afwijking in snelheid en gereden km's verhelpen

Ik heb een vraag aangaande een afwijking in snelheid en gereden km's.
Dit heb ik altijd na overgang van mijn zomer naar winterbanden. Zomers rijd ik op 185x60xR15 en 's winters 185x60xR14 welke nog van een vorige auto afkomstig zijn. Ik heb eerder geconstateerd dat er een snelheids afwijking van dacht zo'n 6 km te snel ontstaat (4,2% snelheidsafwijking volgens een formule van een buggyforum).
Klopt het dat dit dan ook voor het aantal gereden km's geldt? Ik ben hier uiteraard niet zo heel blij mee, ivm extra snelle onderhoudsbeurten en extra gereden km stand (rijd zo'n 20000 km met winterbanden ieder jaar= dan eigenlijk nog net geen 1000km extra op teller aan afwijking, maar dus wel jaarlijks!).

Nu heb ik al eerder een vraag op dit forum gesteld wat voor bandenmaat ik beste kan nemen om dit op te heffen (indien ik de 14 inch velgmaat wil blijven gebruiken voor de winterbanden, heb er namelijk ook de kettingen voor). Er blijkt dat ik met 185x65xR14 maar iets van 1.2% snelheidsafwijking heb, scheelt dus wel 3%).

Ik heb nu toevallig 2 van deze winterbanden kunnen over nemen, vraag is of ik met 2 banden deze snelheidscorrectie/gerden km's kan opheffen. Moet ik deze 2 banden dan voor of achter erop leggen, zit er dus een snelheidsmeter op vooras of achteras? (Fabia 2 Greenline)

Is het verder wel goed voor de auto en veilig om met zo'n (klein) bandenmaat verschil te gaan rijden? Het is verder zo dat ik toch vrij snel 2 van de originele winterbanden moet gaan vervangen, de andere 2 zijn nog lang niet op, vandaar dat ik gedacht had die nu op deze manier (op achteras) op te kunnen maken. Hoor graag nog even wat jullie hier van vinden.
 

Canon-Eye

Forumguru
De sensor voor snelheid/afstand zit volgens mij bij de versnellingsbak - er is dus geen relatie met de draaiing van de (niet-aangedreven) achterwielen.
Dus als je geen 4x4 hebt hoef je je over de achteras in dit verband geen zorgen te maken. Die achterwielen hobbelen gewoon vrolijk mee.

Omgekeerd, als je wél in een 4x4 zou rijden, moet je erg oppassen met verschillende bandenmaten op voor- en achteras!
 
Dank voor je snelle reactie! Dan is mijn vermoeden wel juist, zat me ook te bedenken dat toen het glad was bij hard optrekken en spinnenden wielen de snelheidsmeter ook omhoog ging. Dan nu alleen nog even testen of de kettingen nog steeds passen op mijn iets hogere banden, maar die kettingen zitten toch altijd iets te ruim ivm de benodigde naspanning. Is trouwens ook wel fijner om de winterbandne op een kleinere velgmaat te hebben, meer ruimte in de wielkast over om ze er om te leggen.
 

MarcoO2

Forumguru
KLopt - maar volgens mij is het hoofdonderwerp niet zozeer de winterbanden, maar meer de afwijking en de meetwijze. Geen probleem om daar een topic voor te openen toch?
 

turboturbo

Forumguru
wanderer (die zelf op all-season banden rijd) zit kennelijk klaar met dat berichtje om direct op copy-paste te drukken, zodra het woord winterband voorbij komt in een topic....? :)

Volgens mij is een snelheidsafwijking van zo'n 4 tot 6 km normaal. Ik rijd ook altijd 6 km langzamer in het echt (volgens mijn GPS navigatie) vergeleken met de snelheidsmeter aan boord. Zou idd wel zonde zijn als de km teller meer km's telt dan je daadwerkelijk rijdt, :( maar dat is dus niet het geval als ik @Canon-Eye begrijp....
 
Ik had nog inderdaad zitten twijfelen of ik het bij topic winterbanden moest zetten, maar is bij mij toevallig bij winterbanden, had ook bij zomerbanden kunnen zijn.
Indien ik de iets grotere banden op de vooras monteer zoals Canon eye zegt dan hef ik het snelheidsverschil wat ik nu nog met mijn oude kleinere winterbanden heb nagenoeg op. Op deze manier zou je zelfs in je eigen voordeel qua gereden aantal km's kunnen uitkomen, moet je gewoon nog grotere banden monteren. Echter scheelt dit bij mijn overgang van 185x60R14 naar 185x65R14 op jaarbases 20000km nog geen 1000km (en omdat ik met andere ook 1,2% afwijking heb 4,2 -1,2= 3% op 20000 zelfs maar 600km), maar over meerdere jaren en bij meer km's toch wel mooi meegenomen natuurlijk.
Als dus in ieder geval zoals nu gezegd wordt de snelheid en aantal km's gerelateerd is aan de bandenmaat en niet aan aantal toeren ofzo. Hoe zit het trouwens met resetten met bandenspannings knopje welke gaat branden bij bandenwissel, wordt dan niet de nieuwe omtrek berekend ofzo?
Maar geloof dat je dit juist niet rijdend moet doen.
 

