Airco aan: onregelmatige loop

Dutch

Actief lid
Nu het warmer is, heeft de compressor van de airco meer te doen. Het gevolg hiervan is dat de auto bij stationaire motor wat onregelmatig loopt. Af en toe schokt de motor iets. Als ik de airco dan uit zet, is dat weg.

Komt dat jullie bekend voor?
 

MMM

Lid
Ik heb een 1.9 Tdi Ambiente en de airco al behoorlijk vaak in gebruik, zeker de laatste dagen. Echter, deze symptomen heb ik nog niet ervaren. Totaal geen last van.
 

KMA

Lid
Ja klopt, heb ik ook. Af en toe neemt de compressor wat vermogen van de motor wat resulteert in een verandering van toerental bij stationair draaien. Het valt wat mij betreft nauwelijks op en heb ik ook bij mijn vorige auto seat leon geconstateerd.
 
Dynamo moet te veel elektriciteit leveren, deze zware belasting kan de motor met een (te) laag toerental niet aan.
Veel vreters even uit zetten, is wel lastig bij veel verkeerslichten. Even wat (extra) gas geven is dan eenvoudiger.
 
Motor bromt wat meer in stationair ook.
Verder weinig last.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Occie</font><hr />

Dynamo moet te veel elektriciteit leveren, deze zware belasting kan de motor met een (te) laag toerental niet aan.
Veel vreters even uit zetten, is wel lastig bij veel verkeerslichten. Even wat (extra) gas geven is dan eenvoudiger.

[/ QUOTE ]

Lijkt me dat de motor dit moet aankunnen. Anders zou je met de auto niet in 40 graden (Turkije, Griekenland etc) kunnen rijden zonder de radio, lichten etc uit te zetten?
 

ougie

Forumguru
Met dit warme weer heeft het gehele koelingsgebeuren en alles daar omheen, het zwaarder dan als het koeler is. Dat verbruikt energie en is, overigens zeer minien merkbaar aan de motor. Ik heb soms het idee dat het voelbaar is als bv de airco volop draait. Gelukkig heeft hij pk'tjes genoeg en maak ik mij geen zorgen. /forum/images/graemlins/473.gif
 

Timothee

Actief lid
Ik merk dit ook, maar niet bij het stationaire lopen maar bij het acceleren in de tweede versnelling.

Bij mij kan het ook met het inrijden te maken hebben, want ik heb mijn O2 pas sinds afgelopen maandagmiddag en heb er nog geen 400km op staan. Ik merk het echter wel erg goed...mét airco aan (halfautomaat) houdt de motor heel merkbaar in als je rond de 40 rijdt in de 2e en je nog aan het accelereren bent. Je voelt hem gewoon een keer of twee inhouden.

Ik stoor me er nog niet echt aan, maar het inhouden had wat minder gemogen mijn inziens.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik krijg bijna het idee dat halfautomatische airco's daar botter in zijn dan climate controls.

Geen centje pijn in de Octavia met Klima-Anlage en nu in de FieSTa met handgezwengelde airco weer die voelbare schok in vermogensteruggang.
 

Freds

Lid
Herkenbaar. Ik heb ooit bij een onderhoudsbeurt (Octavia I 1.9 TDI uit 20000) een kapot ventilatorblad opgelopen. Hierdoor liep de airco een stukje onrustiger. Bij erg warm weer, lang gebruik en weinig koeling trilde de motor bijna letterlijk uit elkaar. Alsof er een drilboor naast je stond. Was wel even schrikken. Uiteindelijk vond een ANWB monteur naar lang zoeken het probleem. De Skoda garage die het had veroorzaakt kon destijds (vlak na de beurt terug geweest vanwege de trilling) de oorzaak niet vinden en deed het af als oneblangrijk en niets aan de hand.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />

Motor bromt wat meer in stationair ook.
Verder weinig last.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Occie</font><hr />

Dynamo moet te veel elektriciteit leveren, deze zware belasting kan de motor met een (te) laag toerental niet aan.
Veel vreters even uit zetten, is wel lastig bij veel verkeerslichten. Even wat (extra) gas geven is dan eenvoudiger.

[/ QUOTE ]

Lijkt me dat de motor dit moet aankunnen. Anders zou je met de auto niet in 40 graden (Turkije, Griekenland etc) kunnen rijden zonder de radio, lichten etc uit te zetten?

[/ QUOTE ]

Als het ietsje gas geven een probleem is.
Kunt u ook het stationaire toerental hoger af (laten) stellen.

Komt overigens ook voor in het (warme) buitenland met airco gebruik en veel stroomvreters.
 
Idem hier met een O2 1.9 TDI. Alleen bij stationair kun je af en toe licht schokken voelen. Zeg maar net of iemand een duwtje geeft tegen je auto. Verder merk ik er niets van en had nog niet eens gedacht dat het met de airco te maken kon hebben.
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Toink</font><hr />

Idem hier met een O2 1.9 TDI. Alleen bij stationair kun je af en toe licht schokken voelen. Zeg maar net of iemand een duwtje geeft tegen je auto. Verder merk ik er niets van en had nog niet eens gedacht dat het met de airco te maken kon hebben.

[/ QUOTE ]

Maar jij heb climate control dus wellicht dat je daardoor weinig voelt.
Ik merkte overigens vandaag dat die van mij ook lichtjes inhoud zónder de airco aan te hebben!? Ik heb nu net pas 825km op de teller dus wellicht is het nog altijd een kwestie van inrijden maar ik vind het wel frappant.
Ik trek op in 1, schakel vrijwel direct door naar 2 en geef dan gas (zeker geen plankgas!)...dan trekt ie even en ineens houdt ie even in om na een schokje door te trekken. Altijd rond de 35 à 40km/h. Vaag of niet?
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: tomitheé</font><hr />
Ik heb nu net pas 825km

[/ QUOTE ]

KILOMETERSTAND BIJWERKEN !!!!! /forum/images/graemlins/smile.gif

GRAPJE !!!
 
Bovenaan Onderaan