Afneembare trekhaak

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een Octavia II Combi. Vanmiddag heb ik geprobeerd om de afneembare trekhaak (van het merk Westfalia, die met het hendeltje) onder de auto te hangen. Dit is helaas mislukt, omdat ik de hendel nouwelijks in beweging kreeg. Moet ik misschien nog iets smeren? Heeft iemands tips of ervaring met deze trekhaak?

Onnodige quote verwijderd. [Maarten]

Ja, de sleutel zit erin, ik heb de handleiding gelezen. Ik kan de hendel ook wel een beetje bewegen maar ik krijg hem niet ver genoeg naar voren.

Greenarctic

Donateur
handel, bedoel je draaiknop? Je draait die iets naar voren en dan uittrekken en weer iets doordraaien. Had ik laatst ook en moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik ook even weer de handleiding moest lezen, doe hem twee keer per jaar er onder...nadat de draaiknop naar buiten stond klikte hij in een keer vast.

Dat hendeltje werkt wel. (Die met de draaiknop is volgens mij een ander type) Als de haak los is, dan beweegt alles soepel. Ik kruip maar eens onder de auto om te kijken of dat gedeelte misschien wat vuil is. Ik geloof niet dat het een goed idee is om daar te smeren.

andrehj

Forumguru
Als je een haak met een hendel hebt en niet met een ronde draaiknop, heb je geen trekhaak van Westfalia, maar een (af-fabriek) haak van Prof Svar. Is jouw auto soms geimporteerd? Want zo'n haak is in Nederland best zeldzaam.
Post anders even een foto, misschien dat andere fabrikanten (Thule of Bosal?) ook wel een hendel gebruiken.

Neptukker

Forumguru
Sleuteltje de goede kant op draaien, hendel uittrekken en dan pas draaien! Heb zelf ook zitten klooien maar dat uittrekken is onmisbaar.

hemi24

Forumguru
We kunnen hoe dan ook wil concluderen dat het géén Westfalia is.
Misschien toch nog een keer goed de gebruiksaanwijzing lezen?

• Leuk
Waarderingen: EdK
Ok, hier is de foto. Rechts zie je de hendel met het sleuteltje. Op de haak zelf staat een nummer: P36h. De hendel beweegt soepel als de haak niet gemonteerd is.

Bijlagen

• rsz_20131011_104714.jpg
    rsz_20131011_104714.jpg
    84,3 KB · Weergaven: 57

VWim

Forumguru
Wellicht moet je ook een keer de tuinslag in het bevestigingsgat van de trekhaak zetten, dan spoel je even lekker het zand en ander vuil eruit.

andrehj

Forumguru
Goed gevonden Neptukker! Maar dit is wel een heel andere ProfSvar dan degene die af-fabriek op een S2 (of O3) zit, die hebben een heel andere hendel.
Blijft de vraag hoe deze haak in NL terecht is gekomen, daar je van Pon geen af-fabriek trekhaak mag bestellen en deze trekhaken los in NL volgens mij niet geleverd worden. Is deze auto soms uit Duitsland of België afkomstig?

Ik heb inderdaad de ProfSvar die neptukker laat zien (al heeft die van mij wat minder ronde vormen). Ik ben op het verkeerde been gezet door de beschermhoes die erbij zit. Daarop staat met grote letters: Westfalia. Of de auto geimporteerd is weet ik niet. Het zou wel kunnen, ik heb hem gekocht in Arnhem en heb gezien dat er onderhoud gedaan is in Weert. Duitsland of Belgie is dan niet ver weg. Dit weekend ga ik eens wat schoonmaken en nog eens een poging doen om de trekhaak onder de auto te hangen. Ik laat het resultaat wel weten. Bedankt voor alle reacties!

ertromp

Forumguru
Blijft de vraag hoe deze haak in NL terecht is gekomen, daar je van Pon geen af-fabriek trekhaak mag bestellen en deze trekhaken los in NL volgens mij niet geleverd worden
Of gewoon via internet gekocht? Via Ebay bijvoorbeeld kun je enorm veel onderdelen bij onze oosterburen scoren en een stuk goedkoper dan via de Nederlandse kanalen. Zelfs inclusief verzending weet ik uit ervaring.

CDK

Forumguru
Ik heb inderdaad de ProfSvar die neptukker laat zien (al heeft die van mij wat minder ronde vormen). Ik ben op het verkeerde been gezet door de beschermhoes die erbij zit. Daarop staat met grote letters: Westfalia. Of de auto geimporteerd is weet ik niet. Het zou wel kunnen, ik heb hem gekocht in Arnhem en heb gezien dat er onderhoud gedaan is in Weert. Duitsland of Belgie is dan niet ver weg. Dit weekend ga ik eens wat schoonmaken en nog eens een poging doen om de trekhaak onder de auto te hangen. Ik laat het resultaat wel weten. Bedankt voor alle reacties!
Datum 1e toelating nationaal en internationaal staat toch op je kenteken? Weet je direct of het een import auto is.

andrehj

Forumguru
Of gewoon via internet gekocht? Via Ebay bijvoorbeeld kun je enorm veel onderdelen bij onze oosterburen scoren en een stuk goedkoper dan via de Nederlandse kanalen. Zelfs inclusief verzending weet ik uit ervaring.
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, zo ben ik ook aan mijn trekhaak gekomen (maar dat is een ook in NL verkrijgbare Westfalia, die alleen in Dld veel goedkoper was).
Probleem met de ProfSvar trekhaken is alleen dat die op internet (ook in Dld) lastig verkrijgbaar zijn, je moet ze echt met een lampje zoeken, vandaar dat deze mogelijkheid me hier wat minder waarschijnlijk lijkt.

Bovenaan Onderaan