Afmeting deurspeakers

Hallo,

Ik heb een octavia HB uit 2002, het is een Ambiente en hier zitten geen speakers achterin.
Omdat het geluid niet optimaal is ben ik van plan de speakers onderin de deur te vervangen, ik zag al dat er boven in de deur tweeters zitten en deze doen het wel aardig, deze laat ik dus zitten. Ik mis alleen een wat voller geluid.

De radio die het geheel aanstuurt is een Sony CDX-GT616U. Lijkt me ook wel voldoende sterk voor een beetje geluid.

Weet iemand wat de maat van de speakers in de deur is (in cm) en of het veel werk is om het deurpaneel te demonteren?
Ik heb de zoek funtie al gebruikt en niks gevonden, ik heb alleen wel gelezen dat ik niet de enige ben die hebt geluid van de standaard speakers niet optimaal vind. Dat scheelt dus weer :grin:

Alvast dank.

In de voorportieren passen speakers van 16cm, maar let op de diepte. (deze is beperkt!!) Speakers van 6 cm dik passen niet!!
In de achterportieren zitten alleen tweeters (van matige kwaliteit) en helemaal achterin de combi zitten speakers van 4x6" eveneens matige kwaliteit.
De speakers in de achterdeur en in de kofferbak vervangen heeft geen zin.
Ik adviseer je speakers in de voorportieren deuren te vervangen incl. de tweeters in het voorportier.
Een subwoofer is je kofferbak doet wonderen en op je Sony kun je je sub apart aansturen!

LenK

Forumguru
Erg bepalend voor de geluidskwaliteit is ook de kleine resonantieruimte van de speakers in de voorportieren. Daar zit een piepschuim afdichting achter, zodat de klankkast maar amper 1 cm dieper is dan de speaker zelf.
Ik heb dat piepschuim destijds bij mijn O1 voor de helft ingesneden zodat de hele deur als klankkast kon gaan werken.
Het scheelde een stuk met de bass, maar het was nog steeds niet best.
Ik had mijn speakers al door Pioneer vervangen, maar misschien had dat niet gehoeven als ik eerst de opening in het piepschuim had gemaakt.
Let erop dat je het niet weghaalt want het is voor de water-afdichting.
De speakers achter naast de hoedenplank (combi) vervangen heb ik me niet aan gewaagd omdat je daar een heleboel voor moet losmaken.

LenK

Forumguru
Denk er dan wel aan niet verder dan de helft (de onderkant) in te snijden.
Dan vormt de bovenste helft een dakje, waar het eventueel in de deur gedrongen water langs kan lopen.

Wb Mazda, hij is nog niet bij de dealers, dus nog niet in het echt gezien of in gereden.

Bovenaan Onderaan