Afstellen koplampen O3 HB

Fucky

Senior Member
na het plaatsen van de Eibachs lijkt het er op dat de koplampen minder ver stralen!
nu zie ik twee witte inbus bouten maar welke is voor de hoogte afstelling
iemand enig idee en misschien een fotootje?
TIA

Cordoba

Forumguru
Na een verlaging reikt de directe lichtbundel altijd minder ver: het licht moet een bepaalde hoek naar beneden maken, en als je auto lager staat, zitten de koplampen lager, dus ook je directe lichtbundel komt minder ver. Wat ook nog kan schelen, is als de verlaging op de vooras groter is dan op de achteras, dan staat de lichtbundel automatisch nog meer naar beneden gericht.

Ik vermoed overigens dat de inbussen voor de bevestiging van de lamp zijn, en er ergens nog een separate stelmogelijkheid is. Je kunt het overigens gewoon proberen: zet de auto in het donker een meter of 2 voor een muur/schutting ofzo, en kijk/markeer waar de lichtbundel valt. Als je gaat stellen kun je zo zien welke kant je opgaat (omhoog-omlaag, of links-rechts).

Fucky

Senior Member
Ik denk dat @Cordoba gelijk heeft, @Fucky maar zit er vlakbij de lichtknop van je O3 geen draai/rol-knopje om de lampen omhoog of omlaag te draaien?
die zit er maar dat heeft geen zin want normaal staat die knop al op ver, en is eigenlijk bedoeld om de verlichting bij te stellen bij een zware lading

Cordoba

Forumguru
Dat is niet juist @Peter-036 Die knop moet bij lege auto en afstellen van de verlichting juist in de hoogste stand staan, zodat ie bij zware belading achterin (personen of bagage) naar beneden gesteld kan worden, zodat je geen tegenliggers verblind. Als je die knop bij juist afstellen van een lege auto in de middenstand zet, zullen veel mensen 'm juist met de knop hoger stellen, met als gevolg veel overlast voor tegenliggers.

Cordoba

Forumguru
Peter, ik vermoed dat de meeste monteurs niet checken in welke stand de stelknop staat, en er domweg vanuit gaan dat de lampen op de hoogste stand staan, en dus 'blind' de koplampen afstellen. Mijn beschrijving is een omschrijving van het officiele voorschrift zoals ik dat van meerdere APK-keurmeesters heb gehoord.

tha a

Senior Member
die imbusjes zijn idd voor de hoogte verstelling.. of je zet je auto voor een muur en kijkt wat er gebeurt of je rijd naar de dealer en geeft aan dat je lampen laag schijnen en of ze ze aub even op de juiste hoogte kunnen stellen... (ik zou voor 2 gaan om andere niet te verblinden)

Joske

Forumguru
Xenon-instelling (heb ik mij laten vertellen althans) doen ze trouwens met de "computer" bij de dealer.. Dat "zou" je niet zelf kunnen.

Als het geen xenon is, zou ik het alsnog gewoon laten afstellen door iemand die dag in dag uit niets anders doet.. Bij ons (plaatselijke garage) staan de lichten correct afgesteld voor 5 a 10 euro. Liever dat dan er zelf aan te foefelen. :)

Tom RS

Forumguru
Als ze het al kunnen :pieker:. Mijn Rs is vorige week binnen geweest bij de dealer o.w.v. de bekende problemen met de xenons die stuk gaan. Intussen ben ik al drie keer terug geweest en staan mijn lampen nog niet goed (eerst allebei te hoog, dan enkel links te hoog, dan links en rechts weer te hoog en nu links weer te laag). Een beetje amateuristisch voor een merkdealer...

Tom RS

Forumguru
Staat al vermeld in het topic kinderziektes, dus zal ik wel niet de enige zijn. Ik kreeg een melding dat het dimlicht links stuk was, waarna het uitviel. Auto moest toch binnen voor een terugroepactie (weet niet precies wat) en toen hebben ze de sturing van de xenons vervangen + de lamp die stuk was. Is een bekend probleem want in de garage hadden ze er een memo over vanuit Skoda waarin stond wat er moest vervangen worden. Zou anders wel een duur grapje geweest zijn, aan onderdelen alleen al dik 500 euro...

Noord26

Forumguru
Xenon-instelling (heb ik mij laten vertellen althans) doen ze trouwens met de "computer" bij de dealer.. Dat "zou" je niet zelf kunnen.

Als het geen xenon is, zou ik het alsnog gewoon laten afstellen door iemand die dag in dag uit niets anders doet.. Bij ons (plaatselijke garage) staan de lichten correct afgesteld voor 5 a 10 euro. Liever dat dan er zelf aan te foefelen. :)

Xenon afstellen werkt exact gelijk aan halogeen (dmv een inbus-stelschroef). Enige waar je rekening mee moet houden is dat er automatische hoogte-regeling op zit en dat die zijn nulpunt moet hebben gevonden (dat gebeurd als de auto start en hem even laat lopen; op en neer en links-rechts beweging) alvorens te verstellen, of de lampen (wat ze in de garage doen) in de basis afstelling zetten zonder motor te laten lopen.

Denk dat je dat @Joske bedoeld met de computer bij de dealer: in de basis afstelling zetten. Maar het is gewoon zelf in te stellen door de auto met lopende motor tegenover een muur te zetten op 10-15 meter afstand.

Dealers verdienen graag aan Xenon, omdat het de schijn wekt extreem hoogwaardig te zijn en daardoor de prijs onnodig hoog gehouden kan worden. Maarja, of je nu op een gas (Xenon) of een wolfraam draad (halogeen) stroom op zet.. De omliggende techniek van verstelling blijft identiek.

Tom RS

Forumguru
Ik heb net even de proef op de som genomen en na letterlijk 15 seconden (inclusief openen van de kap) stonden mijn xenons perfect. Inderdaad één van de twee witte inbusmoeren verdraaien en klaar is kees.

martijn.dutch

Senior Member
Ik heb even goed opgelet bij de dealer toen deze mijn lampen (again) afstelde gisteren

1. Met testkast xenon reset
2. Inbus a: hoogste afstelling
3. Inbus b: links rechts, maw hoever schijnt het rechter stuk van de lichtbundel naar de berm. Minstens net zo belangrijk als de hoogte dus. En juist dat is op een muurtje toch eigenlijk niet goed te zien!

De vorige keer dat de dealer hem stelde was het in ieder geval niet goed gedaan!

auriga

Forumguru
Auto's met xenon moeten toch automatische niveauregeling hebben, of is die regel inmiddels ook vervallen ?

Bovenaan Onderaan