Hallo Allemaal, een motorrem op een vrachtwagen is de uitlaatbuis afsluiten met een vlinderklep zodat de motor als hele grote compressor gaat werken. De vlinderklep in de uitlaat laat bij een bepaalde druk een beetje uitlaatgas = lucht ontsnappen zodat de boel niet uit elkaar barst. Tegenwoordig is dit ook allemaal elektronisch geregeld, al dan niet met perslucht ondersteund.
Daarbij is nog een combinatie met een retarder mogelijk, je praat dan over ongeveer 700 pk als remvermogen samen met je motorrem.
Een personenauto diesel heeft dat allemaal niet en alleen het beetje compressie moet de remwerking verzorgen bij elke slag van de motor en kan geen volume opbouwen in de uitlaatbuis.
Heeft je dieseltje nog een smoorklep in de inlaat dan scheelt dat al behoorlijk in het remvermogen.
Bij een benzine motortje is het heel anders.
Bij oudere auto's had je een gaskabel of stang naar de smoorklep (ook gasklep of vlinderklep genoemd) als je het gaspedaal intrapte dan kon de motor vol een mengsel van benzine en lucht aanzuigen. Als je het gas losliet dan begon de auto op de motor af te remmen.
Waarom: de smoorklep staat 98% dicht en hij remt omdat er onder de smoorklep een hoog vacuüm ontstaat. precies andersom als bij de vrachtwagen zou je kunnen zeggen.
Bij de nieuwere benzine motoren kreeg je milieueisen zoals uitlaatgasreiniging en moet de smoorklep een stukje open blijven staan en wordt langs elektroniche weg de brandstoftoevoer afgesloten zodat er lucht door de motor en katalysator kan stromen. Hierdoor neemt het remvermogen af omdat het vacuüm lager is.
Als je dan nog een turbo gaat monteren, oeps, die zal het niet leuk vinden als je bij volgas opeens het gas loslaat. Hij kan dan zijn lucht niet meer kwijt en er ontstaan drukgolven die in korte tijd de turbo naar het graf verwijzen. Dus moeten er weer elektronisch geregelde omloopkleppen gemaakt worden zodat de lucht rond kan spoelen.
Een koude motor remt beter door de hogere weerstand van de koude olie in motor en de rest van de aandrijvig zoals ook de wiellagers.
Veel plezier met dit verhaal en er mogen vragen gesteld worden.