Airco leeg?

machlo

Forumguru
Vandaag mijn fabia naar de dealert gebracht voor een apk en kleine beurt.
Wauw, alleen een doffe koplamp die een slecht lichtbeeld gaf. Maar laten polijsten. Thats all.......o nee, toch niet.
De paravaan zat flink vol met troep, zou kunnen gaan lekken. Aangegeven die zelf wel te gaan legen binnenkort. Geen apk afkeur... :D

O ja, er zit geen koelmiddel meer in de airco! Wát??? (duurde even hoor, stond ff met mijn bek vol tanden).
Pas geleden nog ergens een lijntje gelezen dat airco controle niet tot de basis onderzoeken hoort bij een beurt (ik had er ook niks over gezegd). En deze dealer komt spontaan met die mededeling.....hulde, 3 werf hoera.
Ik snap dat ook die dingen lek kunnen raken maar heb het systeem een goed jaar geleden helemaal opnieuw laten controleren en bijvullen. Vandaar mijn verbazing.

Iemand misschien een idee hoe en waarom ze dit meten? Service? Meten ze de koeltemperatuur en bij te hoge temperatuur gaan ze dan verder op lekkage onderzoeken? Ben wel nieuwsgierig hoe ze er dan achter zijn gekomen dat hij leeg is.

Overigens toch maar even op korte termijn terug naar de garage diemhem heeft afgevuld.

TurboBooster

Forumguru
Lek raken door bv. steenslag op de condensor. Bij de dealer wordt meestal gecontroleerd op de uitstroom temperatuur van de ventilatieroosters bij ingeschakelde airco. Door de airco aan de testkast te hangen valt te controleren of de druk in het systeem bij wisselende belasting (compressor/motortoerental) voldoende is.

Rallye

Forumguru
Maar als het systeem leeg is koelt hij toch helemaal niet meer (nog afgezien van de bijgeluiden). Heb je niets gemerkt?

machlo

Forumguru
Ik maak niet zoveel kilometers en heb de airco ook niet vaak aanstaan. Als hij kortgeleden zou zijn lekgeslagen dan is me dat dan ook niet echt opgevallen. Op korte termijn toch maar naar laten kijken. Kan een lekkage met het blote oog terug te vinden zijn als ik de kap open trek?

Rallye

Forumguru
Ja, dat verschilt. Ik moet er niet aan denken om zonder airco te rijden. Dus die staat altijd aan. Het lek zit meestal in de condensator, die voor de radiateur zit. Moet wel erg groot zijn, wil je hem zien.

turboturbo

Forumguru
Een lekke condensor kun je soms met het blote oog zien.
Bij mijn Fabia zat er een klein scheurtje en de lamellen daaromheen waren nat/vettig/vochtig. Dat kon ik zien en voelen.
Controle met een UV lamp later liet freon fluor zien op precies die plek dus ja dat was duidelijk (een paar weken ervoor had ik de airco volledig laten servicen waarbij freon toegevoegd was aan het nieuwe koudemiddel)
De airco koelde trouwens nog perfect met dat lek, maar dat had natuurlijk een kwestie van tijd geweest....

Laatst bewerkt:

machlo

Forumguru
Ga morgen eens kijken. Vlg mij hebben ze hem de laatste keer ook met contrastvloeistof gevuld, staat geloof ik op de stikker. Zou misschien dus terug te zien moeten zijn!
Thnx

Joske

Forumguru
Controle met een UV lamp later liet freon zien op precies die plek dus ja dat was duidelijk (een paar weken ervoor had ik de airco volledig laten servicen waarbij freon toegevoegd was aan het nieuwe koudemiddel)
bedoel je geen fluor ipv freon?

Freon is een typisch koudemiddel namelijk, maar mag al een tijdje niet meer gebruikt worden wegens bijzonder schadelijk voor de ozonlaag.

Bovenaan Onderaan