Afscheid van mijn Skoda

blacktdi

Actief lid
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan
Mijn Skoda is niet meer, dwz hij moest terug naar de leasemaatschappij, na dik drie jaar.
Heb er heerlijk in gereden, ongeveer 150000 km, zonder problemen. Wat me wel opgevallen is is dat de auto wat meer begon te kraken en steunen (vering) maar hij was nog altijd even snel. (chippie chip) Wat een kracht heeft die 2.0 TDI toch. Heerlijk. Heb nu voorlopig een Subaru Legacy uit 2008. Ook een heerlijke comfortabele auto maar ik mis die kracht van de Octavia wel. Dit is maar een 2liter benzine die onderin de toerenkelder niet echt bij de les is. Helaas, maar goed ik moet wel bekennen dat hij beter op de weg ligt door de 4wd.
Als ik weer mocht kiezen dan wordt het waarschijnlijk de Superb met DSG en de 170pk TDI. Maar goed, voorlopig niet want de zaken gaan niet zo goed op het werk dus maar een tijdje met de Subaru rijden.

Ik blijf het Skoda forum wel volgen natuurlijk.

Oh ja ik heb nog een brodit clip en een speciale aansluitkabel om bv een externe DVD op de standaard fabrieksradio/CD aan te sluiten. Heb ik ooit eens via ebay gekocht.
Als iemand interesse heeft hoor ik dat wel.

Misschien tot ziens,

Wilco

Daan75

Lid
Er is een tijd van komen en een tijd van gaan
Mijn Skoda is niet meer, dwz hij moest terug naar de leasemaatschappij, na dik drie jaar.
Heb er heerlijk in gereden, ongeveer 150000 km, zonder problemen. Wat me wel opgevallen is is dat de auto wat meer begon te kraken en steunen (vering) maar hij was nog altijd even snel. (chippie chip) Wat een kracht heeft die 2.0 TDI toch. Heerlijk. Heb nu voorlopig een Subaru Legacy uit 2008. Ook een heerlijke comfortabele auto maar ik mis die kracht van de Octavia wel. Dit is maar een 2liter benzine die onderin de toerenkelder niet echt bij de les is. Helaas, maar goed ik moet wel bekennen dat hij beter op de weg ligt door de 4wd.
Als ik weer mocht kiezen dan wordt het waarschijnlijk de Superb met DSG en de 170pk TDI. Maar goed, voorlopig niet want de zaken gaan niet zo goed op het werk dus maar een tijdje met de Subaru rijden.

Ik blijf het Skoda forum wel volgen natuurlijk.

Oh ja ik heb nog een brodit clip en een speciale aansluitkabel om bv een externe DVD op de standaard fabrieksradio/CD aan te sluiten. Heb ik ooit eens via ebay gekocht.
Als iemand interesse heeft hoor ik dat wel.

Misschien tot ziens,

Wilco

Jammer dat je hem in hebt moeten leveren en inderdaad het zijn heerlijke wagens die 2 liter tdi's, ik heb er zelf ook 1 onder mijn kont liggen:471:

Hier idem. Dag Skoda.... Had 170.000 km op de teller.

Maar daarvoor in de plek een uitgebreide Ford Focus Wagon 2.0 TDCI.

Ik heb hem nog niet flink doorgehaald, maar de eerste ervaring is goed. Deze 2.0 gaat er vooral heel stil en vloeiend met een diepe grom vandoor ipv de nagelende TDI met zijn explosiviteit. En bij constante toeren hoor je hem eigenlijk niet lopen, ook als je het raampje open doet moet ik even wennen aan het zachte soepele geluid.

De wegligging is werkelijk geweldig. De bochtige dijkjes hier worden gewoon fun, en snelwegbochten recht. Sorry, maar na zoveel jaar Octavia moet ik toch bekennen dat Ford het hier veel beter voor elkaar heeft met het standaard onderstel. En beter de oneffenheden wegwerken, en tegelijk minder overhellen en veel meer grip.

Maar toch kijk ik positief terug op de Octavia en zal ik hem iedereen aanraden. Ik heb in de afgelopen week meermaals de opmerking gekregen dat dit meer een auto is, en veel beter, groter etc etc. Daar ben ik het niet mee eens, de Octavia blijf ik een geweldige wagen vinden, en zijn ruimte binnen is zelfs iets groter. Maar kennelijk is het toch de naam. Ik vind de Focus juist wat saaier. Maar enfin, het gaat mij niet om de buitenkant, naam etc: als ie maar goed rijdt.

Bakkertje

Forumguru
Hmm, ik ben juist blij dat ik van de Focus af ben en nu in een O2 mag rijden...
De wegligging is inderdaad erg goed, de rest vind ik persoonlijk echt minder dan in de O2. Zeker qua ruimte kan de focus het echt niet winnen van de O2. Qua geluid daarentegen weer wel..
Ach ja, ze hebben allemaal hun voor en nadelen..

Zo is dat! Ik zei ook al dat de Octavia groter is qua binnenruimte (vooral achterin en de bagageruimte). Maar voor mij is dat iets minder belangrijk.

Het zijn allebei auto's waar je fijn mee kunt rijden, waarbij de een net een andere filosofie heeft dan de andere.

Ik heb ook een focus overwogen.
De buitenmaten van de focus zijn groter (muv de lengte, van de station wagens).

Als je in de auto gaat zitten vraag je je af wat Ford met de ruimte gedaan heeft. De auto lijkt dan een maatje kleiner.

Het is toch "lijkt", want als je het gaat opmeten zul je zien dat de ruimte voorin gelijk is. Alleen kan de stoel iets minder ver naar achteren. Maar dat is voor mij geen probleem. Hij staat bij mij op de achterste stand minus een stapje. :). De Skoda-stoel kon nog een eindje verder. Dat de wagen korter is merk je aan de beenruimte van de passagiers. Die is minder.

Maar nu na 1.5 week Focus toch wel een serieus puntje met de wegligging. Zolang de wegen vlak zijn is het inderdaad geweldig. Maar op de hobbels op de snelweg in de bocht > 100 km/u een soort nadeinreactie. Wij hopen en gaan ervan uit dat het een uitlijnprobleempje is, want op de binnenwegen grip te over.

blacktdi

Actief lid
De Skoda is een prima auto, ik heb er 3 jaar heerlijk in gereden maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niets met deze auto heb. Geen emotie. Gewoon een goede auto die het altijd doet.
Ik heb nu een weekje in de Subaru gereden, en ja hij is minder explosief als de Skoda maar hij rijdt echt veel soepeler, stiller en de wegligging is echt beter. Waar ik met de Skoda in een bocht van het gas afmoest, stamp ik bij de Subaru gewoon volluit. Maar wat een verbruik, 1 op 8 gemiddeld, Dat was bij de Skoda 1 op 15. De SKoda had ook het sport onderstel en dat is bij korte onevenheden behoorlijk stug. Vond het altijd wel meevallen maar bij een vergelijk valt het wel op.
Mijn dochter baalt trouwens wel, die vond en vind de Skoda het einde. Ik hoefde maar naar het gaspedaal te kijken zegt ze altijd en je vliegt vooruit.
Oh ja, de stoelen van de Skoda zijn ook een stuk beter, veel meer zijdelingse steun en langere zittingen.

Bovenaan Onderaan