Afstand tussen binnenste Isofix punten achterbank

Arjan84

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Mijn naam is Arjan en ik ben nieuw hier op het forum.
Ik wil op korte termijn een Octavia III aanschaffen en ben me daarom aan het inlezen op dit forum.

In dit kader vroeg ik me af of iemand weet wat de afstand is tussen de binnenste 2 Isofix punten van de achterbank van de Octavia III. Ik wil graag inschatten hoeveel zitruimte daar overblijft indien ik 2 kinderstoelen monteer.

Alvast bedankt!

Arjan

JeSko

Forumguru
Ik wil het gerust voor je opmeten maar momenteel heb ik de auto niet bij me, maar wat wil je ermee? Ik weet dat de ruimte met twee gemonteerde isofix stoeltjes erg krap is, eigenlijk waardeloos, mijn ex-schoonmoeder was super mager en zelfs zij geraakte daar nier comfortabel tussen, en dit was dan nog met smalle stoeltjes voor kinderen vanaf 5 en ouder, dus geen volwaardige kinderstoelen.

Arjan84

Nieuw lid
Hoi JeSKo,

Bedankt voor je reactie.
De hamvraag is inderdaad of mijn vrouw zich daar tussen kan wurmen in het geval onze jongste dochter (1.5 jaar) tijdelijk wat extra aandacht vraagt onderweg. Onze oudste dochter zit in een smalle stoel. Comfortabel zal het inderdaad vast niet zijn, maar dan kan ik dit afzetten tegenover de beschikbare ruimte van onze huidige auto.
Helaas ben ik niet in de gelegenheid om op korte termijn zelf een Octavia III te bekijken bij een garage, dus indien je het zou willen opmeten zou ik dat erg op prijs stellen. :-)

Ik denk dat zoals @JeSko al zegt je heel weinig ruimte over houdt.
Ik heb in het verleden een Ford CMax gehad. Die had uitneembare stoelen achterin, waarbij de middelste stoel een stukje smaller is dan de 2 buitenste stoelen.
Daar was het al krap zitten in het midden.
Dus ga er maar van uit dat het bij een Octavia heel erg krap wordt, aangezien het zitje in het midden een stuk smaller is.

JeSko

Forumguru
Tussen de isofix punten zelf meet ik exact 40 cm, heb ook enkele extra foto's bijgevoegd, opdat je er dan ook visueel een beeld van hebt, zoals je ziet mega krap, zelfs met smalle stoeltjes rest er amper 30 cm ruimte van de wang tot wang.

20250220_141208_copy_1431x1779.jpg 20250220_141122_copy_1431x3024.jpg 20250220_141131_copy_1638x3456.jpg

• Leuk
Waarderingen: Tees

Arjan84

Nieuw lid
@JeSko, super bedankt voor het opmeten en de foto's! Die informatie zocht ik.
Mijn huidige auto (Kia Ceed station) heeft een interieurbreedte achter van 1490mm en de Octavia III 1380mm (volgens Autweek).
Dus ik was even bang dat de ruimte tussen de Isofixpunten daardoor ook veel kleiner zou zijn. Maar deze is gelukkig vergelijkbaar met de Kia. Niet erg ruim, zoals je al aangaf, maar het volstaat. Dus voor mij geen belemering om verder te zoeken naar een mooie Octavia!

Nogmaals dank!

Arjan84

Nieuw lid
Ik denk dat zoals @JeSko al zegt je heel weinig ruimte over houdt.
Ik heb in het verleden een Ford CMax gehad. Die had uitneembare stoelen achterin, waarbij de middelste stoel een stukje smaller is dan de 2 buitenste stoelen.
Daar was het al krap zitten in het midden.
Dus ga er maar van uit dat het bij een Octavia heel erg krap wordt, aangezien het zitje in het midden een stuk smaller is.

Krap is het inderdaad. Maar het zou moeten volstaan om 15 minuten even een fles te kunnen geven aan de kleinste tijdens het rijden. Daarna weer terug op de bijrijdersstoel. :-)

Bovenaan Onderaan