Airbag sensor en verwarmingsklachten

Spaar

Nieuw lid
Beste Allen,

Ik ben sinds een week de eigenaar van een Fabia 1.4 mpi uit 2003 met slechts 46.000 kilometers op de teller.
Nu zijn er 2 mankementen aan de auto. 1. het airbag lampje brand. Ik heb de auto uitgelezen en hij geeft de volgende informatie: "side airbag crash sensor driver side G179 faulty". Ik wil deze sensor eigenlijk gaan vervangen maar waar kan ik die krijgen?
Het 2e mankement is dat de kachel of bloedheet is of ijskoud is, de temperatuur is gewoon niet goed te regelen. Ik las ergens dat dit komt door een niet goed werkend stelmotortje? is dit makkelijk te vervangen of zit dit ergens diep in het dashboard verstopt? Overigens heb ik al de weerstand vervangen omdat in eerste instantie stand 1 van de blower het niet meer deed.

Rallye

Forumguru
Kachel kan ik niets van zeggen. De side airbag zit in de stoel en is via een draadje onder de stoel verbonden met de rest van de auto. Vaak slijt het draadje en zorgt dat voor de foutmeldingen. Hoeft dus niet de sensor zelf te zijn.....

Cordoba

Forumguru
@Spaar Lijkt er inderdaad op dat de stelklep kaduuk is, klep op zich kostte mij een jaar of 5 terug zo'n 130 euro, maar dan komt er nog een aantal uren arbeidsloon bij, omdat het complete dash eruit moet volgens de richtlijnen. Monteurs die het klusje vaker gedaan hebben, weten het op gevoel te klaren, zonder alles te demonteren en doen er als ze geluk hebben 20 minuten over. Laat 'm ook even uitlezen op foutcodes: vaak gaan de stelmotor voor de kachel en de stelmotor voor de recirculatieklep kort achter elkaar kapot. De stelmotor voor de recirculatie heeft een iets ander stukje kunststof mechaniek aan de electromotor hangen, maar is verder identiek en prijsverschil voor het onderdeel is een paar euro. Het werk voor de recirculatie is veel eenvoudiger: dashboardkastje verwijderen en dan kun je daar redelijk bij. Dit probleem komt overigens niet alleen bij de Fabia I regelmatig voor maar ook bij de technisch gelijke Seat Ibiza/Cordoba (6L generatie) en de VW Polo van dezelfde generatie.

Wat de airbag betreft: laat eerst de melding eens resetten door een deskundige. Niet zelden is zo'n melding het gevolg van sleutelwerk aan stuur of iets dergelijks en dan tijdens het sleutelwerk het contact aan zetten (of aan laten staan), resetten is dan eigenlijk voldoende.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan