Aftappen 12V aan Stream voor Tom Tom Go

ppx

Donateur
Rond half maart verwacht ik dat mijn O2 Combi Elegance wordt geleverd.

Nu heb ik volgende vraag: heeft er al iemand de 12V voeding, die de Stream van stroom voorziet, gesplitst voor een extern accessoire extra te voeden?

Ik zou nl. mijn TomTom Go 910 langs deze weg van stroom willen voorzien. Een andere optie is mogelijk het zekeringenbord, maar daar ben ik te weinig technisch voor onderlegd...

nb.: wees gerust, ik zorg er wel voor het juiste voltage aan de 910 door te geven (12V zou een beetje te veel van het goede zijn voor mijn trouwe reisgezel).

In principe kan je van de stream geen stroom afvangen omdat het onderdeel is van het canbus systeem. Ik vrees dus toch dat je de zekeringkast in moet. Er zijn mensen hier die dat vaker gedaan hebben.
Eventueel kan je een brodit houder overwegen om het geheel goed aan je dashboard vast te maken.

Ik heb door de dealer een extra 12v aansluiting laten maken in het bakje bovenop het dashboard. Dealer heeft dit kosteloos gedaan tijdens montage van de Stream. Als ik de TomTom niet gebruik en het klepje dicht is zie je er niets van. Misschien kan dat bij jou ook?

Klaasje

Forumguru
Ik heb de12 V gewoon genomen achter de aansluting van de Climate control.
Je hebt dan 12V nadat contact aangezet is.

ppx

Donateur
@ Klaasje: heb je daar per toeval een schema voor gebruikt, of is de voeding van de Climatronic eenvoudig te splitsen?

Thx

Klaasje

Forumguru
Ik heb gewoon met een quick connector de 12V gedeeld
12V Kabel leg je in de connector en de kabel van TomTom voeding aan
de ander kant en dan knijp je ze samen.
(krijg je gewoon bij Halfords)

higgy

Forumguru
Een quickconnector? Je bedoelt een scotch- oftewel beunblokje?
Da's wachten op storingen...

ppx

Donateur
@Higgy: ik had me eerder gefixeerd op het idee bij de radio die 12V te gaan halen, maar gelet dat Can-Bus systeem is dat dus geen optie meer.

Nu moet ik misschien maar proberen om de 12V lijn die naar de sigarettenaansteker loopt te onderbreken (ik ben toch een fervent non-smoker)...

Ik moet alleszins de originele TT stekker kunnen gebruiken, dan ben ik zeker dat ik mijn Go 910 het juiste voltage aanlever ;)

@KLaasje: met zo'n bruggetje heb ik jaren terug een derde remlicht in m'n toenmalige Opel (Overal Pech en Last) aan de praat gekregen. Maar een remlichtje op een achterlicht aansluiten is misschien nèt iets minder delicaat dan een TT voeding geven icm de Climatronic... ;)

Enfin, half maart is nog lààààng de tijd om 's nachts, overdag, tijdens de lunchpauzes, .... na te denken over hoe ik dit sierlijk kan aanpakken, zodanig dat dat machtige O2 interieur niet ontsierd wordt door spaghetti...

Ppx

Gieliovd

Forumguru
Dit hoeft toch helemaal niet moeilijk te zijn.

Even kijken of je een geschakelde plus kunt vinden bij een niet storingsgevoelig element. Bijvoorbeeld je sigarettenaansteker welke al berekend is op ik dacht 150 watt gemiddeld (koelbox).

Zo'n TomTom vraagt hoogstens 2 Ampere, dat kan natuurlijk altijd, daar is het voor gemaakt!

Even een goede verbinding maken en het draaid splitten. Bij voorkeur koperen verbindingen. Gebruik geen goedkope knijpertjes welke je draden opvreten. Koper + blik + stroom = problemen.

Female stekker achter je dashboard, of in je klepje, TT erin en rijden!

tlpeter

Actief lid
Of gewoon knippen, krimkousje erover heen en solderen
De beste verbinding blijft solderen
Ik heb ooit brand in een auto gehad door slechte bedrading
Je wil niet weten wat voor ellende het geeft

Gieliovd

Forumguru
Of gewoon knippen, krimkousje erover heen en solderen
De beste verbinding blijft solderen
Ik heb ooit brand in een auto gehad door slechte bedrading
Je wil niet weten wat voor ellende het geeft
Ja, inderdaad. Ik ben solderen vergeten te vermelden, oeps.

Ik heb bijna brand gehad in mijn Nissan vorig jaar omdat er een zekering was gaan oxideren. Toen heb ik zelf lopen solderen in Polen met een hele zware soldeerbout haha. Dat waren kabels met een kern van 4 mm.

Bovenaan Onderaan