Afstandsbediening voor Skoda Fabia II van midden 2009

wost

Nieuw lid
Ik heb een afstandsbediening 5J0054907 gekocht voor mijn Skoda Fabia II.
Het probleem is dat de afstandsbediening voor een Skoda Fabia (5J) vanaf week 13/2010 bedoeld is, terwijl mijn Skoda midden 2009 gefabriceerd werd.
De comfortmodule in de handleiding van de afstandsbediening waarop ik de kabels moet aansluiten ziet er helemaal anders uit.
Deze in de handleiding toont stekkers A en B bovenop de comfortmodule terwijl de comfortmodule (5J0959433) van mijn Skoda stekkers opzij heeft.
Ik moet de volgende kabels aansluiten:

- signaal "+15"-oranje draad verbinden met de zwart/gele draad van de aansluitklem A44
- richtingsaanwijzers - blauw/groene draad verbinden met de wit/groene draad van de aansluitklem A28
- richtingsaanwijzers - blauwe draad draad verbinden via een verbindingsbuisje met de zwart/witte draad van de aansluitklem B14
- signaal "30" - rode draad (dat moet waarschijnlijk zwarte draad zijn, er is geen rode) op een vrije plaats in het zekeringspaneel inschuiven in de positie "+" en zet de zekering 7,5 A in.
- signaal "31" - zwarte draad verbind die door met de bruine draad van de aansluitklem van de lichtenschakelaar T17a (pin 10)
- centrale deurvergrendeling - geel/blauw verbind die door met de geel/blauwe draad van de aansluitklem A24

De vetgedrukte tekst vind ik niet terug.
Is er iemand die de uitleg van de kabelkleuren voor de comfortmodule 5J0959433 heeft?
Of zeg je begin er niet aan.

Groeten,
 

Br3cht

Actief lid
is dat de set met een klein zwart/groene afstandsbediening?
indien je al centrale vergrendeling hebt en de richtingaanwijzers werken al bij open/dicht, moet je die al niet aansluiten, heb ik ook niet gedaan maar werken wel.
Signaal 30, normaal heb je voor deze een kabeltje bijgekregen die, als je de zekeringskast opent, op een lege plaats kan inklikken. Dan moet enkel aan de voorkant nog een zekering worden ingestoken.
Signaal 31, lichtschakelaar demonteren, met speciaal gerief de zwarte draad uit de lichtschakelaaraansluiting trekken/duwen en die kabel dan inklikken.
De geel/blauwe draad hiervoor moet je de stekken in de deurrubber losdoen, dan in de stekker via de voetenruimte de draad eruit klikken/duwen met speciaal gereedschap en ook die van de set erin steken.

Die "oranje" draad dat weet ik niet meer...
 

wost

Nieuw lid
Dankjewel Br3cht
Nu weet ik dat dit kan werken. Het is inderdaad die zwart/groene afstandsbediening.
Nu weet ik ook dat de richtingsaanwijzers niet hoeven aangestuurd te worden.
De centrale deurvergrendeling doet dat al.

De beschrijving van de geel/blauwe draad is me nog niet helemaal duidelijk.
Wat bedoel je met stekker in de deurrubber en voetenruimte?
Zijn dat twee verschillende stekkers?
Welke kabelkleur?

De oranje draad is belangrijk.
Ik weet dat je veel moet loshalen om te zien waar die kabel naar toe gaat.
Zou die naar de centrale stuureenheid gaan?
 

Br3cht

Actief lid
voor die geel/blauwe draad heb ik de deurdoorvoerrubber losgemaakt waar alle andere draden van de deur inzitten.
Hier moet je dan ook die stekker losmaken zodat je de deurstekker even opzij kunt hangen.
Dan moet je via de voetenruimte de isolatie weghalen, dan kan je als je je hand in bochten wringt die stekker via de voetenruimte naar beneden trekken zodat je meer plaats hebt om die kabel eruit de trekken/duwen en de andere kan installeren.

Voor de oranje draad, voor deze heb ik de multimeter gepakt en gezocht naar een contact draad (enkel op contact staat hier stroom op)
en daarop aangesloten.

Tot slot, die sensor voor de afstandsbediening moet niet op de venster geplakt te zijn, deze hangt samen bij dat bakje waar alle andere draden toekomen van de cv.
En de afstand waarop de auto open/dicht kan, kan nog gemakkelijk 40m ver zijn.
 

wost

Nieuw lid
Je schrijft, "Hier moet je dan ook die stekker losmaken". Welke?
Zit die in de deur?
Ik zie in de deur een stekker op de venstermotor en op de knoppen om de vensters te openen.
Bedoel je dat ik de kabel van de deur moet volgen tot de centrale stuureenheid (zie hieronder) met die 2 rijen van 5 stekkers?
aansluitdoos fabia.JPG (dit is de centrale stuureenheid van een skoda fabia bouwjaar 2009)
Indien ja, moet ik dan de geel/blauwe kabel van de afstandsbedieningsmodule verbinden met de geel/blauwe van deze stuureenheid?

Die oranje draad heb je die in de zekeringskast (welke zekering nummer) verbonden of ook op de centrale stuureenheid (welke connector en kabelkleur)?
 

wost

Nieuw lid
Gevonden!
De connector zit op het chassis geklikt.
Eerst de harmonica deurrubber losmaken aan de chassiskant, niet aan de deur.
De connector die van de deur komt zit met een geel hefboomsysteem vast in de connector op het chassis.
De chassisconnector naar binnen duwen.
Om deze connector makkelijk te pakken te krijgen, doe je best het handvat om de motorkap te openen eraf.
Opgelet, deze zit vastgeklikt met een plastic clip.
Met een plat schroevendraaiertje kun je die naar voor schuiven (achter het handvat zit een opening) en het handvat eraf trekken.
Daarna de plastic beschermkap aan de deur demonteren. De schroef eerst uit schroeven en dan de beschermkap omhoogtrekken.
Een beetje isolatiemat wegduwen en dan de chassisconnector eruit wroeten.
Hier zit een geel/blauwe kabel op.
Deze eruit wroeten en de geel/blauwe kabel van de afstandsbediening erin duwen. Dit pinnetje is wel smaller.
De geel/blauwe kabel van de chassisconnector heeft een breed pinnetje.
Ik heb hem afgeknipt en gesoldeerd op de tweede geel/blauwe kabel van de afstandsbediening (ook afgeknipt).
Deze geel/blauwe kabel loopt naar iedere deur (5 deuren).

De oranje kabel heb ik, zoals Bre3ht beschreef gesoldeerd op een kabel uit de zekeringskast die enkel onder spanning staat als het contact op staat.
Ik heb hiervoor de kabel van de achterruit-ontdooing genomen.

Batterij terug aangesloten en ...het werkt.
 
Bovenaan Onderaan