Antera

Donateur
Met onjuiste bandematen rijden zorgt nu eenmaal voor afwijkingen. Er is dus niks met de auto maar met hetgene waar je op rijd. De omtrek komt niet overeen en daarmee dus ook niet de afstand die de banden dus daadwerkelijk om leggen. De ABS sensoren (sensor versnellingsbak) registeren een afstand bij 1 omwenteling 1.88meter ( 185/60r15) en 1.8 meter bij (185/60r15) afhankelijk van de aantal omwentelingen wat gemaakt moet worden kan daar een aardige afwijking in zitten ten opzichte van de werkelijk gereden snelheid
 

Chatslet

Forumguru
Is ook niet handig om voor en achter andere maten te gebruiken. Ten eerste blijft je bandenspanningsalarm af gaan en ten tweede vinden je ABS en TCS het niet zo grappig.
 

Rallye

Forumguru
@Chatslet: het alarm voor de bandenspanning gaat uit van een bepaalde nulmeting en registreert afwijkingen daarvan (door afwijkingen in het wieltoerental, dus eigenlijk de afrolomtrek, te meten). Als hij na montage (wat me overigens wel effecten op het weggedrag lijkt te hebben) van de afwijkende banden op nul gezet wordt zal hij niet steeds afgaan, maar uitgaan van de nulmeting, dus met de afwijkende banden. Wat de effecten op ESP en ABS zijn weet ik niet.
 

Chatslet

Forumguru
Die afwijkingen moeten wel binnen bepaalde marges blijven en daar ga je op deze manier ruim over heen en dat is ook precies de reden dat ABS en TCS/ESP dat niet zo leuk vinden. 1 a 2 procent afwijking vanwege een wat zachtere band of band met meer slijtage kan nog maar ga je daar over heen dan wordt het lastig. ABS zal bij het remmen zien dat de achterwielen sneller draaien dan de voorwielen omdat deze kleiner zijn. Het ABS systeem zal dan ten onrechte denken dat de voorwielen aan het blokkeren zijn en dat proberen te corrigeren door de remmen op de voorwielen deels te lossen. Het gevolg is dus dat er ineens veel minder remkracht beschikbaar is. TCS/ESP maakt gebruik van de zelfde sensoeren en werkt dus ook met het wieltoerental. Ook hier kan er onterecht ingegrepen worden waardoor er in bochten ineens het koppel van een wiel afgehaald kan worden of er juist ineens het electronisch sperdifferentieel wordt geactiveerd. Het kan ook zo zijn dat er juist niet wordt ingegrepen wanneer dit wel moet. Het gevolg van dit alles is een zeer onvoorspelbaar en onstabiel weggedrag en volgens mij wil je met winterbanden nu juist het tegengestelde bereiken.
 

Cordoba

Forumguru
Voor ABS heeft het wel degelijk effect: op de vooras wordt continue wat slip gemeten (door de grotere bandenmaat maken ze minder omwentelingen), waardoor ie ten onrechte sneller zal ingrijpen, ESP zal een vergelijkbaar effect hebben.

Wat het onderhoud betreft: als je variabel onderhoudsinterval hebt (stelt de auto vast aan de hand van manier van gebruik van de auto), maakt het niet uit. Als je onderhoud moet doen op basis van de kalender (dus jaar voorbij, zonder dat je aan het aantal km's zit) maakt het ook niet uit, alleen als je een vast onderhoudsinterval hebt op basis van de gereden km's heeft het invloed.

Het beste is om voor- en achterwielen te wisselen vóór ze versleten zijn, maar zo dat ze gelijk vervangen kunnen worden.
 
Dank voor alle reacties! Helaas heb ik net met de Greenline, zoals een ieder waarschijnlijk een vast onderhoudsinterval. Na iedere 15000km sta ik er weer. In mijn geval zou het met die hogere banden op de vooras 600km eerder zijn. Die afwijking op de teller die ik met mijn oude winterbanden heb is trouwens al wel snel 10 km sneller ipv 5 km met de originele zomer banden. Mmaar als je dit eenmaal weet niet zo erg, maar wat ik wel erg zou vinden is dat ik bij wissel naar mijn iets groeter winterbanden problemen krijg met ESP en ABS. Hier had ik zelf nog niet zo aan gedacht en denk niet dat ik het moet gaan uitproberen.
Wat ik wel afvraag is hoe dit precies gemeten wordt, voor druk in banden zit er als ik het goed herinner een sensor in de velg. Maar ESP en ABS werkt dus niet via die sensor, maar goed ook anders zou dit met de gewone stale wintervelgen niet werken.

Zou het trouwens te controleren zijn of die kleine bandenafwijking het ESP/ABS beinvloeden? Ik had laatst met die vele regen en lange snelwegrit er op gelet, heb terwijl ik aquaplanning voelde geen 1 keer een lampje zien branden. Moet wel zeggen dat ik er niks van gevoeld heb ( van aquaplanning, behalve dat je het hoord), was met mijn oude auto zonder dit alles wel anders.

