airco aan onregelmatige toeren

Alexxxx

Nieuw lid
Sinds oktober 2006 ben ik de trotse bezitter van een Skoda Octavia Ambiente 1.6 MPI.
Alleen nu ik met dit mooie weer de airco inschakel, gaat de auto een beetje vreemd lopen.
Als ik optrek en laat het gas weer een beetje los blijft de toeren eventjes hangen.
Dit gebeurt ook als ik stil sta en geef een beetje gas, blijft de toerental even op 1800 toeren hangen.
Zijn er meer mensen met dit probleem, en zijn deze opgelost ?

Ook heb al een vieze geur uit de ventilatie systeem, maar alleen als de airco uit is, de airco is nog maar nauwelijks gebruikt.

Verder bevalt de auto uitermate goed.
 

jurjen

Lid
Het kan zijn dat het motormanagement zelf ook de accubelading/belasting in de gaten houdt. Bij mijn vorige auto (Mitsubishi Colt 1.3) werd er expliciet voor gewaarschuwd dat "de airco gas kon gaan geven" om te voorkomen dat de accu leegraakte. Vermoedelijk hebben de dieselrijders (wegens zwaardere accu en dynamo) daar geen of minder last van.

Staat er niets over in je boekje?

Tegen de stank kan ik aanbevelen de airco altijd ca 5 min voor einde rit uit te zetten om de condens er uit te blazen. Ook moet 'ie jaarlijks schoongemaakt worden.
 

LenK

Forumguru
Mijne loopt stationair ook niet altijd lekker (zonder airco).
Bij mijn O1 (vorige auto) wel eens gehad dat voor een stoplicht wachtend de motor ineens afsloeg. Gelukkig startte ie wel weer meteen. Met een rij achter je zit je niet op een weigerende start te wachten.
Mijn O2 is nog niet afgeslagen, maar stationaire loop kon beter.
 
Niet zozeer probleem met airco qua toeren, maar wel met rotzooi uit de airco na starten. O2 is vrij nieuw en toen het nog koel was had ik geen problemen.

Nu komt er witte troep uit. Lijkt wel soort poeder of zo. Blijft liggen in vlokjes en als je het aanraakt verpulverd het. Duurt maar heel kort en dan stopt het, maar komt wel terug als ie weer een tijdje heeft stil gestaan.

Iemand bekend mee?

Nog geen tijd gehad het aan de dealer te laten zien...
 

Jpoers

Lid
Zoals ik het begrijp is dat gewoon schimmel, ruikt de airco ook niet muf?
De airco ongeveer 1 á 2 km voor stilstand alvast uitzetten, maar de blower gewoon zijn werk laten doen. Zo kan de airco drogen en ontstaat er als het goed is minder schimmelvorming.
 
Airco ruikt niet muf en ik zet hem vaak ook af een aantal km voordat de auto uitgaat, zoals jij aangeeft.

Heb dit nog nooit gehad met een auto met airco.

Ik weet niet of een deel van de airco uit rubber leidingen bestaat. Zou het met nieuwigheid daarvan te maken hebben?
 

Remco28

Actief lid
Ik heb 2x maal mijn airco moeten laten schoonmaken,terwijl ik hem altijd vantevoren uit zet voordat ik op de plaats van bestemming ben.
 
Kan ik me voorstellen, er moet af en toe ook een nieuw filtertje in.

Maar schoonmaken en zo, zou toch nog niet nodig moeten zijn na ongeveer 5000km...
 
R

Rambolito

Luchtjes worden inderdaad veroorzaakt door condensvorming in het systeem. Het beste is eigenlijk om het hele jaar door met airco aan te rijden, hierbij blijft het systeem het schoonst en heb je ook geen kans op schimmelvorming, dus schadelijke bacteriën, dus verhoogde kans op verkoudheidjes of griep.

Niet zeuren over die 5% extra brandstof, 80% van jullie heeft toch een tankpas. De rest betaald ±140,00 extra bij 40.000km, is nog geen 12 euries per maand...

Bij mij staat de climate het hele jaar door op 19 graden. Enkel op uitermate hete dagen (27+) zet ik 'm op 22. Zorg er dan zeker voor om 'm 5 minuten van te voren uit te zetten om de overgang bij het uitstappen te minimaliseren.

Zoals hier al eeder aangegeven, 1 keer per jaar filters vervangen, freyon bijvullen en systeem op druk brengen. Let op: Het op druk brengen is geen onderdeel van een grote beurt en zul je apart moeten aanvragen (tenminste bij de meeste dealers).
 

Ad_O2

Lid
In princiepe zou je nooit freon bij hoeven te vullen, het behoort een gesloten systeem te zijn.
Moet dat toch, dan is je systeem lek. (koelkast vul je toch ook niet bij....)
Zou er zeker naar laten kijken dan, milieu en kindertjes enzo :smirk:
 

SkodaMan

Actief lid
Elk koelsysteem "lekt" tussen de 5% en 10% koelmiddel per jaar bij normaal gebruik. Heeft met krimpen en uitzetten te maken hebben van de pakkingen tussen de verbindingen. Het koelmiddel R134 is veel vluchtiger dan Freon (R12) maar is een stuk vriendelijker voor de Ozonlaag.
:471:
 
Gisteren terug geweest naar de dealer. Die zegt dat er niks mis is met de airco. Inmiddels zie je in de ventilatiekanalen de witte troep zitten en onstaat er ook aanslag op de klepjes van de ventilatieroosters.

En ja, de monteur zag dat wel, maar vind het niet abnormaal. En dat vind ik dus wel. Misschien moet ik het maar eens hoger opzoeken bij de importeur hier.
 

SkodaMan

Actief lid
Bij Auto Jawes in Ede (Skoda dealer) kun je een reiniging laten uitvoeren van je aircosysteem. Heb ik vorig jaar laten doen na het "pollen" seizoen (eind mei). Er wordt hierbij een aerosol rondgepompt in het systeem om alle schimmels en bacterien te doden. Tegelijk wordt het interieurluchtfilter vervangen. Mijn leasemaatschappij (Skolease) heeft het vergoed. Dit jaar laat ik het weer doen.
 

Roel

Lid
De muffe lucht wordt veroorzaakt door het feit dat het condensvocht in de cooler case (omhulsel van de cooling unit) een (gedeeltelijk) verstopte drainage pijp heeft. Hierdoor kan het condensvocht niet goed afgevoerd worden en ontstaat er bacterievorming en stank. Indien de airco een tijd niet wordt gebruikt droogt de boel op en bij opnieuw in gebruik nemen van de airco wordt de opgedroogde troep in het luchtventilatie kanaal geblazen.
Een schoonmaakbeurt is dan zeker op zijn plaats, alsmede het verwijderen van de ontstopping in de drainage pijp.

Voor wat betreft evt. lekkages: de airco specialist kan d.m.v. een liquid dye pill (een pil met fluoriserende verf) in het systeem in te brengen, goed zien of het systeem lekt en de lekkage oplossen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
@Roel:

Je uitleg lijkt me plausibel voor mijn situatie. Alleen de airco stinkt (nog) niet. Zal inderdaad niks anders opzitten dan een schoonmaak. Baal ervan, omdat de auto pas 3 maanden oud is en dat de garage niet wil meewerken aan het vinden van het probleem. Zal de mensen daar nog eens wakker schudden...
 
Bovenaan Onderaan