Aftermarket Xenon inbouwen in een Octavia bj 2006.

haggard

Senior Member
Aangezien het inbouwen van een aftermarket Xenon verlichtingset nogal problemen geeft met de boordcomputer van een auto met CAN-bus, volgt hier een instructie om het wel (en eenvoudig) werkende te krijgen:

Wat er aan vooraf ging...
Nadat ik mijn oude Octavia I (bj 1997) ingeruild had voor een nieuwere Octavia (bj 2006) wilde ik de Xenonset die probleemloos in de oude Octavia werkte inbouwen in de nieuwere Octavia. Zo gezegd, zo gedaan... Nieuwe H7 Xenonlampen gekocht (oude waren H4) en deze in de lampfitting gezet. De balasten netjes in de deksels van de koplampunits gezet (pasten alsof de deksels ervoor gemaakt waren) en de balasten rechtstreeks op de H7 stekkers in de lampunits aangesloten. Auto op contact, lichten aan en...... er was licht!!! Superblij dat ik binnen 1 uur beide lampen had omgebouwd en alles zonder boren/aanpassen klaar had gekregen. Het was al laat, dus gereedschap opgeborgen en lekker slapen gegaan. Volgende dag ff een stukje rijden....... En toen...... lampjes.... veeeeel lampjes..... op het dashboard....... EPC, ASR, Lambda, Banddruk controle...... ECU dus volledig in de stress en dus noodprogramma.... Totaal geen vermogen meer (EPC).... Hmmmmm, dat rijdt niet lekker...
Maar ff naar de garage gereden en foutcodes laten resetten. Daarna zonder licht probleemloos kunnen rijden. Xenon weer aangezet: PATS!!! weer alle lampjes op het dashboard branden!!! WTF!!! Als totale autoleek daarna maar even in de techniek gedoken en veel op verschillende sites en fora gelezen. Wat blijkt het probleem: de balasten generen een hoogfrequent signaal die stoort op de CAN-bus. De H7 connectoren hangen namelijk aan de boordcomputer omdat hiermee gedetecteerd kan worden als er een lamp stuk is.

De oplossing voor het probleem (of toch niet helemaal):
De oplossing is vrij simpel... De balasten rechtstreeks op de accu aansluiten (wel even een zekering voor het geheel er tussen zetten) en middels 2 relais' (1 per lamp) aansturen. De relais' worden aangestuurd door de spanning afkomstig van de H7 connector. Op beide koplampunits heb ik een aparte aansluiting gemaakt om de plus en de min die rechtstreeks van de accu komt in de lampunits zelf te krijgen (zodat alles nog steeds in de koplampunits ingebouwd kan worden). De standaard 12V/40A relais' heb ik door de pootjes een beetje om te buigen zo in de H7 connector kunnen steken (wel even opletten dat je de aansluitingen voor de relaisspoel op de H7 connector hebt aangesloten). Alles nogmaals nagelopen (alles goed aangesloten?) en dan de test... Auto op contact zetten en Xenon aan.... klik, klik, relais schakelen en er was weer licht! Auto starten..... Gelukkig.... lampjes van EPC, ASR, Lambda, etc. blijven uit! Wel gaat er een ander lampje branden... De boordcomputer geeft aan dat er een lamp stuk is... Ja, logisch, i.p.v. lampen hangen er nu relais' aan de H7 connectoren... Wel jammer, maar het is niet anders! Uit de auto gestapt en even naar de lampen kijken..... WTF!!! De Xenon lampen knipperen?!?! De relais' klapperen?!?! Motor weer uit..... Alles weer in orde... Motor weer aan, knipperen en klapperen als de ziekte! Even een beetje meten (Meten=Weten)... Aha, als de motor loopt zit er een akelige rimpel op de stuurspanning van de relais'... Die moet dus even afgevlakt worden.

De oplossing voor het probleem (nu helemaal):
Elco's (4700uF/16V) over de spoelen van de relais' solderen om de rimpel op te vangen. Aangezien Elco's polariteitsgevoelig zijn even goed opletten dat de plus van de Elco's ook daadwerkelijk aan de plus van de H7 connector hangen (anders PLOF!). Alles weer aangesloten en ingebouwd en nogmaals testen... YES, nu gaat alles goed.

