After marketing drv aansluiten

matteke

Actief lid
Hoi ,

Ik zou graag in mijn fabia combi van 2005 drv willen plaatsen.
Maar nu weet ik niet welke draad ik moet hebben onder de motorkap, zodat de drv uitgaat zodra ik dim of stads-licht ga voeren.

Ik heb het forum nagezocht. Maar kan hier eigenlijk niks over vinden.

Kunnen jullie me op weg helpen?
 

Joske

Forumguru
ik zie in Elsawin dat dit model zelfs met DRL geleverd werd? wist ik niet.. iemand een foto van een DRL origineel?

@matteke

waar gaan de DRL komen te zitten? en wanneer wil je ze geschakeld zien? bij schakelaar OFF en dat ze dan uitgaan als je dimlicht voert?
 

matteke

Actief lid
Hoi joske,

Ik wil ze naast de mistlampen aan de voorzijde plaatsen.
Ze moeten aan staan als de schakelaar op off staat, en uitschakelen als ik idd dimlicht inschakel
 

matteke

Actief lid
Vandaag dan toch maar eens met mijn multimeter onder de motorkap gedoken.
Na een tijdje een geschakelde voeding gevonden bij die box die net boven de stuurkolom zit, met 2 multi connectors erop. De onderste connector en dan de paars/zwarte draad.
Mooi 0volt gemeten, en als ik de auto op contact zet , 12v.

Nou super........
Deze geschakelde voeding via een verbreekcontact naar de drv gebracht.
En het relais laten schakelen zodra ik dimlicht aanzet.

Maar wat schetst mijn verbazing ?????????

Zodra ik de auto op contact zet gaat de drv netjes aan. Als ik de verlichting aanzet schakelt het relais netjes de drv uit.

Verlichting uit . Drv weer aan.

So Far so good.

Sleutel uit het contact en ?????
Drv blijft branden....

Ze gaan ook niet meer uit. Totdat ik de draad van het verbreekcontact van het relais ff lostrek.
Als ik de draad vervolgens er weer opzet blijft de drv netjes uit.

Heb ik de verkeerde voeding of is hier iets anders aan de hand???
 

Cordoba

Forumguru
@matteke hoe lang blijven de lichten branden als je het contact uit zet? (probeer eens of de lichten uitgaan als je de auto op slot zet, of dat ze dan na bijv. 30 seconden uitgaan).

Het lijkt vreemd, maar ik heb het idee dat die draad een complexere functie heeft, dan het op het eerste gezicht lijkt (bijv. coming home/leaving home functie, die dan niet aangesloten is, of nog een heel andere functie, bijv. nakoelen van de auto na een stevige rit).
 

matteke

Actief lid
Ik heb idd geprobeerd als ik de auto afsloot. Maar dat maakte geen verschil.
De verlichting brandde na ongeveer 2 min. Nog steeds.
 

Cordoba

Forumguru
OK, 2 minuten duurt in elk geval te lang, dat wil je echt niet. Ik zit even te denken: voor je dimlicht heb je ook een geschakelde plus volgens mij: als je het contact uitzet, gaat het dimlicht uit, en blijft alleen het stadslicht aan. Misschien dat je die kan gebruiken? dus niet de draad van je lichtschakelaar naar je dimlicht, want daar staat pas spanning op, als je dimlicht aan staat.
 

matteke

Actief lid
Daar heb ik ook aan zitten te denken, maar dan moet ik de lichtschakelaar aan laten staan. En bij drv mag er geen schakelaar tussen zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij niet Matteke (ik heb het schema niet bij de hand, dus puur op logisch redeneren).
De draad waar ik op doel loopt waarschijnlijk van de zekeringkast naar de lichtschakelaar, als je die dus voor de lichtschakelaar aftapt voor de DRL, moet dat goedgaan, en dan alleen nog een onderbrekerrelais plaatsen in de draad naar de DRL (zodat de DRL uitgaat als je andere verlichting voert). Voor het onderbreken kun je trouwens het signaal naar je stadslicht gebruiken: als je dimlicht, grootlicht of mistlichten voert is dat altijd in combinatie met stadslicht, dus moet dat goed werken.
 

matteke

Actief lid
Dat laatste met dat onderbrekersrelais dat heb ik al tussen gezet.
Alleen de aanvoer spanning is volgens mij de boosdoener.
Dus die draad die jij bedoeld loopt in het dashboard van de zekering naar de lichtknop. ?

Ik zal morgen eens hierna kijken .
Ik heb de min van die drv op de accu geschroefd. Dat zal geen verschil maken tov het chassis toch?
 

Jee13

Forumguru
Misschien is een schema wel handig in dit geval

Volgens mij zit een ook een rechtstreekse drl aansturing vanaf boordnet
 

Cordoba

Forumguru
Het gaat hier wel om een Fabia I, ook al is het dan de facelift versie. Volgens Joske ook geleverd met DRL, al kan ik me dat nauwelijks voorstellen gezien het bouwjaar.
Als het origineel al mogelijk is op deze generatie, dan nog is de vraag of de boordnetmodule van Matteke hier voor geschikt is (het kan zijn dat originele uitvoeringen met DRL een afwijkende module hebben gehad).
 

turboturbo

Forumguru
Je hebt dacht ik ook modules die het grootlicht als DRL kunnen laten branden (bijv op 20%) voordeel is dat je dan geen extra lampunits hoeft te plaatsen. Maar die heeft @matteke kennelijk al, die units.
Ben wel benieuwd naar hoe die eruit zien!
 

Joske

Forumguru
Het gaat hier wel om een Fabia I, ook al is het dan de facelift versie. Volgens Joske ook geleverd met DRL, al kan ik me dat nauwelijks voorstellen gezien het bouwjaar.
Als het origineel al mogelijk is op deze generatie, dan nog is de vraag of de boordnetmodule van Matteke hier voor geschikt is (het kan zijn dat originele uitvoeringen met DRL een afwijkende module hebben gehad).
je ziet, ik verzin het niet é, het staat werkelijk zo in Elsawin ;) ;) (maar ik heb er zelf nog nooit eentje gespot volgens mij...)

Naamloos.jpg
 
Bovenaan Onderaan