Afstelling LED koplampen na verlaging.

Olivier

Senior Member
Volgende week gaat mijn vrs binnen voor een Bilstein shroefset te monteren. Doordat de wagen lager gaat staan en ik deze meteen wil keuren als verlaagd voertuig, ga ik er van uit dat ik de lichten ga moeten afstellen.. nu vraag ik me af of de Led koplampen zo kunnen geregeld worden of zou de wagen hiervoor aan de computer moeten liggen?
 

Rofffel

Forumguru
@Peter-036 , dat dacht ik ook maar na mijn verlaging (voor en achter zakken niet evenveel) diende ik wel af te stellen.
Olivier gaat verlagen met een schroefset dus kan dit opvangen door betet af te stellen, alsnog is dat erg ingewikkeld.

Heb je wit gekleurde stel knoppen op de koplampen zitten? Ik meen dat er een 6-kant dop 10/13 in gaat.
 

Cordoba

Forumguru
Of je opnieuw moet afstellen is vooral afhankelijk van of voor en achter evenveel zakken. Dat in de praktijk de auto na verlagen veel minder zakt bij zware belading (dus rechter blijft liggen) heeft hier voor eigenlijk geen invloed, alleen hoeven de koplampen dan niet of minder bijgesteld worden als je veel gewicht in de kofferbak hebt.
 

Olivier

Senior Member
De witte verstelschroeven zijn zichtbaar. Maar ik vraag me af of ik deze zo mag afstellen, zonder dat de wagen achterna aan de computer moet IVM de autom hoogte regeling..
Anders ga ik deze gewoon laten afstellen bij een garage in de buurt als de wagen niet aan de computer moet.. zodat ik volgende week naar de keuring kan. Want volgens Skoda hun online planning kan ik maar halverwege maart gaan om lichten te regelen...
 

Rofffel

Forumguru
Automatische hoogteregeling blijft zijn werk gewoon doen. Dit betreft een niveauregelaar op de achteras.
Als je de auto verlaagd hebt, dan je lampen af laten stellen bij een garagist of het lichtbeeld evenwijdig aan elkaar omlaag draaien en kijken wat binnen de marges valt (zelf genoeg zicht zonder iemand te verblinden).
 

dirkie996

Forumguru
De witte verstelschroeven zijn zichtbaar. Maar ik vraag me af of ik deze zo mag afstellen, zonder dat de wagen achterna aan de computer moet IVM de autom hoogte regeling..
Anders ga ik deze gewoon laten afstellen bij een garage in de buurt als de wagen niet aan de computer moet.. zodat ik volgende week naar de keuring kan. Want volgens Skoda hun online planning kan ik maar halverwege maart gaan om lichten te regelen...
Ja, wachttijden worden langer, als de plaatselijke dealer wordt opgenomen in een groot bedrijf:cry:
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je de auto verlaagd hebt, dan je lampen af laten stellen bij een garagist of het lichtbeeld evenwijdig aan elkaar omlaag draaien
Als de auto verlaagd wordt en daarbij in dezelfde stand blijft ten opzichte van het wegdek, zal de dimlichtbundel fractioneel minder ver reiken - je zou dan de basisinstelling (met alleen 1 of 2 personen voorin) dus juist iets omhoog moeten bijregelen. Daarna kan de automatische hoogteregeling weer gewoon de verschillen in belading compenseren.

Bij ongelijke verlaging voor en achter wordt het natuurlijk anders omdat je dan de basisstand van het voertuig verandert. De basisinstelling van de dimbundel moet je daarbij aanpassen. Dit kan aan de computer, maar je kunt ook bij duisternis kort voor bv. een bakstenen muur gaan staan en de dimbundel met een plakbandje aftekenen. Dan 5 meter achteruit rijden; als de bundels daarbij zo ongeveer een tot anderhalve steen zakken zit je goed qua niet-verblinden van tegenliggers.
 

boontjeRS

Forumguru
Na het steken van mijn schroefset 4 maand erna onderhoud gedaan en gevraagd om lichten bij te regelen indien nodig. Was dus wel degelijk nodig, vond zelf al dat ik niet ver genoeg scheen tov. andere auto’s op de snelweg, maw. controleren kan geen kwaad, is nu veel meters verder de lichtbundel.
 

hemi24

Forumguru
Als de auto verlaagd wordt en daarbij in dezelfde stand blijft ten opzichte van het wegdek, zal de dimlichtbundel fractioneel minder ver reiken - je zou dan de basisinstelling (met alleen 1 of 2 personen voorin) dus juist iets omhoog moeten bijregelen. Daarna kan de automatische hoogteregeling weer gewoon de verschillen in belading compenseren.

