AndreM
Forumguru
Bye bye Skoda O3, 15 juli 2014 t/m 8 mei 2018.
Helaas op 8 mei 2018 heb ik afscheid moeten nemen van mijn 7-TXP-xx Moon White O3 GL BL1.6 TDi en kwam er een Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.6 CDTi Dark Moon Blue voor de deur.
Ik heb voor een Moon kleur gekozen zodat ik toch een beetje aan mijn Skoda terug kan denken.
Eerst 10 jaar zelf VW gereden, werd eerste auto van de zaak een Opel.
Na 27 jaar Opel (Kadett’s en Astra’s) mocht ik in 2014 kiezen tussen een Seat Leon of de Skoda O3.
De keuze was snel gemaakt omdat de Skoda ruimer en completer was dan de uitvoering van de aangeboden Leon.
Maar nu weer een Opel?…………………..Doordat de Co2 uitstoot van de nieuwe O3 diesel 106 gr. is geworden en ik maar tot 89 gr een auto mag kiezen (oude regeling), bleef er niet veel over.
En ben ik weer terug bij af want er bleef alleen nog Opel over.
Omdat er hier zoveel beschreven wordt en ik ook geen vergelijking test eerder heb gezien, ben ik maar een overzicht gaan maken van de kosten gedurende bijna 192.000 km en een vergelijking van de O3 t.o.v. de Astra K.
Ik heb nu ongeveer 5 maanden rij ervaring met de Astra, maar ik mis de O3 nog steeds.
De enorme ruime kofferbak van de O3, die nu in de Astra 70 liter kleiner is en de grote vakken achter de wielkasten die niet bij de 610 liter van de O3 meegerekend is, was best veel.
En dan de ruimte voor de achter passagiers, die is ongekend.
Mijn zoon met een lengte van 1,93 zat zeer comfortabel onderuitgezakt op de achterbank met zoveel beenruimte over.
Dan het start/stop systeem van de Astra die is bagger. De motor stopt al als je de rem intrapt en bijna stilstaat, ook bij een koude motor! Het leuke is dat ik al 3x heb stilgestaan op een rotonde/kruispunt omdat de motor echt helemaal uitging terwijl de gelegenheid was de rotonde op te rijden of het verkeerslicht net op groen ging toen ik aan kwam rijden. En dan trap je op het gaspedaal en dan gebeurt er niets. Heb nu een gewoonte van gemaakt direct de knop uit te zetten als ik de motor start.
Zeuren over een navi update die maar voor 3 jaar geldig is hoef ik niet, want er is helemaal geen gratis update bij Opel!!!!
En Wauw, in de Astra heb ik een indicatie dat mijn dimlichten branden, recht voor mij in het dashboard. Daar heb ik bij menig forumlid van de O3 zijn beklag over gelezen!
Nee dan moet je de richtingaanwijzers van de Astra nemen.
De linker indicatie zit in de toerenteller, dus als je 2000 toeren maakt zie je de indicatie niet. En bij de rechter indicatie zit die in de snelheidsmeter, dus als je 160 km rijd zie je die ook niet.
Dan het geluid van de motor, die is van de Astra stiller, maar de banden hoor je weer des temeer (Michelin banden).
Trekkracht van de Astra in de 6e versnelling is krachtiger.
Het zijn beide 1.6 diesels, maar de Astra heeft 300 Nm koppel t.o.v. de O3 250Nm en dat merk je wel. Daarentegen, de Astra lust wel slokje meer dan de O3. Met de O3 was het gemiddeld verbruik 4,2 l per 100 km en bij de Astra 4,5 l per 100 km.
De stoelen van de Astra zijn niet te vergelijken met die van Skoda.
Ik heb nu de AGR sportstoelen die in allerlei standen elektrisch verstelbaar zijn, maar ik heb de O3 stoelen nooit verkeerd gevonden voor een standaard stoel, ondanks mijn rugklachten.
De cruise control op het stuur van de Astra is wel weer prettiger t.o.v. de Skoda.
Maar omdat dit op het stuur zit is het in het begin wel wennen met al die wirwar van knopjes.
Op de O3 had ik halogeen verlichting en nu IntelliLux LED matrix koplampen met grootlicht assistent.
Dit is geen vergelijking maar is wel super op donkere wegen dat automatisch bepaalde Leds uitgeschakeld worden zodat de tegenligger niet wordt verblind.
Maar daarentegen mis ik wel de corner light, wat niet iedereen prettig vind, maar ik wel.
Was ook niet te leveren volgens de verkoper van Opel, ja want die man had er verstand van, dacht ik!
****Maar even een correctie na 3 maanden rij ervaring. Corner-light heeft de Astra dus wel, dit is via de boordcomputer in te schakelen en wordt in werking gesteld door IntelliLux LED matrix koplampen.****
De rij eigenschappen van beide auto’s zijn wel ongeveer gelijk.
Maar een groot nadeel van de Astra is dat hij lager ligt als de O3.
Mijn eerste ervaring was al na dag 1 met het nemen van een verkeersdrempel en met de voorzijde over de straat heen schepte.
Is misschien wel handig in de winter als sneeuwschuiver te gebruiken!!!
Helemaal afscheid van dit gezellige, informatieve forum neem ik niet.
(Opel heeft dit helemaal niet in deze vorm, daar vraagt iemand iets en als hij mazzel heeft krijgt hij na een half jaar antwoord)
Want doordat ik Skoda ben gaan rijden is mijn vrouw verliefd geworden op de Citigo. Ze heeft eerst 42 maanden in een zwarte Citigo gereden en sinds 2 maart is er een nieuwe blauwe Citigo voor de deur komen te staan.
Dus er is nu meer blauw op straat…………..
In de bijlage vind je de onderhouds historie.