Nogmaals wil ik ipv 185x60 R14 naar 185x65 R14 gaan, is dit al zo'n groot verschil dat ESP ABS daar van in de war raakt? Het zou bijna het verschil kunnen zijn in vol beladen auto en plattere band achter ivm voorband. Maar bij mij zou het wel dubbelop kunnen zijn, dus en beladen en minder hoge band achter.
Denk dus wel dat ik gewoon nog 2 banden erbij moet kopen als ik de oude echt opgereden heb, dat is misschien na het komend seisoen al wel. Iemand toevallig nog redelijk goede en niet te dure winterbanden in maat 185x65 R14 over, van wellicht vorige auto? Heb er nu 2 van merk Goodyear Ultragrip 7 maar mag ook ander merk zijn.
 

Noord26

Forumguru
Ik denk dat er wat door elkaar wordt gegooid.

ESP/ABS raakt niet in de war als je alle banden net zo groot aan houd. Je moet niet gaan werken met andere bandenmaten op de vooras als op de achteras. De sensoren van de ABS vergelijkt de omwentelingen van alle wielen. Hierdoor werken ABS en ESP op de juiste wielen en ook de bandenspannings-controle gaat via deze sensoren.

Nu vraag ik mij wel hoe dat zit met bijvoorbeeld als je 2 splinternieuwe voorbanden laat monteren (8/9mm profiel) en achter (bij wijze van) op banden met nog 3mm zou rijden?
 

Chatslet

Forumguru
Die afwijking zal nog in de marge vallen omdat er zat mensen zijn die jaarlijks de wielen voor en achter wisselen.
 

Rallye

Forumguru
@jleeuw: zoals eerder uitgelegd zit er geen sensor in de band, maar loopt de controle via de ABS-sensoren. Een luchtdruksensor zoals vroeger in de Renault Laguna (met alle calibreringsproblemen van dien) is er dus niet!
 

Cordoba

Forumguru
Noord26 heeft het goed samengevat: je kan best een andere bandenmaat hebben, maar dan alle 4 de wielen, niet één as met een andere maat. Wat nieuwe en versleten banden betreft, dit valt volgens mij binnen de marge (als je geen 4-wiel aandrijving hebt). Als je echter redelijk versleten achterbanden hebt, die bovendien een kleinere hoogtemaat hebben, dan heb je een veel groter verschil. Als je naar een lagere hoogte wil, is het dus minder een probeem omdat dan de lagere hoogte van de nieuwe banden vergeleken wordt met de deels versleten hogere bandenmaat.

@jleeuw: als je dus 4 banden gelijk wisselt naar een maat met grotere bandhoogte, heb je dus geen enkel probleem. ABS-sensoren (die ook voor ESP gebruikt worden) zitten in de naaf, dus het deel waar je de velg opschroeft, dus een andere velg maakt niet uit, zolang de maat maar in orde is.
 
Ipv een sensor bedoelde ik eigenlijk een chip welke ik dacht in de velg zou zitten tbv bandenspanning. Maar wellicht wordt dit dan wel berekend ahv omtrek welke dus gemeten wordt door een sensor in de naaf/as.
Dat 4 zelfde banden ideaal is begrijp ik, maar ik zit helaas maar met 2 van deze iets hogere banden, die hoogte is dat in cm, dus 5 cm hoger?
Maar ik kwam deze banden al nieuw tegen op internet voor nog geen 70 euro. Maakt het trouwens uit als je banden koopt welke geschikt zijn voor iets meer belasting? origineel is 84T, ik zag nu 86T, soms is 88 ook goedkoper dan 84. Lijkt mij dat er alleen meer ijzer/bewapening in die meer belasting dragende banden zit, of is rubbersamenstelling soms ook anders, dat die minder snel slijt maar wegleging misschien weer minder is??
Las al dat de 84 vermelding tot 500 kg inhoud (per band) en 88 tot 560 kg. De greenline weegt toch iets van 1110 kg, lijkt me dan sowieso genoeg, met bagage kom je er ook nooit aan. Maar misschien met belasting in bochten en eventueel caravan???? Maar kan een 88t band verder ook kwaad, is soms wel wat luidruchtiger zag ik bij beoordeling/tests (dus soms toch ander rubbersmanestelling??). T is trouwens tot 190 km/h en H tot 210, gaan we met Greenline ook niet redden zeg maar.
 

Noord26

Forumguru
Inmiddels gaat het over banden?

Standaard had ik 84H Continental PremiumContact 2 (185/60R15), nu hetzelfde merk/type in 195/50R16 88V. Merk geen verschil in geluid en comfort. Hoger als origineel kan geen kwaad, andersom wel. T zou ik niet nemen, want ik heb al Greenline's met 190km/h op de teller gezien (gechipt, maar dan nog..).

Dus als je ze gaat monteren, gewoon 4 dezelfde banden nemen qua maat. Minimaal 84H. Zit je altijd goed.
 
Bovenaan Onderaan