Het enige manko wat overblijft:
Het dashboardlampje 'Lamp Defect' blijft branden...

Het schema:

Schema.JPG


Doe er je voordeel mee!!! (CAN-bus Xenon kost €350,- / niet CAN-bus kost < €100,-)
 

nomad

Senior Member
De andere oplossing had waarschijnlijk geweest om even aan de ECU te vertellen dat er xenon in zit. Dan knippert ie niet meer. Heb ik zelf ook gehad.
 

haggard

Senior Member
De andere oplossing had waarschijnlijk geweest om even aan de ECU te vertellen dat er xenon in zit. Dan knippert ie niet meer. Heb ik zelf ook gehad.

Dan knippert de Xenon verlichting niet meer? Of gaat dan het 'Lamp Defect' lampje uit?
 
Ik heb geen idee hoe Xenon werkt. Zijn die balasten een soort transformatoren? Dan zijn het eigenlijk spoelen. En geven bij een wisselspanning een tegenspanning. Als die balasten zo storen zou dat dan niet komen door die ontzettende rimpel op de 12V? Je zou ze dan misschien niet kunnen ontkoppelen middels een diode en een elco.
Bespaart je de relais.
Dan ben je ook van de lampje defect melding af.
 

haggard

Senior Member
De balasten zijn geen transformatoren, maar electronische omvormers die middels hoogfrequent schakelen de 12V spanning omzetten naar 23.000 Volt hoogspanning. Een schakelende voeding dus. Probleem met de goedkopere omvormers is dat dit hoogfrequent signaal niet gefilterd wordt en dus stoort op de CAN-bus.
 

haggard

Senior Member
En dan maar hopen dat je bij de APK geen problemen krijgt als je geen koplamp reiningsinstallatie hebt.

Hoef ik me geen zorgen over te maken... Is alleen verplicht voor auto's vanaf 2007... Auto's voor 2007 hoeven niet voorzien te zijn van een koplamp reinigingsinstallatie en automatische niveau regeling... Wel moet de lampunit een keurmerk hebben die aangeeft of de lampunit voorzien mag worden van gasontladingslampen... In mijn geval staat er in de lamp de keurmerken HC (Halogeen) en DC (Discharge). APK controleert sowieso niet op bovengenoemde punten.
 

Rallye

Forumguru
Hoef ik me geen zorgen over te maken... Is alleen verplicht voor auto's vanaf 2007... Auto's voor 2007 hoeven niet voorzien te zijn van een koplamp reinigingsinstallatie en automatische niveau regeling... Wel moet de lampunit een keurmerk hebben die aangeeft of de lampunit voorzien mag worden van gasontladingslampen... In mijn geval staat er in de lamp de keurmerken HC (Halogeen) en DC (Discharge). APK controleert sowieso niet op bovengenoemde punten.

Ik dacht dat er al een draadje liep dat er vanaf 1 mei wel op gekeurd zou worden. Volgens deze link echter niet: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/o...eiligheidauto/vraag_en_antwoord/index.aspx#v2

Werl kan je een bon krijgen van een agent die zijn quotum nog niet heeft.
 

haggard

Senior Member
Ook worden per 1 mei nieuwe eisen gesteld aan de verlichting van voertuigen. Lichtarmaturen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (‘xenonlampen’) zijn alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze maatregel is verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijke toepassing van met name ‘xenonlampen’ te voorkomen.

B - Fog lamp
C - Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
R - High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
CR - Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
HC - Low (dip) beam headlamp, halogen
HR - High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
HCR - Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
DC - Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
DR - High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
DCR - Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
A - Front position lamp ('parking lamp', 'city light', 'sidelight')
RL - Daytime Running Lamp ('DRL')
PL - Plastic lens (may occur with any of above markings)

Mijn "lichtarmaturen" hebben zowel HC als DC als code en dus is het toegestaan.
 
Bovenaan Onderaan