Afsluiten auto met start/stop systeem

Heeft de garage gelijk?

• Ja

Stemmen: 1 50,0%
  • Nee

Stemmen: 1 50,0%

• Totaal aantal stemmers
    2

CruNcK

Nieuw lid
Hey,

Ik heb een skoda octavia combi met start/stop systeem en automatische versnelling

Mijn wagen staat momenteel bij de garage wegens een accident.
Naar mijn weten kon ik voordat het accident had plaatsgevonden mijn wagen afsluiten als de motor in de stop functie stond en versnelling in P. Dit dus als ik zelf nog niet op de start/stop knop had gedrukt rechts op het stuurkolom.

Dit werkte na het accident niet meer.
De garage beweerd nu dat je ALTIJD eerst deze knop moet indrukken voordat je de wagen kan afsluiten.

Zouden jullie mij kunnen helpen met te zeggen of dit bij jullie is zoals ik zeg of zoals de garage beweerd?

Bedankt!
CruNcK

Antera

Donateur
Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoeld. Je bedoeld dat de auto op contact met de motor uit en de DSG in P je dit kon doen. Als het goed is was dat niet mogelijk. Het is namelijk standaard niet mogelijk de auto op slot te doen van buiten als het contact aan staat. Dit kan wel om gecodeerd worden

CruNcK

Nieuw lid
Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoeld. Je bedoeld dat de auto op contact met de motor uit en de DSG in P je dit kon doen. Als het goed is was dat niet mogelijk. Het is namelijk standaard niet mogelijk de auto op slot te doen van buiten als het contact aan staat. Dit kan wel om gecodeerd worden

Ik heb de kessy (keyless access and go). Dus ik moet mijn sleutel niet fysiek in het contact doen. Maar inderdaad wel contact actief.
Het leek mij vroeger dat als ik dsg in P zette en motor auto start/stop (stand-by staan) actief werd (dus motor niet draaiende). Dat als ik dan het portier open deed dat dit hetzelfde deed als op de contact knop te drukken.
Dus ik kon gewoon uitstappen en afsluiten.

Help dit je in het verstaan?

hemi24

Forumguru
Even los van de startknop: normaal start de motor toch weer als je de deur opent of de gordel afdoet als deze door de start-stop is stilgelegd?

CruNcK

Nieuw lid
Even los van de startknop: normaal start de motor toch weer als je de deur opent of de gordel afdoet als deze door de start-stop is stilgelegd?
Mijn auto deed dit in ieder geval niet. Enkel bij het indrukken van het gaspedaal, verzetten van de DSG van D <-> R en als er iemand in file of rood licht voor me vertrok.

Antera

Donateur
Ik zou zeggen aan de heren hier met eenzelfde auto. test het eens. Het lijkt me sterkt dat je de auto op contact kan afsluiten. Dit zou standaard niet kunnen vanwege risico van je eigen buiten sluiten of anders.

anilv26

Senior Member
Je wagen blijft op contact staan, dus niet volledig uit.

Mijn RS uit 2016 heeft ook Kessy, en wat jij beweerd is mij nooit gelukt. De wagen gaat piepem omdat het contact nog aan staat zonder draaiende motor.

In P > start/stop > vinger erover en sluit

Testen kan ik het niet, startstop is uitgeschakeld.
Gelukkig is dit gedrocht door WLTP de nek omgedraaid

doncalitri1984

Forumguru
Beste @CruNcK mijn O3 (MY2016) doet nog wat jij omschrijft.

Wanneer start stop systeem aan is en ik stop --bijvoorbeeld voor de deur-- en de motor slaat af vanwege stop/start en ik zet de DSG op P stand en ik doe de deur open dan gaat alles uit (dashboard, navigatie etc) net zoals ik evt het contact zou uitschakelen in een normale situatie.

Ik kan daarna de auto afsluiten door op de deur hendel te drukken(kessy methode). Ik moet dan uiteraard MET de sleutel buiten de auto staan. De sleutel moet niet in de auto liggen.

Mogelijk heb je n.a.v. je ongeluk (even gemist wat het precies was) een software update gekregen(?) -- welke ik niet heb -- en is het daardoor niet meer werkzaam?

Ik kwam toevallig een keer achter het bovenstaande.

Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Klopt, bij de mijne kan het ook (OIII RS245, 2018 model). Wanneer ik parkeer (DSG in P) en de motor slaat af door het start/stop systeem gaat bij het openen van het portier alles uit, na uitstappen kan ik dan gewoon de auto afsluiten met de kessy.

Bovenaan Onderaan