Bij gelijke verlaging voor én achter MAG je de (basis)instelling niet omhoog bijregelen...
Afstelling van lampen wordt aangegeven in een percentage, oftewel een hoek t.o.v. de lijn parallel aan de ondergrond.
Ergo: na verlaging zal het lichtbeeld altijd minder ver voor de wagen schijnen...
 

Rofffel

Forumguru
Guys, het is een utopie dat je verlaging voor en achter hetzelfde blijven. Dit komt zo minutieus.
Moraal: na verlagen middels een lampstelapparaat afstellen. Niets zo hinderlijk als LED of Xenon dat verkeerd afgesteld staat. Durf je het aan kan je je lichtbeeld op een muur afstellen maar dat is niet zoals het hoort uiteraard.
 

Cordoba

Forumguru
@Roffel: dat kun je in principe heel netjes doen voor een muur of schutting. Zelf een keer gehad dat ik een koplamp moest vervangen (was een grote kiezelsteen op gekomen, dus grote barst er in). De auto op een meter of 3 voor de muur gezet, de plek waar de lichten op de muur komen afgetekend, én de plek van de voorwielen afgetekend. Vervolgens lamp gewisseld en de auto weer terug gereden naar de muur en de vervangen koplamp afgesteld. Bij controle later in de garage bleek ie perfect afgesteld. Bij verlagen kun je hetzelfde doen, alleen moet je dan ook meten hoeveel je op de vooras verlaagd, en de nieuwe plek voor het licht van de koplampen hetzelfde aantal cm's op muur/schutting laten zakken.
 

ENTE

Lid
Precies zoals hierboven, stellen op een muur gaat uitstekend. Standaard staat al dat VAG spul te laag. Enkele slagen met de schroevendraaier et voilà!

Vaak ben je te bang...

Als blijkt dat ze toch te hoog staan dan is iets lager zetten zo gefixt. Even de schroevendraaier meenemen tijdens een nachtelijke rit:D
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij verlagen kun je hetzelfde doen, alleen moet je dan ook meten hoeveel je op de vooras verlaagd, en de nieuwe plek voor het licht van de koplampen hetzelfde aantal cm's op muur/schutting laten zakken.
Dat gaat toch echt niet op indien je achter méér verlaagt dan voor, want dat heeft hetzelfde effect als een zak zand in de kofferbak.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Dus wel: het gaat om de hoek die de lichtbundel maakt ten opzichte van de weg, dus als je voor en achter verschillend verlaagd móet je daarvoor compenseren, zie ook post#11 van hemi24.
 

hemi24

Forumguru
De crux zit hem bij het verlagen van een auto met automatische hoogteregeling dat je het systeem inleert aan de 'nieuwe' uitgangspositie.
Theoretisch zou het niet hoeven, maar dan regelt het systeem continu vanaf een onjuist nulpunt. Oftewel het systeem herkent de verlaagde positie als zwaar beladen toestand, waarbij de automatische hoogteregeling tegen één van zijn uiterste (bij)regelgrenzen kan aanlopen.

Of topic: zolang er nog veel monteurs rondlopen die geen benul hebben hoe een koplampafstel apperaat nu écht gebruikt moet worden, durf ik te beweren dat ik met een vlakke ondergrond en een muur / overheaddeur een nauwkeuriger afstelresultaat kan behalen..!
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba - er vloeit wellicht een misverstand voort uit de formulering?
Ik begrijp die zó, dat alleen het aantal centimeters van de vooras-verlaging bepalend is voor het aantal cm dat je op de muur ook lager moet richten. Dat klopt, op voorwaarde dat de auto achter precies evenveel omlaag gaat, want alleen dán blijft de hoek t.o.v. het wegdek hetzelfde.
 

Rofffel

Forumguru
Ik ga mij weerhouden van een inhoudelijke reactie omdat ik de topicstarter hier geen plezier mee doe.

Doe er mee wat je zelf verstandig lijkt. Bij enig technisch verstand, weet je wat wel en ook vooral wat niet logisch klinkt.
 

hemi24

Forumguru
Ik ga mij weerhouden van een inhoudelijke reactie omdat ik de topicstarter hier geen plezier mee doe.

Doe er mee wat je zelf verstandig lijkt. Bij enig technisch verstand, weet je wat wel en ook vooral wat niet logisch klinkt.

Ik ben nieuwsgierig?!?
 

Olivier

Senior Member
Zowiezo zal ik de lichten laten regelen.. ik wou zeker weten of ik ze zo kon afstellen zonder dat hij aan de computer moest liggen :)
Dit omdat ik bij Skoda een maand moet wachten voor een afspraak, en niet iedere garage met hun PC in het systeem van de wagen geraakt, naargelang het merk van de wagen e.d.
 
Bovenaan Onderaan