Groeten AndreM
Helaas op 8 mei 2018 heb ik afscheid moeten nemen van mijn 7-TXP-xx Moon White O3 GL BL1.6 TDi en kwam er een Opel Astra Sports Tourer Innovation 1.6 CDTi Dark Moon Blue voor de deur.
Ik heb voor een Moon kleur gekozen zodat ik toch een beetje aan mijn Skoda terug kan denken.
Eerst 10 jaar zelf VW gereden, werd eerste auto van de zaak een Opel.
Na 27 jaar Opel (Kadett’s en Astra’s) mocht ik in 2014 kiezen tussen een Seat Leon of de Skoda O3.
De keuze was snel gemaakt omdat de Skoda ruimer en completer was dan de uitvoering van de aangeboden Leon.
Maar nu weer een Opel?…………………..Doordat de Co2 uitstoot van de nieuwe O3 diesel 106 gr. is geworden en ik maar tot 89 gr een auto mag kiezen (oude regeling), bleef er niet veel over.
En ben ik weer terug bij af want er bleef alleen nog Opel over.
Omdat er hier zoveel beschreven wordt en ik ook geen vergelijking test eerder heb gezien, ben ik maar een overzicht gaan maken van de kosten gedurende bijna 192.000 km en een vergelijking van de O3 t.o.v. de Astra K.
Ik heb nu ongeveer 5 maanden rij ervaring met de Astra, maar ik mis de O3 nog steeds.
De enorme ruime kofferbak van de O3, die nu in de Astra 70 liter kleiner is en de grote vakken achter de wielkasten die niet bij de 610 liter van de O3 meegerekend is, was best veel.
En dan de ruimte voor de achter passagiers, die is ongekend.
Mijn zoon met een lengte van 1,93 zat zeer comfortabel onderuitgezakt op de achterbank met zoveel beenruimte over.
Dan het start/stop systeem van de Astra die is bagger. De motor stopt al als je de rem intrapt en bijna stilstaat, ook bij een koude motor! Het leuke is dat ik al 3x heb stilgestaan op een rotonde/kruispunt omdat de motor echt helemaal uitging terwijl de gelegenheid was de rotonde op te rijden of het verkeerslicht net op groen ging toen ik aan kwam rijden. En dan trap je op het gaspedaal en dan gebeurt er niets. Heb nu een gewoonte van gemaakt direct de knop uit te zetten als ik de motor start.
Zeuren over een navi update die maar voor 3 jaar geldig is hoef ik niet, want er is helemaal geen gratis update bij Opel!!!!
En Wauw, in de Astra heb ik een indicatie dat mijn dimlichten branden, recht voor mij in het dashboard. Daar heb ik bij menig forumlid van de O3 zijn beklag over gelezen!
Nee dan moet je de richtingaanwijzers van de Astra nemen.
De linker indicatie zit in de toerenteller, dus als je 2000 toeren maakt zie je de indicatie niet. En bij de rechter indicatie zit die in de snelheidsmeter, dus als je 160 km rijd zie je die ook niet.
Dan het geluid van de motor, die is van de Astra stiller, maar de banden hoor je weer des temeer (Michelin banden).
Trekkracht van de Astra in de 6e versnelling is krachtiger.
Het zijn beide 1.6 diesels, maar de Astra heeft 300 Nm koppel t.o.v. de O3 250Nm en dat merk je wel. Daarentegen, de Astra lust wel slokje meer dan de O3. Met de O3 was het gemiddeld verbruik 4,2 l per 100 km en bij de Astra 4,5 l per 100 km.
De stoelen van de Astra zijn niet te vergelijken met die van Skoda.
Ik heb nu de AGR sportstoelen die in allerlei standen elektrisch verstelbaar zijn, maar ik heb de O3 stoelen nooit verkeerd gevonden voor een standaard stoel, ondanks mijn rugklachten.
De cruise control op het stuur van de Astra is wel weer prettiger t.o.v. de Skoda.
Maar omdat dit op het stuur zit is het in het begin wel wennen met al die wirwar van knopjes.
Op de O3 had ik halogeen verlichting en nu IntelliLux LED matrix koplampen met grootlicht assistent.
Dit is geen vergelijking maar is wel super op donkere wegen dat automatisch bepaalde Leds uitgeschakeld worden zodat de tegenligger niet wordt verblind.
Maar daarentegen mis ik wel de corner light, wat niet iedereen prettig vind, maar ik wel.
Was ook niet te leveren volgens de verkoper van Opel, ja want die man had er verstand van, dacht ik!
****Maar even een correctie na 3 maanden rij ervaring. Corner-light heeft de Astra dus wel, dit is via de boordcomputer in te schakelen en wordt in werking gesteld door IntelliLux LED matrix koplampen.****
De rij eigenschappen van beide auto’s zijn wel ongeveer gelijk.
Maar een groot nadeel van de Astra is dat hij lager ligt als de O3.
Mijn eerste ervaring was al na dag 1 met het nemen van een verkeersdrempel en met de voorzijde over de straat heen schepte.
Is misschien wel handig in de winter als sneeuwschuiver te gebruiken!!!
Helemaal afscheid van dit gezellige, informatieve forum neem ik niet.
(Opel heeft dit helemaal niet in deze vorm, daar vraagt iemand iets en als hij mazzel heeft krijgt hij na een half jaar antwoord)
Want doordat ik Skoda ben gaan rijden is mijn vrouw verliefd geworden op de Citigo. Ze heeft eerst 42 maanden in een zwarte Citigo gereden en sinds 2 maart is er een nieuwe blauwe Citigo voor de deur komen te staan.
Dus er is nu meer blauw op straat…………..
In de bijlage vind je de onderhouds historie.
Groeten AndreM
Bijlagen
Laatst bewerkt: