Afscheid van de Octavia

Badnews

Senior Member
Ruim 3.5 jaar mocht ik een vervanger zoeken voor mijn leaseauto.
Dit was een Prius, een auto die ik genomen had ivm fiscale voordelen.
De auto was goed, reed altijd, maar niets meer dan dat. Met je nagel kon je het harde plastic makkelijk bekrassen, stoelen waren matig, alles wat gebouwd op licht gewicht om de normen te halen.

Er bleven een paar auto's over: Jetta Hybrid, Octavia III, Golf en een Auris.
Wilde ik weer hybrid rijden, ik wist het niet. Techniek is leuk, maar niet meer dan dat.
Na een rit in de Jetta en Golf gelijk besloten dat de Toyota afviel. Verschil in rijden was mega.

Toen, ondanks dat mijn vrouw tegen was, een rit gemaakt in de Octavia. Dit was veruit de ruimste auto.
Echter was de testrit in een Benzine, en wilde weer terug naar diesel. De 14% versie was toen in aantocht, maar die was niet leverbaar met een automaat. Dat was toch wel een eis, een goede automaat.

Dus na wat zoekwerk bij dealers, uiteindelijk geen automaat gevonden. Testrit gemaakt in de Golf 1.6TDI met automaat om gevoel van de motor te krijgen. Dit was goed genoeg, en de O3 1.6TDI met automaat paste in mijn leasebudget. Dit was een lekkere auto.

Samenstellen was simpel, 'gewoon' de Hatchback Elegance Businessline, met slechts 2 extra opties: reserve wiel en wisser achter.
Levertijd duurde langer dan verwacht, maar kreeg als extra de radar unit voorin (geen ACC, alleen de unit).

Daarna was het gewoon genieten. Een heerlijke auto om in te rijden, rijden is niet vermoeiend en kom altijd fris aan na een rit.
De automaat is super, een 7 bak, en schakelen merk je weinig van. (natuurlijk kan deze beter door te tunen, maar na een Prius aandrijfas, is ie echt super :) )

Ondertussen heb ik de auto 110.000 km gehad, ruim 3 jaar.
Echter.. heb ik weer gekozen voor een hybrid als vervanger. Ik heb mijn lease contract opengebroken om nog een 15% aan te kunnen schaffen. Mijn oog was op de Passat GTE connected gevallen. Midden december met de calculator erbij doorberekend, en de bijtelling zou net zo hoog zijn als mijn huidige auto, en lease bedrag slechts 10 euro meer.
Moest ik toch weel fiscaal kiezen, of is de stap naar een Passat dit waard. De 1.4 rijdt op zich al goed, dus zou de 110pk electro motor een heerlijke toevoeging moeten zijn.
Knoop toen doorgehakt, en toch weer met de portemonnee gekozen (half dan, want voor de Prius had ik een prive Passat).
Uiteindelijk was ik te laat voor de connected serie, en moest (wat een straf) de connected plus nemen. Deze komt onder de streep voor mij op 20 euro netto meer uit dan mijn huidige auto.

Ondertussen rijdt een collega van mij in mijn auto, die dus elke morgen gewoon op de parkeerplaats staat. Mijn Passat is natuurlijk geleverd (immers een 2016 auto).

Is de stap van Octavia -> Passat net zo groot als Prius -> Octavia.. NEE. De Passat is een fijne auto, net iets meer dan de Octavia. Maar verschil is niet zo groot. Zou ik dezelfde keuze nogmaals maken: Ja.

Wat zijn de dingen waar ik tegenaan gelopen ben:
Canton geluid: Super, maar December vorig jaar is mijn midden-front speaker gaan kraken. Omdat het contract afliep, mocht deze niet gemaakt worden door de leasemaatschappij. Uiteindelijk de laatste dagen balance naar de achterbank verschoven om mij niet hieraan te ergeren.

Starten: heerlijk, Kessy. Iets dat ik nu niet heb(deuren niet). Maar starten is vaak een probleem geweest tussen de 5 en 10 graden. Meerdere malen bij de garage geweest, maar bij een koude motor rond die temperatuur sloeg ie slecht aan (soms >5 sec). Heeft ie ooit niet gestart.. 1x slechts. Dus ongeveer 1 op 2000 keer ofzo, waarschijnlijk een 'toevallige' pech.

Navigatie/carkit: paar keer gecrashed, zodat ie mijn telefoon niet meer zag, niet kon bedienen. Niet echt storend, gebeurde slechts een paar keer.

Tankinhoud: bij 'nog 0km te rijden' ging er maar 46l maximaal in de tank (nokkie vol). Bij de eerste melding dat je moest tanken, kreeg je er maximaal 43 liter in. Geen idee waar de overige 7 liter zouden zijn. Ongemak, reed op een gegeven moment altijd tot ongeveer 0km te gaan.

Dingen waar ik zeer tevreden over was:
Auto is compleet, voor 'minder' geld dan een VW, toch een zeer relaxte auto. Groter dan je verwacht.
Kon probleemloos de racefiets van mijn zoon in de kofferbak gooien (heb nu een trekhaak genomen, 3 jaar geleden dachten we nog niet over fietsen na).
Het rijcomfort, die is gewoon goed te noemen. Rustig (zeker in de 1.6TDI) rijden is standaard, al kan je hem ook even doortrekken op de snelweg. Heb in Duitsland de 200 aangetikt (teller) en de auto voelde toen nog redelijk stabiel aan. Boven de 160 wordt het comfort wel minder, maar hoe vaak kan je dat rijden in Nederland.
De laatste dagen nog veel gebruikt van de krabber, had de auto al leeggehaald en toch een krabber nodig.

Ik heb de laatste 3 jaar genoten van de auto, nooit enig spijt van de keuze gehad. De Octavia zal altijd in mijn gedachten blijven als een zeer goede auto. Mocht ik geen fiscaal voordeel hebben gehad met de nieuwe auto, had ik waarschijnlijk weer voor een Octavia gekozen, volledig aangeklede station (met trekhaak dit keer).

Ik wil iedereen hier bedanken voor de antwoorden op de vragen die ik gesteld heb, en de discussies over problemen van mij en andere. Komende maand, of iets langer, kan ik nog elke dag kijken naar mijn oude auto op de parkeerplaats voor het werk. Ik zal hem soms missen, al geniet ik ontzettend van de Passat GTE.

Dank jullie wel voor alle hulp!
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Succes en bedankt voor je uitgebreidde review annex afscheid.. echter ben ik er van overtuigd dat je nog wel eens komt piepen hier op het forum ;)

Niets zo gezellig als het Skodaforum toch? :troost:
 

cali05

Forumguru
Succes met je Passat, heb eenzelfde soort overstap gemaakt. Ook naar een Passat alleen dan een 1.6 TDI. net iets fijner. Maar de Octavia schakelde mooier en veel waar voor je geld.
 

Rallye

Forumguru
Leuke review. Wel komt bij mij de vraag op wat de radar-unit doet als er geen ACC aanwezig is (en of dat niet vrij te schakelen zou zijn)?

Veel plezier met de Passat. Heb er een keer mee gereden; lang niet slecht!
 

MaRco2

Forumguru
LOL:-) Las het ook al en voor 3 jaar met een dieselmotor is het wel heel erg weinig (dure kms!), bij mij lag het omslagpunt ruim boven de 50.000 km/jaar (ik rekende met 1:14, wat in de praktijk toen ik nog lange dagen maakte vaak rond de 1:19 was met de 1.4TSI), nog niet eens vergeleken met een nóg duurdere/zwaardere/onzuinigere 2.0TDI wat qua power meer vergelijkbaar zou zijn.

GTE lijkt me ook niet verkeerd. Soms moet je kansen grijpen (in 2013 stond ik voor het blok om met 0% bijtelling en heel veel aftrekposten om na 2 Outlanders voor de PHEV te gaan, maar mijn toenmalige omstandigheden (60 km elektrisch en daarna gemiddeld 500 km op benzine per dag... dure grap) waren niet bijpassend (en eigenlijk vindt ik hem nu pas qua looks te pruimen), zou nu wel kunnen trouwens.
 

Badnews

Senior Member
Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Maar toch maar even aangepast naar 'jaar'.. al doet het licht er slechts 0.3 seconde over.

De radar unit kan wel een noodstop maken (1x heeft me dit 'gered' bij een ongeluk vlak voor me. mijn voet was nog niet eens van het gas af en de auto begon al te remmen)
Front assist inderdaad, kon er even niet opkomen.
 
Bovenaan Onderaan