken de marges in autoland ook erg klein te zijn.

haassie

Forumguru
Klanten komen te voet en gaan te paard....op de een of andere manier werkt dit bij VAG toch anders?

Bovenaan Onderaan