haggard
Senior Member
Aangezien het inbouwen van een aftermarket Xenon verlichtingset nogal problemen geeft met de boordcomputer van een auto met CAN-bus, volgt hier een instructie om het wel (en eenvoudig) werkende te krijgen:
Wat er aan vooraf ging...
Nadat ik mijn oude Octavia I (bj 1997) ingeruild had voor een nieuwere Octavia (bj 2006) wilde ik de Xenonset die probleemloos in de oude Octavia werkte inbouwen in de nieuwere Octavia. Zo gezegd, zo gedaan... Nieuwe H7 Xenonlampen gekocht (oude waren H4) en deze in de lampfitting gezet. De balasten netjes in de deksels van de koplampunits gezet (pasten alsof de deksels ervoor gemaakt waren) en de balasten rechtstreeks op de H7 stekkers in de lampunits aangesloten. Auto op contact, lichten aan en...... er was licht!!! Superblij dat ik binnen 1 uur beide lampen had omgebouwd en alles zonder boren/aanpassen klaar had gekregen. Het was al laat, dus gereedschap opgeborgen en lekker slapen gegaan. Volgende dag ff een stukje rijden....... En toen...... lampjes.... veeeeel lampjes..... op het dashboard....... EPC, ASR, Lambda, Banddruk controle...... ECU dus volledig in de stress en dus noodprogramma.... Totaal geen vermogen meer (EPC).... Hmmmmm, dat rijdt niet lekker...
Maar ff naar de garage gereden en foutcodes laten resetten. Daarna zonder licht probleemloos kunnen rijden. Xenon weer aangezet: PATS!!! weer alle lampjes op het dashboard branden!!! WTF!!! Als totale autoleek daarna maar even in de techniek gedoken en veel op verschillende sites en fora gelezen. Wat blijkt het probleem: de balasten generen een hoogfrequent signaal die stoort op de CAN-bus. De H7 connectoren hangen namelijk aan de boordcomputer omdat hiermee gedetecteerd kan worden als er een lamp stuk is.
De oplossing voor het probleem (of toch niet helemaal):
De oplossing is vrij simpel... De balasten rechtstreeks op de accu aansluiten (wel even een zekering voor het geheel er tussen zetten) en middels 2 relais' (1 per lamp) aansturen. De relais' worden aangestuurd door de spanning afkomstig van de H7 connector. Op beide koplampunits heb ik een aparte aansluiting gemaakt om de plus en de min die rechtstreeks van de accu komt in de lampunits zelf te krijgen (zodat alles nog steeds in de koplampunits ingebouwd kan worden). De standaard 12V/40A relais' heb ik door de pootjes een beetje om te buigen zo in de H7 connector kunnen steken (wel even opletten dat je de aansluitingen voor de relaisspoel op de H7 connector hebt aangesloten). Alles nogmaals nagelopen (alles goed aangesloten?) en dan de test... Auto op contact zetten en Xenon aan.... klik, klik, relais schakelen en er was weer licht! Auto starten..... Gelukkig.... lampjes van EPC, ASR, Lambda, etc. blijven uit! Wel gaat er een ander lampje branden... De boordcomputer geeft aan dat er een lamp stuk is... Ja, logisch, i.p.v. lampen hangen er nu relais' aan de H7 connectoren... Wel jammer, maar het is niet anders! Uit de auto gestapt en even naar de lampen kijken..... WTF!!! De Xenon lampen knipperen?!?! De relais' klapperen?!?! Motor weer uit..... Alles weer in orde... Motor weer aan, knipperen en klapperen als de ziekte! Even een beetje meten (Meten=Weten)... Aha, als de motor loopt zit er een akelige rimpel op de stuurspanning van de relais'... Die moet dus even afgevlakt worden.
De oplossing voor het probleem (nu helemaal):
Elco's (4700uF/16V) over de spoelen van de relais' solderen om de rimpel op te vangen. Aangezien Elco's polariteitsgevoelig zijn even goed opletten dat de plus van de Elco's ook daadwerkelijk aan de plus van de H7 connector hangen (anders PLOF!). Alles weer aangesloten en ingebouwd en nogmaals testen... YES, nu gaat alles goed.
Het enige manko wat overblijft:
Het dashboardlampje 'Lamp Defect' blijft branden...
