Afdekkapjekapje koplampsproeier eraf (gevallen?)

tim_o

Nieuw lid
Onlangs is bij mijn auto (Octavia RS, 2006) het afdekkapje van de koplampsproeier eraf gevallen. Iemand enig idee hoe vaak dit voorkomt? Andere forumleden waarbij dit ook gebeurd is?

Op zich geen probleem lijkt het, maar vervanging is nogal prijzig: 100 euro. En dat voor een onderdeeltje van 7 euro wat er opgeklikt moet worden. Probleem is dat het in standaard grijs komt en gespoten moet worden in de kleur van de auto (blauw in mijn geval). Kennelijk is het afdekkapje niet beschikbaar in de verschillende kleuren.
Iemand dezelfde ervaring gehad of suggesties?

Captain Hook

Forumguru
... maar vervanging is nogal prijzig: 100 euro. En dat voor een onderdeeltje van 7 euro wat er opgeklikt moet worden. Probleem is dat het in standaard grijs komt en gespoten moet worden in de kleur van de auto (blauw in mijn geval). Kennelijk is het afdekkapje niet beschikbaar in de verschillende kleuren.
Iemand dezelfde ervaring gehad of suggesties?
Ik herken dit probleem.
Ooit een Golf IV combi gehad (highline uitvoering) en die had ook koplampsproeiers. Op een tripje naar de wintersport waren die dingen vastgevroren en bij een poging de sproeiers naar buiten te krijgen, glipte ook zo'n afdekkapje eraf en verdween ergens in het riool. :smirk:
Idd, het kapje zelf is niet zo duur, maar het spuiten in de juiste kleur wel. Vooral liters verf mengen en spuiten voor 5 vierkante centimeter lakwerk is een duur grapje... :icon_smile_dead:
Heb toen maar met een lakstiftpotje (van zo'n reparatiesetje) een paar laagjes verdunde lak uit laten vloeien over dat kapje en afgelakt met blanke lak. Het is nooit meer iemand opgevallen dat het niet origineel was. :ahum:

___JC___

Forumguru
Bij mij is het al twee keer gebeurd!! :(

Let wel even op als ze m willen vervangen dat ze dan eerst checken of de bevestigingspunten nog wel heel zijn. Alles moet schijnbaar besteld worden bij Skoda. Ik zat dus 4 weken op zo een kapje te wachten (moet ook gespoten worden in kleur) en toen bleken de bevestigingspunten ook stuk te zijn. Weer twee weken gewacht......zucht.

En iedereen maar tegen me zeggen 'Hee, dr zit een gat in je bumper...'

JOH!

tim_o

Nieuw lid
Bij mij is het al twee keer gebeurd!! :(

JOH!

Het lijkt dus niet uitzonderlijk te zijn. Sinds ik erop let heb al meerdere
auto's (ook van andere merken) gezien met hetzelfde probleem.

Ik denk dat ik de suggestie van Captain Hook maar eens ga proberen. Mocht
het niet mooi lukken kan ik altijd nog naar de dealer gaan...

Jager

Actief lid
Same here, ook ineens zonder kapje van de sproeier :)
Zat binnen een week een nieuwe op, gespoten en al!

bertje

Lid
ook al voorgehad, duitse autobaan lekker doorgereden en bij aankomst thuis gemerkt dat het weg was.
Besteld bij de dealer, die heeft dan vervolgens gewacht tot hij nog eens een zwarte moest lakken en dan op da auto, bijna niks voor moeten betalen dus goede dealer.

Plukkie

Nieuw lid
Is bij mij ook net gebeurd, ik was aan het zoeken op het forum en ik zag dat het dus best wel vaker voorkomt. Kosten zijn zo'n 50 euro (10 euro voor kapje) rest is in kleur spuiten en er opzetten.

Rallye

Forumguru
Op een tripje naar de wintersport waren die dingen vastgevroren en bij een poging de sproeiers naar buiten te krijgen, glipte ook zo'n afdekkapje eraf en verdween ergens in het riool.

Grappig. Bij mij wilde de linkse sproeier het afgelopen weekend niet meer naar binnen door de vorst (de ruitensproeiers waren ook bevroren; lekker rijden op een donkere en gladde Autobahn). Na een paar uur in de parkeergarage was de sproeier weer ingetrokken (wellicht nadat ik de deuren had geopend en gesloten??).

Gelukkig zit het kapje er nog op.

Ronnie

Forumguru
Sproeiers worden door de waterdruk (forse pomp) naar buiten geduwd tegen een veerspanning in,
voldoende antivries in de ruitensproeiertank?

guitar_billy

Senior Member
ik heb verscheidene auto's in advertenties en ook in de eigen buurt zien staan zonder kapjes.

moet er wel bij vertellen dat de auto's uit de buurt met kapotte sproeier installatie over het algemeen oudere auto's zijn ( > 10jaar). kennelijk is al dit plastic fantastic niet echt goed tegen weer en wind en de tand des tijds bestand.

Skody

Actief lid
Heb t een enkele week geleden ook linksvoor gehad. Op de rijksweg even sproeien, vervolgens een knal onder m'n auto. Dacht wat gebeurt daar ? Thuis aangekomen bleek dat het klepje er van af was en dus kennelijk op de rijksweg onder de auto gestuiterd is. Bij Rijnwoud even naar laten kijken. Betrof alleen het klepje. Via de leasemaatschappij is nieuw klepje besteld, zwart meegespoten. Heeft week of 2 geduurd in totaal.

Rallye

Forumguru
voldoende antivries in de ruitensproeiertank?

Jawel, in elk geval voor normale omstandigheden (tot min 20). Op min 15 had ik niet gerekend. Vele Duitsers die ook onderweg naar Berlijn waren trouwens eveneens niet.... De ADAC adviseerde de ruitensproeiervloestof tot min 60. Maar toen zat bij mij alles al vast.

VEEJAY

Forumguru
Vanmorgen was ik aan de beurt, kon me dit draadje nog herinneren.

Volgens de dealert is het overmogen besteld en gespoten voor ca. 50 euro. Het mechanisme is nog intakt (gelukkig).

Is het een idee om het maar vast te laten lijmen?

VEEJAY

Forumguru
Voor het archief, kosten incl. spuiten waren 35 euro. Het klikt redelijk vast dus lijmen niet nodig. Misschien goed om het zo nu en dan even aan te drukken.

Constant

Erelid
Ik heb destijds gelijk twee extra reservekapjes (links en rechts) meebesteld tijdens de vervanging van het verloren kapje. De garage heeft een spuitbus gebruikt, waardoor er een klein kwaliteitsverschil is met de kapjes die door de spuiterij worden gespoten. Een spuitbus heeft een minder fijne nevel dan de spuiterij. Maar ik heb mijn inziens best goede ogen wat betreft lakken en zelfs in mijn handen kon ik geen kwaliteitsverschil zien tussen het spuitbus resultaat en een origineel kapje. 10 Euro per kapje, spuitbus met de juiste lakcode is ook een tientje, servicemedewerker deed het spuitwerk gratis.

VEEJAY

Forumguru
Zo vorig week weer een nieuw kapje besteld en is nu eindelijk gespoten. Straks even ophalen. Hopelijk kost het nog steeds 35 euro.

Heb de sproeier mechanisme maar met vagcom uitgezet. Alleen even weer aanzetten bij de APK. Zal het kapje dit keer met siliconenlijm vastzetten.

MarijntjeTDI

Actief lid
Kan men zo'n klein kapje niet gewoon zelf spuiten, dan bestel je er desnoods 2 en een spuitbuis in kleur en blanke lak. Kun je het desnoods nog verprutsen/uitproberen.

Zorgen voor een warme omgeving/garage en proberen maar. Kost minder toch?

Bovenaan Onderaan