Airbag crash sensor

Hallo Allemaal,

Ik krijg de volgende foutmelding in VCDS:

01639 Crash-Sensor for Side airbag, Rear passenger side (G257)
Defective - MIL ON

Na wat research kwam ik erachter dat dit de sensor is welke op de achterwielkast gemonteerd is. Ik wil deze zelf gaan vervangen. Uiteraard met de - pool van de accu los ivm werk aan de airbag. Ik heb geen idee hoe deze melding ineens ontstaan is, heb namelijk geen ongeluk gehad.

Mijn vraag is tweeledig, de eerste is of iemand hier dit wel eens zelf gedaan heeft en wat eventuele aandachtspunten zijn.

Mijn tweede vraag is of er iemand met ETKA voor mij op kan zoeken wat het onderdeelnummer is van deze G257 sensor op een Skoda Octavia 2 Combi uit 2006. dit Ivm het bestellen.

Alvast bedankt,

Vincent

Zwapp

Forumguru
Aai niet zo mooi, ik heb wel eens een gelijksoortige melding gehad, dat was de airbagunit zelf uit de stoel. Deze heb ik met grote voorzichtigheid zelf gewisseld.
Let er op dat je na de -pool te hebben losgekoppeld dat je eerst een 15min wacht met aan de airbag of sensor komen, er kunnen restspanningen aanwezig zijn!

onderdeel is de 1k0 909 606 D voor mensen die dit topic ooit nog lezen.
het is ondertussen besteld en ik ga maandag of dinsdag aan de slag.

zijn er mensen die nog tips hebben voor werken aan de airbag?
negatieve accu pool eraf, 15 min wachten en daarna aan de slag?

begreep dat je na het inbouwen de pool er weer op kan doen en dan een paar meter rechtuit moet rijden voor de stuurhoeksensor, klopt dit?

Zwapp

Forumguru
Ja zo ga je te werk! Idd een stukje rijden voor de stuurhoeksensor.

Succes en we lezen graag hoe het is gegaan!

(Edit) taalfoutje...

appeltje eitje, voor forumgebruikers die dit in de toekomst een keer gaan uitvoeren:

Accu - pool eraf, 10 min gewacht.
Vervolgens zitting naar voren geklapt, vaste deel van de rugleuning (waar de gordel overheen ligt) losgemaakt.
Dan kun je bij een schroef thv het punt waar het bovenste deel van de gordel aan de auto vast zit, onderste schroef zit thv het punt waar de gordel aan het chassis vast zit onder de zitting.

Zodra die twee los zijn kun je het plastic paneel, de dorpel zegmaar, voorzichtig lostrekken en zie je de sensor direct zitten.
Stekkertje eraf, nieuwe sensor erop schroeven, stekkertje erop, accu erop. fout wissen met VCDS en klaar.

Klusje van 15 min.

ter info: onderdeel kost 140 euro bij de dealer, bij de sloop en op ebay tik je er eentje voor 30-40 euro op de kop. eigen keuze natuurlijk....

Bovenaan Onderaan