Afslaan bij stoplichten.

Goedemiddag allemaal,

Het volgende doet zich voor,
Als we bij de stoplichten weg willen rijden überhaupt weg willen rijden,
Heeft de auto heel snel de neiging af te slaan.
Het gaat om een Fabia 1 1.4 MPI van 2002
Hoe kan dit en wat is hier evt aan te doen?
Alvast bedankt

Vriendelijke groet,
Jan
 

Ronnie

Forumguru
Gasklephuis (laten) reinigen, en opnieuw inleren. is dit niet afdoende, alle vacuumslangen controleren op lekkage.
Dit kan het makkelijkst door de slangen in te spuiten met remmenreiniger. Als er dan tijdens de stationairloop een wijziging in het toerental optreedt, heb je het lek gevonden.
 
Hoi Joske, het toerental is 900 toeren denk dat dit normaal is?
Ronnie gasklephuis is volgens mij ook gereinigd, kan ik dit zelf ook?
Alvast bedankt
 

turboturbo

Forumguru
Dit topic al gelezen? http://www.skodaforum.nl/forum/i/gasklephuis-fabia-i.14053/#post-234810
En
http://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-1-1-4-mpi-68-pk-slaat-soms-af-en-is-traag.13436/

800 à 900 toeren zou moeten kloppen bij warme motor (1100 bij koude motor en/of airco ingeschakeld)

Je kunt het deksel van de motor eraf klikken en dan kijken hoe je gasklephuis eruit ziet (van de bovenkant*) Althans dat kan je bij mijn Fabia zo zien (andere motor) weet niet of dat bij de 1.4 MPI anders gesitueerd is...

*de onderzijde is doorgaans het vuilst, zie ook mijn eerdere bevindingen met een vuil gasklephuis
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
En als het gasklephuis gereinigd zou zijn heb je dit dan zelf gedaan of laten doen door een dealer? Nadien moet zo een gasklephuis opnieuw ingeleerd worden, zie de nuttige linkjes van @turboturbo ;)
 

Cordoba

Forumguru
Hoi Joske, het toerental is 900 toeren denk dat dit normaal is?
Ronnie gasklephuis is volgens mij ook gereinigd, kan ik dit zelf ook?
Alvast bedankt
Is dat met ingeschakelde airco, of met uitgeschakelde airco? Ik heb zelf de 1.4 16V motor, en die loopt bij warme motor en uitgeschakelde airco iets van 750-800 rpm. Toerental kan bij ander motortype zoals jouw MPI net even anders zijn.

Slaat de auto ook snel af bij bijvoorbeeld ontkoppelen, of afremmen op de motor? Dan misschien even de bougies checken (wanneer zijn ze voor het laatst vervangen, en hoe zien ze eruit).
 

Joske

Forumguru
over 100 rpm stationair verschil zou ik me niet direct zorgen gaan maken..


heb je dit ALTIJD of enkel bij warme of koude motor?
 
Bij ontkoppelen is het alleen. het ergst is het bij achteruit rijden stuur helemaal om en dan wil
hij snel afslaan en dan word het stuur ineens heel zwaar.
airco staat altijd uit.
 
Ja klopt, weet wel dat de accu heel zwak is, moet nog een nieuwe in.
weet niet of dit er mee te maken heeft.?
ook met s'ochtends, start de auto in 1 keer ga ik een 1 a 2 kilometer verder een boodschapje doen wil ik de auto starten en dan duurt het veel langer dat de auto start, heel soms 2 keer starten.
 
wat ik van je begrijp zou dit een link kunnen zijn.?
bedankt alvast.
Ja had ook ergens gelezen laatst dat het evt ook de temp.voeler kan zijn. klopt dit?
 

Joske

Forumguru
ik herinner me vaag iets uit een ander topic maar vind het niet terug, alleszins ook een Fabia met stuurbekrachtigingsproblemen én motor"problemen".

@Ronnie zal dit misschien nog weten?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het mogelijk ook een kwestie is, van net iets te weinig gas geven: je geeft net voldoende gas om rustig achteruit te rijden, of weg te rijden, maar de stuurbekrachtiging vraagt ook vermogen (wel via de elektrische pomp, en de accu wordt dan weer extra bijgeladen door de dynamo), waardoor de motor net iets zwaarder belast wordt. Ook je banden spanning ietsje hoger zetten kan helpen (stuurt iets lichter voor de stuurbekrachtiging, en de auto rolt iets makkelijker).

Als de auto net niet afslaat, doordat je de koppeling weer intrapt, kan het zijn dat de accuspanning even iets onder een kritische waarde is gezakt, waardoor de stuurbekrachtiging tijdelijk wordt uitgeschakeld.

Het moeilijk starten na zo'n kort ritje kán met de temperatuursensor te maken hebben, maar dan moet je ook een hoog brandstofverbruik hebben, én een hoog stationair toerental. (de auto denkt dan altijd dat de motor koud is, en zal bij warme motor altijd te veel brandstof inspuiten)
Heb je dit effect ook als de motor echt redelijk warm is (dus na een rit van 25 km of meer)? Als het dan niet optreedt, dan heb je dus alleen problemen bij een half warme motor, en is een temperatuursensor geen logische oorzaak. In het geval het alleen bij een half warme motor is, denk ik eerder aan een software probleem: sommige VAG-motoren hebben daarvoor ook een update gehad om dit te verhelpen.
 
Ook heb ik nu als de auto s ochtends word gestart hij plus minus 1 minuut piept (de V-snaar)
dit doe ik voor extra info.
Bedankt alvast.
Ps zit net een nieuwe op jaar geleden door dealer.
 
Bovenaan Onderaan