Afstellen Xenon

Hallo,

Als trotse bezitter van mijn O2 combi 2.0TDI BE, wordt ik door medeweggebruikers er vaak middels lichtsignalen op geattendeerd dat ze last hebben van mijn Xenon verlichting. Met name wanneer ik medeweggebruikers inhaal (gebeurt nogal vaak :-) ) schijnen veel mensen last te hebben van de lichtbundel..

Deze stelt zichzelf af en ik kan ze dus niet bijstellen. Hebben sommige van jullie hier ook last van? en wat hebben jullie hier aan gedaan... of ligt dit helemaal aan mijn medeweggebruikers?

Alvast bedankt voor de reactie

Nico3

Nieuw lid
Hallo,

ik had hetzelfde probleem. Ik ben even bij de dealer langsgeweest. Hij kan ze zo bijstellen.

Groeten!

ad5000

Actief lid
Ik heb van de week zelfs de lampen hoger laten afstellen door de dealer omdat ik de lampen te dicht voor de auto vond schijnen!
Nadien nog niet in het donker de weg op geweest.

Overigens is het heel gemakkelijk in te stellen met stelschroeven naast de unit.

purk

Senior Member
Maar draai er niet zelf aan met xenon!!!!! Daarbij moet het regelapparaat in de basis stand staan zodat de hij weet vanuit welke stand hij moet gaan regelen!!!!!

sunnyboy

Senior Member
Maar draai er niet zelf aan met xenon!!!!! Daarbij moet het regelapparaat in de basis stand staan zodat de hij weet vanuit welke stand hij moet gaan regelen!!!!!

Bij de 1e APK heeft de keurmeester de verlichting lager gedraaid omdat deze te hoog zou staan.
Ik heb niet het idee dat 'ie naar de basisstand gekeken heeft.
Echter nu staat'ie volgens mij te laag en wordt het zoeken op onverlichte wegen omdat de verlichting niet ver genoeg de weg verlicht.

Kan ik dat dan niet zelf via een stelschroefje, of moet ik echt naar de dealer? (ben ik zo'n 1 1/2 uur kwijt :biggthumpdown: )

LenK

Forumguru
Overigens is het heel gemakkelijk in te stellen met stelschroeven naast de unit.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat vies tegenvalt. Zonder meetapparatuur en ervaring krijg je de lampen echt niet goed en zeker niet gelijk afgesteld.

EdK

Forumguru
Ga alsjeblieft niet zelf klooien zonder apparatuur , want dan moeten wij weer gaan seinen dat je verlichting verblind !:blush:

sunnyboy

Senior Member
Ga alsjeblieft niet zelf klooien zonder apparatuur , want dan moeten wij weer gaan seinen dat je verlichting verblind !:blush:

Ach een millimeterje omhoog draaien kan toch geen kwaad?:winkie:

Maar goed.....
Okidoki, wacht ik maar even tot m'n Skoda aan z'n beurt toe is.:xyxthumbs:

LenK

Forumguru
Inderdaad. Ik dacht ook dat doe ik ff.
Maar je raakt steeds verder uit koers als je er aan begint zonder kunde en hulpmiddelen.
Ik gebruikte muur als referentie, maar daarmee start je al fout: probeer maar eens een auto exact haaks op een muur te parkeren, de ondergrond nooit helemaal waterpas, etc
Maar je bent al overtuigd dus meer argumenten zijn niet nodig.

Constant

Erelid
Echter nu staat'ie volgens mij te laag en wordt het zoeken op onverlichte wegen omdat de verlichting niet ver genoeg de weg verlicht.
Ik heb hetzelfde probleem, maar de oorzaak zit niet in de techniek, het is gewoon best lastig om in het donker te rijden op een kronkelige weg als het aardedonker is.

Ik kan niet geloven dat je grootlicht niet ver genoeg reikt. Als je het over je dimlicht hebt, dan klopt dat want dat hoort gewoon. Op onverlichte wegen is dimlicht nooit toereikend als je alleen op de weg rijdt.

Te hoog ingesteld dimlicht (of het niet-tijdig uitschakelen van groot licht als je een tegenligger of een voorligger nadert) is niet alleen hinderlijk, soms ook mega gevaarlijk voor andere weggebruikers die verblind kunnen raken als ze een bocht moeten nemen op een donkere weg.

Ronnie

Forumguru
Okidoki, wacht ik maar even tot m'n Skoda aan z'n beurt toe is.:xyxthumbs:
De basisinstelling dient met VAS of VAG-COM ingesteld te worden, daarna kun je met de hand instellen op een afstelapparaat.
VAG-COM:

1. ga naar [Select]
  2. dan naar [55 - Xenon Range] (sommige nieuwe auto's: [29 - Left Light])
  3. dan naar [Basic Settings - 04], Groep 001
  4. [Go !]
  5. wacht minimaal 20 seconden op de motoren van de koplamp totdat die bewogen hebben. De koplampen zijn nu in de positie waarin ze kunnen worden aangepast. Zet de koplampen aan. Pas de lichtstraal aan met behulp van de juiste bouten terwijl de lampen gericht zijn op een geschikt richtdoel.
  6. ga naar Group 002. De Xenon Range controller weet nu dat deze positie zijn nieuwe Home positie is.
  7. klik op [Done, Go Back] en je bent klaar.

MarcoO2

Forumguru
Ik kan niet geloven dat je grootlicht niet ver genoeg reikt. Als je het over je dimlicht hebt, dan klopt dat want dat hoort gewoon. Op onverlichte wegen is dimlicht nooit toereikend als je alleen op de weg rijdt.
Huh? Ik rijd behoorlijk veel op onverlichte wegen onder allerlei condities, maar heb zelden tot nooit het grootlicht aan... dimlicht volstaat gewoon! En ik heb echt geen x-ray-ogen...

Constant

Erelid
Ik rijd behoorlijk veel op onverlichte wegen
De gemiddelde automobilist komt niet zo vaak op onverlichte wegen en die hebben er wat meer moeite mee als ze een enkele keer op een donkere landweg komen. Maar oefening baart kunst :489:. En ik ben verder redelijk genezen sinds mijn Xenons.

sunnyboy

Senior Member
Groot licht is geen optie op onverlichte wegen.
Heb ook al geconstateerd dat als ik deze gebruik, het licht de bomen in schijnt.:biggthumpdown:
Er is dus wel wat afstelwerk nodig straks aan de verlichting.:489:
Maar ik ga er niet zelf aan klooien, dat laat ik toch echt maar aan de vakmensen over.

remmie

Lid
Jongens wat zijn jullie toch onzeker! Gewoon op de lampunit zelf kun je de hoogte afstellen. Ga vervolgens 10 meter voor de auto door je knieen en controleer of je lamp inderdaad schuin naar beneden schijnt. De electronische hoogteregeling zet je unit terug naar een basisinstelling, de lichthoogte stel je zelf in.

Als je het niet vertrouwd laat je ze even bij "den Freundlichen" oftewel de dealer controleren.

Succes:winkie:

Bovenaan Onderaan