Afgebroken slangetje

newwolf84

Forumguru
Goedenavond allen,

Vanavond was ik onder de motorkap bezig om alles een beetje te proberen te reinigen, kom ik met mijn hand tegen een slangetje aan met daarop een plastic kapje wat in de motor hoort te zitten.
Bij nadere inspectie lijkt het me een euvel wat al eens eerder is voor gekomen en dat dit er dopje er maar weer opgedrukt is.

het gaat om het onderdeel 03F103558, zoeken op internet leverde de volgende informatie op, het zou een soort van onderdruk slang zijn, vrij vertaald uit het Duits bij de plaatjes zie ik deze staan van een Leon 1.2 TSI wat idd het betreffende onderdeel is.

28hzhgj.jpg

Hier zie je links een plastic dopje wat dmv het uitsteeksel in de motor gaat.
Hamvraag is wat doet dit onderdeel?
en nog meer wat kan het voor kwaad dat deze zoals in mijn geval er op zit maar eigenlijk niks doet ?
Kan het motorisch kwaad ?

Ik heb een foto gemaakt van hoe het er bij mij uit ziet:

Hierbij is duidelijk te zien dat het gebroken is en blijkbaar mist er een centimeter of 3 zoals op de bovenste foto wel te zien is.

118pp5k.jpg

33c0pc2.jpg

en als laatste een foto van het gat ( zwart ongv. in het midden ) waar hij zou moeten zitten:

20z2suf.jpg

Het lijkt er dus sterk op dat er een deel mist, kan dus op 2 plekken liggen, hetzij in de afval bak van de garage waar dit hen overkomen is en erger nog in de motor zelf.

Wie o wie kan me vertellen wat de gevolgen zijn van dit slangetje ?
Het zal ongetwijfeld nut hebben maar ik kom er nu per toeval achter, auto bijna 2 weken in bezit.

Misschien dat @Monteurtje hier een antwoord op heeft ?
Als anderen ideeën opmerkingen hebben dan hoor ik het ook graag.

Ga er morgen direct achter aan. :(

Joske

Forumguru
Lijkt wel een soort carterontluchting?

Is alleszins onderdeel van een onderdruksysteem maar vind ze niet direct terug op je blok in ETKA (>100 tekeningen om te bekijken ;) )

ertromp

Forumguru
Dat lijkt me de beluchting van het krukasgedeelte.
Dat verdikte gedeelte zou dan het terugslag ventiel zijn wat op de motor zit en het andere uiteinde van de slang zit op je luchtfilter.

newwolf84

Forumguru
@ertromp, dat klopt, het uiteinde van het slangetje komt op het luchtfilter uit.

Enig idee wat het voor kwaad dit nu kan, nu het niet bevestigd is zoals het zou moeten ?

ertromp

Forumguru
Er kunnen gassen nu in je motorruimte komen de zogenaamde blow by gassen wat milieutechnisch en gezondheid technisch niet echt wenselijk is want je interieurventilatie haalt ook weer dat soort lucht naar binnen.
Die "blow by" gassen bevatten zuren, onverbrande en verbrande brandstofdelen, water, olie en roetdeeltjes

• Leuk
Waarderingen: CDK

newwolf84

Forumguru
Oke lijkt me wel helder, vraag is dan ook nog waar is de rest van de nippel, stel in het ergste geval die zit in de motor, kan dat op die plek schade opleveren ?

Ga er niet van uit dat dit het meest dure onderdeel is, maar aangezien er uiteraard nog garantie op zit moet dit wel even verholpen worden.

Edit:

Verklaart dit ook de vettigheid/olie wat zichtbaar is op de 2 foto ?
Net boven het ijzeren oog loopt een blanke stang waar die rommel op zit.

Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Waar het slangetje precies hoort is al beschreven. Dat klepje is kapot/afgebroken. Oorzaak kan hitte poreus van de olie of wat dan ook zijn. Het steekt ongeveer een cm in het rubber afdichting wat nog in de cilinderkop zit. Het gedeelte is zeer waarschijnlijk daar naar binnen gevallen. Of het ligt daar en gebeurt er niks. Of het is al verpulvert door nokkenas. Nieuw klep erop en schoonmaken. En klaar is het.
Zou er niet te lang mee doorrijden. Je zal niks merken qua rijgedrag. Maar er spat wel olie uit dat gaatje. En als je lang genoeg wacht is het een grote vette bende over de hele motor.
Dit kom ik wel eens tegen tijdens onderhoud. Of wanneer de klant langs komt met klacht, branderige lucht in auto. Uiteindelijk lekt de olie op de uitlaat en dat gaat stinken.

newwolf84

Forumguru
@Monteurtje, bedankt voor de uitleg !

Ik zal alweer beren op de weg maar gelukkig valt dat zo te lezen nog mee. Was een beetje huiverig dat dat stukje misschien schade kon aanrichten. Idd qua rijgedrag niks aangemerkt, motor liep als een zonnetje.
Zag idd al olie her en der liggen, maar dat verklaart dit euvel wel.
Ik ga er morgen achter aan.

newwolf84

Forumguru
He zijn er dan ook nog andere types slang in omloop ? zien op het slangetje bij mij staan:
03F 103 558 heeft dit dan weer met "productvernieuwing" te maken ?

Monteurtje

Forumguru
Dat slangetje zit niet aan het klepje vast als je die vervangt. Slang moet je eraf trekken en op het nieuwe klepje drukken.

newwolf84

Forumguru
Oke, het slangetje is nog goed dus ik kan in principe volstaan met het klepje, oude eraf trekken en de nieuwe erop zetten en dan is het klaar.

het rubbertje wat jij noemt daar bedoel je het rubbertje mee wat in het blok zit ?

Heb je ook enig idee wat dit klepje kost @Monteurtje in Tsjechie als je hem daar besteld ;) rond de 16 euro

Monteurtje

Forumguru
Ik weet niet of de prijzen kloppen in het programma waar ik het onderdeelnummer heb gevonden. Maar dan heb je wel een indicatie. 11,75 euro. Ga er maar vanuit dat het ex btw is. Dus rond de 15 euro denk ik.
Voor de exacte prijs moet ik morgen kijken. Maar je kan ook een dealer bellen, je hebt het onderdeelnummer.

newwolf84

Forumguru
Daarom, ik red me wel, kon wezen dat er een prijs incl. en excl. BTW bij stond.

Maar mag ik je heeeeel hartelijk danken voor je input ? :thumbsup:

Super hoor !

newwolf84

Forumguru
Kleine update:

Bij de verkopende partij het euvel laten zien en via de dealer het klepje opgehaald, de bon kan ik inleveren bij de verkopende partij en dan krijg ik het geld terug. Klepje zet ik er zelf wel op, moet niet te moeilijk zijn. ;)

Bovenaan Onderaan