Afwijking boordcomputer

LenK

Forumguru
Mijn boordcomputer geeft een gemiddeld verbruik aan van 7.2 ltr per 100 km.
Als ik over dezelfde periode mijn benzinebonnetjes uitreken dan kom ik op 7.7 per 100 oftewel dat scheelt nog al. Ik zal hem bij de volgende tankbeurt eens resetten en dan kijken wat het scheelt bij de tankbeurt daarna.

Als het echt zoveel scheelt dan is het ook link om af te gaan op het aantal km dat je nog kunt rijden voordat je getankt MOET hebben (niet dat ik tot het gaatje ga, maar het zou niet fijn zijn om een paar km van een tankstation stil te staan).
Van de zomer op vakantie toch even rekening mee houden (nächste tankstelle 75km, toch maar niet doorrijden als je boordcomputer 80km aangeeft).

Ik heb hetzelfde vastgesteld met m'n vorige wagen ( de Octavia jheb ik nog maar één week dus da's nogal moeilijk om daar oordeel over te vinden...

Vermoedelijk telt de boordcomputer het gebruik bij stationair draaien niet mee.

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: greggdw</font><hr />
Vermoedelijk telt de boordcomputer het gebruik bij stationair draaien niet mee.

[/ QUOTE ]
Dat zou kunnen maar daarvoor is de afwijking denk ik wel te groot.
De 1st volgende tankvulling reset ik de boordcomputer dus en dan nog eens even kijken.

KMA

Lid
Ik vermoed dat de boordcomputer een elektronisch signaal van de injectie gebruikt om het gemiddelde verbruik te bepalen en niet de sensor in je tank die de naald laat bewegen en alarm geeft.
Ook wijkt de werkelijke snelheid 5% naar beneden af van de weergegeven snelheid. Maar dat is al langer bekent.
Bij mij geeft de compu 6.3 l/100km aan maar als je de getankte liters deelt door de geregistreerde km's kom ik op 6,7 l/100 km.

Ook hier een halve liter verschil met het werkelijk gemeten verbruik. Ik lees hier wel eens gemiddelde verbruikswaarden van 1 op 20, maar dat haal ik enkel op de boordcomputer.

menno

Nieuw lid
mijn gemiddelde volgens de boardcomputer is 5,0 liter per 100 km. In werkelijkheid haal ik ong 5,5 liter per 100 km. Dit over een totaal van 45.000 km (oct II / combi 1.9 tdi).

Wat ik nog interessanter vind is of de afstandsmeter nauwkeuriger is! Bij mijn vorige auto (audi A4) was de woon-werk afstand ong 5 km (das bijna 10% in mijn geval) korter. Bij een vw polo ook. Herkent iemand dit?

gr - Menno

LenK

Forumguru
Je bedoelt verschil tussen gereden afstand op boordcomputer versus dagteller/totaalteller

Dat wordt interessant. Als je km's mag declareren niet de boordcomputer gebruiken dus?

menno

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Je bedoelt verschil tussen gereden afstand op boordcomputer versus dagteller/totaalteller

Dat wordt interessant. Als je km's mag declareren niet de boordcomputer gebruiken dus?

[/ QUOTE ]

Nee. Ik bedoel het verschil tussen de dagtellers/totaaltellers van de skoda en een andere auto (audi/vw). Dus volgens de audi was mijn woon-werk-afstand 56 km. Volgens de skoda 62...

Olaf

Lid
Volgens mijn boordcomputer verbruik ik 6,2 / 100km en volgens de bonnetjes 6,3 dus dat verschil valt wel mee.

Echt zuinig vind ik 'm niet. Zelfs al doe ik heel erg mijn best (dus 100 waar dat mag en 120 waar dat mag en rustig optrekken etc.) dan kom ik niet onder de 5,7 / 100km.

Pas op 80 wegen kan ik op 1 op 20 komen.

Al moet ik zeggen dat mijn vorige 307SW (2.0HDI 90pk) een verbruik had van 7,2 / 100km /forum/images/graemlins/crazy.gif en de 307 Break daarvoor (1.4HDI 70pk) 6.1 ook niet echt zuinig waren.

Olaf,

wel enigszins off-topic maar toch effe toevoegen:

zelf ben ik ook een rustig chauffeur, en deed ik ook mijn best, maar ik haalde langs geen kanten het verbruik dat de autoconstructeur aangaf....

TOT ik es ging opletten op het aantal toeren voor het schakelen. Sedert ik schakel rond 2000 a 2100 toeren ipv 2500 is het verbruik aanzienlijk gedaald.

LenK

Forumguru
Even berekend verbruik versus boordcomputer bij 1 tankbeurt:
Scheelt 0.15 ltr/100km oftewel dat verschil valt dus toch nog reuze mee.

Bovenaan Onderaan