Airbag storing?

Hallo allen,

Sinds enige dagen brandt het lampje van de airbag in mijn Citigo dashboard. Geen idee wat er aan de hand is, de zekering is in ieder geval niet kapot. Het zal wel duiden op een elektrische storing of iets dergelijks, de airbag is niet uitgeklapt geweest, dat zou ik tochtmoeten merken ;). Heeft iemand hier ervaring mee? Is het een bekend euvel? Wil graag eerst hier een en ander uitzoeken voordat ik mijn auto aan de gewillige handen van de dealer over draag. Misschien kan het via VAG-com worden uitgelezen? Wellicht iemand in de omgeving Hoofddorp die dat (evt. tegen een vergoeding) kan uitlezen?

Ben benieuwd.

groeten
Johan

Ronnie

Forumguru
Je kunt het uitlezen met VCDS, waarschijnlijk is de sleepring in de stuurkolom de boosdoener.

Wellicht is er iemand in de buurt van Hoofddorp die dat voor me kan uitlezen, tegen betaling uiteraard. Kan misschien meteen wat VCDS aanpassingen doen zoals scandinavische DRL...

Je kunt het uitlezen met VCDS, waarschijnlijk is de sleepring in de stuurkolom de boosdoener.

Ronnie, dit lijkt mij dan niet direct met de airbag te maken te hebben. Zou dit betekenen dat in geval van aanrijding de airbag nog wel werkt? Ik zou niet graag een storing die te maken heeft met veiligheid wegschrijven...

ertromp

Forumguru
Eerst uitlezen via VCDS of VCP pas dan heb je duidelijkheid. Kan van alles zijn van defecte sleep-ins tot losse stekker enz
Probeer eens in Haarlem @Yuxel

Cordoba

Forumguru
@Johan van Malsen Lampje betekent normaal ook dat in geval van aanrijding je het risico loopt dat er geen enkele airbag werkt!!
Lampje komt vaak in als er gerommeld wordt aan airbagcircuit én het contact wordt ingeschakeld. Ik weet niet of de Citigo stoelairbags heeft: in dat geval even checken of er geen stekker los ligt onder één van de voorstoelen. Overigens ook bij losse stekker of iets dergelijks moet de storing nog wel gereset worden, om de fout definitief op te heffen.

Joske

Forumguru
idd.. losse stekkers zoeken onder je stoelen is al een goed begin ;)

en een brandend airbaglampje wil zeggen dat bepaalde onderdelen van je airbagsysteem niet zullen werken igv een aanrijding..

CITIGO

Senior Member
Heb ik ook gehad, bleek de schakelaar te zijn om de passagiersairbag uit te schakelen. Was nooit gebruikt, maar toch defect, storing moet wel gewist worden anders werkt je airbag niet.

Ik weet het nog niet. Was nog nergens geweest en toen werd ik op 4 augustus van achter aangereden in een file. Pas vorige week kon de auto (niet al te veel schade, enkel achter bumper een heel klein beetje ontzet) naar de schadehersteller. Die heb ik gevraagd e.e.a. uit te lezen. Als dat is gelukt laat ik het weten. Anders moet ik verder zoeken...

rhaak1991

Forumguru
Sterkte @Johan van Malsen echt balen schade. Belangrijkste is jezelf, als jij er maar goed af komt! Ik betwijfel overigens of een schade hersteller veel meer uit gaat kunnen lezen als een dealer. Zoals Erik al zei zou ik een VCDS guru van dit forum vragen om hulp, die kunnen doorgaans meer. (mocht de schadehersteller het niet vinden dan). En ook al is het eerder gezegd, zoeken naar losse stekkers onder de stoelen is echt een goed idee, omdat de zij/hoofd airbag in een citigo geplaatst is in de stoel. Maar meten (uitlezen) is weten zeg ik altijd ;)

In ieder geval veel succes en sterkte toegewenst!

Hallo allemaal, dank voor de vriendelijke verwensingen! Inmiddels is de Citigo weer terug. Bumper vervangen en kennelijk zat ie daarachter ook nog aardig in elkaar. Alles netjes vervangen en gemaakt. Zo'n 1750 euro schade, wat op een Citigo een aanmerkelijk bedrag is...

De schadehersteller heeft ook de airbagstoring uitgelezen, en het was een melding die te maken hat met een overspanning. Mogelijk vanwege een beetje beweging in een stekkertje of de schakelaar. De melding is uitgezet, en is tot nu toe uitgebleven.

Waar ik me wel zorgen over maak is of een schade, ook al is die goed en vakkundig hersteld, invloed heeft op de inruilwaarde van de auto. Iemand een idee?

Spierings

Forumguru
Als een schade goed gerepareerd is geeft dit nauwelijks waardevermindering. Is tenslotte ook niet te zien.

Cordoba

Forumguru
Voor de inruilwaarde zijn een paar zaken van belang met het oog op schades:
- is ie goed en volledig gerepareerd of zijn er met goed kijken meten, nog allerlei verborgen schades te vinden. (denk aan geplamuurde delen, kleurverschillen, roest die ontstaat op onzichtbare plekken, doordat bijv. de lak is gebarsten)
- is het een redelijk lichte schade, of is echt de structuur van de auto aangetast (of is het zelfs alleen maar lakschade)

Kortom waardevermindering door schade is een lastig punt, waar de meningen gewoon over verdeeld zijn. Over kleurverschillen ontstaan bij jonge auto's met metallic lak, zijn volgens mij wel afspraken tussen verzekeringen vastgelegd, maar waardevermindering door kleurverschil moet je wel claimen, als dat van toepassing is.

oetje

Actief lid
Ik meen mij te herinneren dat ik bij de vorige schade aan mijn Citroën een rapport van het schadeherstel bedrijf heb ontvangen. Dit rapport vermelde dat de auto conform de eisen/ specificaties van de fabrikant herstelt was en er dus geen enkele negatieve invloed op de waarde was. Wellicht heb jij ook zo iets ontvangen? Dacht dat het een focus erkent bedrijf was.

Bovenaan Onderaan