Afspeelvolgorde mp3 in Columbus O3 ?

LeCoq71

Actief lid
Hi,

IK heb alle diverse keren het forum doorgespit op issues met volgorde en afspelen van mp3-bestanden maar kan de oplossing nog niet vinden. Wat is het probleem? Ondanks dat ik met programma's MPTagThat, Sanse Mp3 Art Sizer en FairStars CD Ripper aan de slag ben geweest, krijg ik het niet voor elkaar dat de nummers worden afgespeeld op de Columbus zoals ik dat op telefoon of itunes wel voor elkaar krijg.

Ik weet uit de handleiding dat de bestanden alfabetisch worden gesorteerd. Dus heb ik ook al geprobeerd netjes er een letter voor te zetten. Mapindeling aangehouden waar het 2 cd's/ schijven of meer betrof. Echt niets helpt. :mad::banghead::angry:

Afbeeldingen verschijnen echter wel iedere keer goed (dankzij @Knalle Arie :thumbsup:). Wie weet een goede oplossing hiervoor ? Het kan toch niet waar zijn dat zo'n integraal systeem niet eens in staat is om mp3-tjes in een fatsoenlijke volgorde af te spelen ? Of ben ik nu ....:sterretjes: ?

hemi24

Forumguru
Als ik je verhaal lees ben ik in elk geval wel :sterretjes:...

Wat wil je nu wel of niet, vraag ik me af!

hemi24

Forumguru
probeer er eens een cijfer voor te zetten, werkt op het kleinere broertje van de Columbus prima: Ik heb o.a. de complete TOP2000 van radio 2 op een SD-kaart staan: in de map de eerste 100, dan submappen voor elke volgende 100. Dat werkt prima.
Logischerwijs moet je de bestandsnaam aanpassen en niet de ID-tag...

Veryamaethon

Senior Member
Bij mij was er een albummap waarin de bestanden genummerd waren met 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, enz. De afspeel volgorde was 1, 10, 11, 2, 3, enz. Ik heb de bestanden hernoemt en er een 0 voor gezet bij de nummers 1 tot en met 9. Ben er nog niet helemaal achter wat de rol van ID3tags hierin is. Maar daar komen we wel achter.

EDIT: zoals @hemi24 aangeeft. Een simpel besturingssysteem zal niet zo mooi sorteren als een besturingssysteem op een pc of telefoon :facepalm:

LeCoq71

Actief lid
Ik heb alles al geprobeerd wat is genoemd. Nummers, voorloopnullen, letters. Het maakt niets uit. Zowel bestandsnaam als id tag geprobeerd. Niets helpt.

valderrama

Senior Member
Ik heb op dit moment een Octavia Combi voorloper. Deze is jammer genoeg bij lange na niet zo luxe als de Octavia die ik besteld heb, ik heb nu bijvoorbeeld te maken met Amundsen in plaats van een Columbus en ik heb ook geen Apple connectivity waardoor mijn iPod niet herkend wordt op de USB... daar baalde ik erg van. Ik moest toen gaan uitzoeken hoe ik het beste mijn iTunes bibliotheek inclusief afspeellijsten, album art e.d. in de auto kon krijgen. Ik ben uitgekomen op het vullen van een SD kaart op een bepaalde wijze.

Gelukkig zijn er namelijk allerlei handige scripts gemaakt door ene Doug ( http://dougscripts.com/itunes/ ) waar ik dankbaar gebruik van heb kunnen maken (MAC OS X only).

- Mijn iTunes bibliotheek heb ik allereerst gekopieerd.
- Het re-apply down sized artwork v2.1 script geinstalleerd
- Het Re-embed artwork v3.0 script geinstalleerd
- De M3Unify v1.3 applicatie geïnstalleerd.
- Daarna de kopie van de iTunes bibliotheek gestart.
- Daarna het re-apply down sized artwork script laten lopen om alle album art te down suizen naar 500 x 500 pixels
- Daarna het re-embed artwork script laten lopen om er voor te zorgen dat de album art goed wordt toegevoegd in de ID3 tag
- Daarna M3Unify gestart en in feite per playlist de inhoud van de playlists van iTunes naar M3Unify gekopieerd en daarmee de playlist export gestart naar de SD kaart.

Resultaat is niet zo netjes als dat je full iPod control hebt maar ik heb er wel voor gekozen om de inhoud op de SD kaart te laten opbouwen in de structuur Artist/Album/title.xxx
De titel van de track is wat de Amundsen vervolgens laat zien, in feite in de volgorde zoals het in M3Unify is gekomen wat dus de volgorde van de playlist was. Mijn titles staan allemaal in feite goed omdat ik iTunes de iTunes media map volledig laat beheren waardoor de titel van de track dus ook daadwerkelijk de titel is van de track in de ID3 tag. Indien je track een tracknumber heeft zal dat ook automatisch in de titel komen te staan op file niveau.

rouwehand

Senior Member
Ik heb een mappen structuur per artiest. En iedere artiest heeft ca. 50 mp3 nummers.
Columbus speelt dit netjes op alfabetische volgorde af.
Dit geldt voor zowel de mappen als de mp3 nummers in de mappen.

Idem als Windows Explorer

LeCoq71

Actief lid
Dank voor de reacties:thumbsup:.

Ik zal heb e.e.a. uitgeprobeerd en heb nu de oplossing. Tag titel is bepalend voor de sortering van titels indien je vanuit de albums de selectie maakt. Wijzigen van bestandsnaam had bij mij geen enkel effect.

Met programma's MPTagThat en Sanse Mp3 Art Sizer heb ik alles in feite aangepast. Wat heb ik gedaan:
- Ín de titel (tag) dient de nummering inclusief voorloopnul te worden meegegeven (bestandsnaam maakt volgens mij niet veel uit aangezien ik dat al als eerste had aangepast maar geen effect had).
- Zorg dat er ook voor dat er geen schijfnummer in de tag wordt mee gegeven (zoals 1 van 2, 2 van 2, etc) . Als je namelijk een aantal nummers onder schijf 1 indeelt en de rest onder bijvoorbeeld 2, gaat de Columbus eerst nummer 1 van schijf 1 spelen, dan nummer 1 van schijf 2, nummer 2 van schijf 1 en nummer 2 van schijf 2 etc. Dan gaat dus nog alles door elkaar.
- Het hoogste tracknummer is bij mij niet hoger dan 40 gekomen
- Door 'CD's' met ca. 100 nummers los ik het op door de aan de tag albumtitel CD1, CD 2, etc. mee te geven. Columbus zal dan daar eerst op het album sorteren en dan vervolgens op de titel van het nummer. Voor elke CD/map begin ik de nummering opnieuw met 1 (inclusief voorloopnul)

Kortom, dit werkt nu eindelijk na lang uitzoeken. Geen gedoe met SD kaart maar netjes op de schijf van de columbus zelf inclusief afbeeldingen.

Bedankt voor het meedenken tot zover en wellicht heeft iemand anders weer profijt van deze oplossing.

Dit topic kan gesloten worden.

Bovenaan Onderaan