Het schema:
Doe er je voordeel mee!!! (CAN-bus Xenon kost €350,- / niet CAN-bus kost < €100,-)
Wat er aan vooraf ging...
Nadat ik mijn oude Octavia I (bj 1997) ingeruild had voor een nieuwere Octavia (bj 2006) wilde ik de Xenonset die probleemloos in de oude Octavia werkte inbouwen in de nieuwere Octavia. Zo gezegd, zo gedaan... Nieuwe H7 Xenonlampen gekocht (oude waren H4) en deze in de lampfitting gezet. De balasten netjes in de deksels van de koplampunits gezet (pasten alsof de deksels ervoor gemaakt waren) en de balasten rechtstreeks op de H7 stekkers in de lampunits aangesloten. Auto op contact, lichten aan en...... er was licht!!! Superblij dat ik binnen 1 uur beide lampen had omgebouwd en alles zonder boren/aanpassen klaar had gekregen. Het was al laat, dus gereedschap opgeborgen en lekker slapen gegaan. Volgende dag ff een stukje rijden....... En toen...... lampjes.... veeeeel lampjes..... op het dashboard....... EPC, ASR, Lambda, Banddruk controle...... ECU dus volledig in de stress en dus noodprogramma.... Totaal geen vermogen meer (EPC).... Hmmmmm, dat rijdt niet lekker...
Maar ff naar de garage gereden en foutcodes laten resetten. Daarna zonder licht probleemloos kunnen rijden. Xenon weer aangezet: PATS!!! weer alle lampjes op het dashboard branden!!! WTF!!! Als totale autoleek daarna maar even in de techniek gedoken en veel op verschillende sites en fora gelezen. Wat blijkt het probleem: de balasten generen een hoogfrequent signaal die stoort op de CAN-bus. De H7 connectoren hangen namelijk aan de boordcomputer omdat hiermee gedetecteerd kan worden als er een lamp stuk is.
De oplossing voor het probleem (of toch niet helemaal):
De oplossing is vrij simpel... De balasten rechtstreeks op de accu aansluiten (wel even een zekering voor het geheel er tussen zetten) en middels 2 relais' (1 per lamp) aansturen. De relais' worden aangestuurd door de spanning afkomstig van de H7 connector. Op beide koplampunits heb ik een aparte aansluiting gemaakt om de plus en de min die rechtstreeks van de accu komt in de lampunits zelf te krijgen (zodat alles nog steeds in de koplampunits ingebouwd kan worden). De standaard 12V/40A relais' heb ik door de pootjes een beetje om te buigen zo in de H7 connector kunnen steken (wel even opletten dat je de aansluitingen voor de relaisspoel op de H7 connector hebt aangesloten). Alles nogmaals nagelopen (alles goed aangesloten?) en dan de test... Auto op contact zetten en Xenon aan.... klik, klik, relais schakelen en er was weer licht! Auto starten..... Gelukkig.... lampjes van EPC, ASR, Lambda, etc. blijven uit! Wel gaat er een ander lampje branden... De boordcomputer geeft aan dat er een lamp stuk is... Ja, logisch, i.p.v. lampen hangen er nu relais' aan de H7 connectoren... Wel jammer, maar het is niet anders! Uit de auto gestapt en even naar de lampen kijken..... WTF!!! De Xenon lampen knipperen?!?! De relais' klapperen?!?! Motor weer uit..... Alles weer in orde... Motor weer aan, knipperen en klapperen als de ziekte! Even een beetje meten (Meten=Weten)... Aha, als de motor loopt zit er een akelige rimpel op de stuurspanning van de relais'... Die moet dus even afgevlakt worden.
De oplossing voor het probleem (nu helemaal):
Elco's (4700uF/16V) over de spoelen van de relais' solderen om de rimpel op te vangen. Aangezien Elco's polariteitsgevoelig zijn even goed opletten dat de plus van de Elco's ook daadwerkelijk aan de plus van de H7 connector hangen (anders PLOF!). Alles weer aangesloten en ingebouwd en nogmaals testen... YES, nu gaat alles goed.
Het enige manko wat overblijft:
Het dashboardlampje 'Lamp Defect' blijft branden...
Het schema:
Doe er je voordeel mee!!! (CAN-bus Xenon kost €350,- / niet CAN-bus kost < €100,-)