AFS Xenon regeling

Noord26

Forumguru
Na het opnieuw laten afstellen (en meteen nieuw lampen laten steken) bij de lokale dealer komt het AFS-systeem wat op de SuperB zit eindelijk tot zijn recht.

Ik heb gemerkt dat tot 50 km/h de lampen wat lager en een stuk breder staan. Tussen 50km/h en 100 a 120km/h staan ze eigenlijk 'normaal' en boven de 100 a 120km/h staan ze net een tikkeltje hoger, zodat je wat verder vooruit kunt kijken.

Wie weet waar dit geregeld wordt? Is het mogelijk om bijvoorbeeld in te stellen bij welke snelheden de lampen in een bepaalde modus staan? Voor zo ver ik kan zien zijn er 3 modi en die staan geschakeld puur op de rijsnelheid. Wat ik graag zou zien is bijvoorbeeld tot 30 km/h breed en laag, vanaf 30km/h tot zo'n 70 km/h op normale stand en daarboven op de 'hoogste' stand.

Is dit eventueel in te stellen via VAGCOM? Is het wel verstandig om van de vooraf geprogrammeerde instellingen af te wijken?

:smiley29:

andrehj

Forumguru
Ik weet niet of iets dergelijks in te stellen is, heb er nog nooit van gehoord. Wat ik wel had is dat ik in het begin een paar knipperende tegenliggers had. Toen heb ik de lampen bij de dealer laten controleren. Volgens de meetkast stonden ze precies goed, maar de monteur heeft ze iets (volgens mij een halve slag op de schroef) naar beneden gedraaid. Sindsdien geen geknipper meer gehad, en ik heb nog steeds goed licht.
Misschien dat ik ze wel weer iets hoger zet (kwart slag op de stelschroef), zodat ik nog steeds onder de norm zit, maar toch nog iets meer zicht heb.

andrehj

Forumguru
Ik zou wel even voor je willen kijken, maar mijn auto staat nog compleet ingesneeuwd op mijn oprit (kon gelukkig de hele week met de fiets naar mijn werk, en heb nu papadag), en heb eigenlijk geen zin om die nu uit te graven. Maar van wat ik weet zat de schroef achter de lamp, en kon je er van bovenaf bij. (De as van de schroef stond verticaal).

Edit: Toch maar even opgezocht in Elsawin:

Koplampen afstellen
Aanwijzing: Voor de instelling van de koplampen moet een koplampafstelapparaat worden gebruikt.
- Basiswaarde voor instelling hellingshoek: -1 %

Hoofdverlichting
1 - Hoogteverstelling
2 - Zijdelingse verstelling
– Verlichting met een schroevendraaier met inbusverlenging of met een inbussleutel SW 6 instellen door de bout -1- en -2- te draaien.
Koplamp Afstellen.png

Overigens zou ik met hoger afstellen wel uitkijken, want af-fabriek staan ze meestal wel goed. Zolang je niet zeker weet dat ze echt hoger kunnen, zou ik hoger alleen met een koplampafstelapparaat doen (en een VAG-kast of VCDS, om de lampen eerst in de elektrische basisstand te zetten). Dus even naar een VAG dealer.

Noord26

Forumguru
Ze zijn vorige week opnieuw afgesteld bij de dealer. Wellicht moet ik even wennen aan het automatische overschakelen tussen de standen.

Antera

Donateur
Is niet aan te passen. je hebt snelweglicht aan staan achter de module van de lichtsensor lichtsensor vermoedelijk ook daar vind je de AFS. Heb in Adaption nog niet gevonden of daar ook wijzigingen in aan te passen zijn

Noord26

Forumguru
De dealer bevestigde idd dat het niet verder aan te passen is. Het zit voor geprogrammeerd in een aparte module welke achter de lichtsensor zit. De modi zijn uitvoerig getest in de praktijk wat het beste zou werken. Hij vertelde ook nog dat ik vergat dat er ook rekening mee wordt gehouden of het regent of niet en dat het dus niet alleen afhankelijk is van de snelheid.

Ik moet zeggen dat na correct afstellen van de lampen het geweldig is icm de Silverstars. Ik had je, Antera, hierover nog gecontacteerd via PB om het af te stellen en in te bouwen, maar de lokale dealer wilde het gratis doen onder het kopje service..

Onder aan de streep ben ik onder de indruk van het systeem tov een standaard Xenon lampen welke alleen omhoog en omlaag compenseren zonder rekening te houden met rijsnelheid of omstandigheden.

Noord26

Forumguru
Kom graag langs. Alleen staat de auto momenteel bij de schade-hersteller. Er heeft al iemand tegen aan gezeten zonder een briefje achter te laten.. Worden er meteen andere krasjes die er daar op zaten mee gespoten. Dan is hij rondom weer perfect strak. Morgen is hij klaar.

Laat ik het zo zeggen, het bedrag was net niet rendabel genoeg om voor de verzekering op te geven en was wel genoeg geweest om hem een JD-kuurtje incl rollenbank aan te meten. Ik probeer positief te blijven! ;)

Bovenaan Onderaan