Ik denk dat het mogelijk ook een kwestie is, van net iets te weinig gas geven: je geeft net voldoende gas om rustig achteruit te rijden, of weg te rijden, maar de stuurbekrachtiging vraagt ook vermogen (wel via de elektrische pomp, en de accu wordt dan weer extra bijgeladen door de dynamo), waardoor de motor net iets zwaarder belast wordt. Ook je banden spanning ietsje hoger zetten kan helpen (stuurt iets lichter voor de stuurbekrachtiging, en de auto rolt iets makkelijker).
Als de auto net niet afslaat, doordat je de koppeling weer intrapt, kan het zijn dat de accuspanning even iets onder een kritische waarde is gezakt, waardoor de stuurbekrachtiging tijdelijk wordt uitgeschakeld.
Het moeilijk starten na zo'n kort ritje kán met de temperatuursensor te maken hebben, maar dan moet je ook een hoog brandstofverbruik hebben, én een hoog stationair toerental. (de auto denkt dan altijd dat de motor koud is, en zal bij warme motor altijd te veel brandstof inspuiten)
Heb je dit effect ook als de motor echt redelijk warm is (dus na een rit van 25 km of meer)? Als het dan niet optreedt, dan heb je dus alleen problemen bij een half warme motor, en is een temperatuursensor geen logische oorzaak. In het geval het alleen bij een half warme motor is, denk ik eerder aan een software probleem: sommige VAG-motoren hebben daarvoor ook een update gehad om dit te verhelpen.