Airbag bijrijdersstoel Fabia uitschakelen

Hoe schakel ik de airbag van de bijrijderskant uit?

Ik heb het boekje door zitten spitten en daar staat dat er een knop in je dashboardkastje zit, bij mij dus niet gevonden.....hu...

togtog

Lid
heb even een foto gemaakt waar de schakelaar zich bij mij in de auto bevindt hopelijk heb je hier wat aan

Bijlagen

• IMG_0024.JPG
    IMG_0024.JPG
    664 KB · Weergaven: 70

turboturbo

Forumguru
Volgens mij is dat een optie. In mijn Fabia uitvoering Creation kan dit (ook) niet. De maxi-cosi moest derhalve toch écht achterin de auto... :(

Wij hebben een Comfort uit 2003 en ik heb het gevoel dat dat idd een optie was.

Veel werk om die optie in te bouwen?

Kiswum

Forumguru
Ik heb dit vorig jaar uitgezocht toen we naar Kroatië gingen.
In mijn boekje van 2001 stond dat dit alleen bij de dealer uitgezet kan worden. Dit is dus niet ideaal als je van plan
bent om de kleine voorin te zetten als je op vakantie gaat.
Uiteindelijk wat spullen verplaatsen zodat de kleine achterin kon blijven zitten, maar waarbij veiligheid bovenaan de lijst bleef staan.

Cordoba

Forumguru
Wel 'ns over gesproken met een monteur, en ik begreep dat het uitschakelbaar maken van de passagiers-airbag een aardig prijzige modificatie is. (mijn Fabia I heeft het ook niet)

Ik had het idee, om zo slotje als ik het toevallig op een sloopauto zou tegenkomen, mee te nemen en het in te bouwen, maar het is dus wat complexer. Wat er nodig is:
- slotje dat je in het dashboardkastje inbouwt
- waarschuwingslampje dat airbag is uitgeschakeld (zit normaal bij Fabia I die het wel heeft in het rijtje bij de achterruitverwarming)
- en je schijnt wat draden te moeten trekken, ook achter het dash, dus al met al een behoorlijke klus, waar flink wat kennis voor nodig is.

Knutselen aan airbags, is niet iets dat je aan een onervaren klusser moet overlaten, of een handige Harry: als je niet de juiste specifieke kennis hebt, is er kans op serieuze verwondingen en schade door het onverwachts afgaan van een airbag.

Antera

Donateur
Ik kan eht met vagcom uit zetten wel gaat er dan een lampje branden met de melding dat deze is uitgeschakeld

Cordoba

Forumguru
Mark, is dat niet alleen voor uitvoering met maxidot? Fabia, die de optie niet heeft, heeft toch ook dat lampje niet?

Antera

Donateur
Er zit altijd en airbag lampje en als je de betreffende airbag uitschakeld gaat dat lampje branden. Idd als je een maxdot hebt krijg je daarin de melding van de bijrijderskant. Het is en blijft ene lastige. Ik mis ook die schakelaar. Eventueel wil ik er wel ens induiken om te kijken of er met een schema simpel en schakelaar voor te plaatsen is

Cordoba

Forumguru
Je bedoelt dus het 'algemene' airbaglampje Mark. Ik heb wel eens gehoord, dat het voor de APK niet is toegestaan dat de bijrijders airbag is uit te schakelen, zonder waarschuwing dat deze is uitgeschakeld (dus óf maxidot, óf apart waarschuwingslampje, of als ie permanent uitgeschakeld is - mag een sticker dat ie uitgeschakeld is ook)

Antera

Donateur
Dat klopt helemaal inderdaad. Moet zichtbaar zijn dan mag het en alleen de bijrijders airbag

Mmm ik denk dat we de Maxi-Cosi zolang maar achterin zetten. Kvind sleutelen heel leuk maar dan wel aan de hobby-bus.

Bovenaan Onderaan