Airco lek ??

Bici

Nieuw lid
Hallo allemaal
even iets mededelen/vragen.

Verleden jaar oktober een02 gekocht 1.6 waar ik er blij mee ben. Kmstand toen 159000
Maand na aankoop airco geserviced en bleek dat er nog maar 80gr koudmiddel in zat .
Airco op nieuw gevuld tot 525 gr en 5 ml oli plus kleurstof voor lekkage .
Na week terug gegaan om controle met uv lamp voor lekkage.Airco was NIET lek .
Deze week 10 mnd later vond ik Airco niet echt koud worden.
Dus weer geserviced ivm vakantie .
Nu bleek dat er nog maar 210gr in zat en 3ml oli.
Alle controles uitgevoerd blijkt weer geen lekkage te zien.
Dus weer gevuld tot normale waardes.
Apart verhaal maar waar .

Deelt iemand deze ervaring enig advies waar op te letten etc .

Alvast dank , fijne vak voor de vakgangers .
Bici
 

DJSmiley

Actief lid
Dan is ie wel lek, maar hebben ze niet goed gekeken. Zoveel koelmiddel verdwijnt nergens spontaan.
Breng 'm naar een aircospecialist (en niet naar een garage die toevallig een aircoapparaat gekocht heeft)

Als ze dat ding goed afpersen is een lek wel te vinden. Met UV vloeistof rondrijden een week lang is een schoolvoorbeeld hoe het niet moet. Als een systeem lek is mag ie niet gevuld worden, punt. Ook niet met UV vloeistof. En een compressor die op druk komt heeft geen week nodig om te lekken.

Meest voorkomende plekken van lekkage: Steenslag in je condensor of lekkage (door oxidatie) bij de 'dop' op de droger.
In beide gevallen is het vervangen van de condensor voldoende.
Een lekke O-ring, koelleiding of verdamper kan ook, maar is (bij mijn weten) minder voorkomend.

Rij alleen niet te lang door (eigenlijk niet) met een lege airco. De O2 heeft een CVC compressor en die vind draaien zonder koelmiddel niet leuk: Dat kost je uiteindelijk de compressor omdat ie geen smering krijgt. Ook met uitgeschakelde airco draait je compressor. En eenmaal vastgelopen is het einde oefening. Verbrande olie in je compressor is net zo beroerd.
 
Laatst bewerkt:

Bici

Nieuw lid
Hi DJ
bedankt voor snelle reactie .
Ben meteen na de auto gelopen met planten spuit en zeepsop en bij de platic bout waar de Droger inzit even ongespoten en inderdaad hele kleine miniscul luchtbelletje .
Heb geprobeert tikje los of tikje vast te draaien, maar geen beweging mogelijk .
Niet alle kracht gebruikt ivm angst tot breken of scheuren van de plastic bout .
Mijn vraag is dus ;
Wat is jou advies ?
Ben bang dat ik net voor vak schade veroorzaak en veel Dukus kwijt ben .

Groet
 

turboturbo

Forumguru
Nou kijk, als jij zelf al met een spuitje wél een lek kan vinden terwijl de monteurs dat niet kunnen waar jij als het goed is al paar keer voor hebt mogen betalen.

Dan rest je maar 1 ding te doen: ga naar een goede / betere / andere airco specialist. En die zal het lek voor je verhelpen.

Ga zelf niet draaien en doen want je maakt alleen maar meer stuk misschien en bovendien is het een milieu delict als je als gevolg van je toedoen gas verliest aan de atmosfeer (is tenslotte ook niet erg goed voor onze nakomelingen dus dat is niet voor niets!)
 

DJSmiley

Actief lid
Bij mijn weten is die dop/droger niet los te vervangen en moet je de hele condensor vervangen.

Redelijk klusje kwa tijd (en dus kosten). Eventueel kun je een aircospecialist vragen het circuit leeg te halen, dan zelf de condensor vervangen en weer laten vullen. Dat bespaart je op de arbeid (Ik heb dit zelf ook gedaan, zie http://www.skodaforum.nl/forum/i/o2-airco-condensor-vervangen.33273/ )

Gebaseerd op je verhaal lijkt dat de oplossing, maar even eerst langs een specialist is geen slecht idee. Het zou jammer zijn als je de condensor vervangt en het probleem toch elders ligt (of bv ook je compressor overleden is)

Ik zou wel teruggaan naar de garage waar je 'm gekocht hebt. Als de AC met een maand al leeg is, dan is de auto dus verkocht met een defecte airco. Zo niet, dan mogen ze je wel compenseren.
Helemaal als je deze week ook nog hebt mogen betalen voor de 'service'beurt.
 

Bici

Nieuw lid
Nogmaals bedankt voor je uitleg duidelijk en helder.

Airco heeft er 10 mnd over gedaan om ongeveer de helft te verliezen . Ga dus eerst op vak en als ik terugkom zie ik wel weer verder .

Ik heb wel gezien op winparts dat ze droger en plastic bout als zet los verkopen .

Bij welk airco specialist ben jy geweest ?
Ik woon omg Haarlem .

Groet
 

Zwapp

Forumguru
Laatst hetzelfde verhaal mee gemaakt, lekkage op die plastic dop, moest hele nieuwe condensor in, ook ivm de ouderdom en steenslag van de condensor.
Dit bij een de aircospecialist laten doen in Noord-Scharwoude.
Om de condensor te vervangen moet de bumper en lampen eraf dus arbeidsloon is wat hoger.
Alles bij elkaar was ik 387euries kwijt, redelijk bedrag vond ik.

Succes
 

turboturbo

Forumguru
Dat is best goedkoop; een buurman kreeg voor zijn Japanse auto als goedkoopste offerte de Kwik-Fit (iets meer dan 400,-) en ikzelf heb eens 600,- afgetikt voor m'n Fabia.

Het is wel raadzaam, als je de keuze hebt, om een A kwaliteit condensor te kiezen. Het is immers sowieso after market en dan gaat ie hopelijk weer tenminste 5 - 8 jaar mee. Verschil was bij mijn Fabia dacht ik enkele tientjes.
 
Laatst bewerkt:

DJSmiley

Actief lid
380 is een nette prijs. Condensor kost rond de 125 eur, uurtje of 3 arbeid + vullen.

Ik heb er zelf als amateur ruim 4 uur over gedaan. Iemand met de handigheid doet dat wel vlotter. De condensor zal online vermoedelijk ook goedkoper zijn dan bij een garage (Die wil ook wat verdienen en kiest vaak ook niet voor de goedkoopste oplossing).

Met een gezonde marge om de sleutelaar ook bestaansrecht te laten houden is 350-400 een nette prijs.
 

Bici

Nieuw lid
Beste mede forumleden,
bedankt voor de reactie's erg nuttig en stuk wijzer geworden.

Ga even nadenken wat is wijsheid zelf doen of laten doen etc .
Vind het nml leuk om bijna zelf alles aan Octavia te doen .

Beste Zwapp
heb jy voor mij misschien adres vd aircospecialist in Nrd Schaarwoude. Alvast dank .

Saludos
 

Cordoba

Forumguru
Nogmaals bedankt voor je uitleg duidelijk en helder.

Airco heeft er 10 mnd over gedaan om ongeveer de helft te verliezen . Ga dus eerst op vak en als ik terugkom zie ik wel weer verder .

Lijkt me niet verstandig: waarschijnlijk ga je de airco volop gebruiken (of wil je dat in elk geval), maar zelfs als je 'm niet gebruikt, draait de compressor en kan ie dus vastlopen door gebrek aan smeermiddel, met als gevolg extra kosten. Normaal/acceptabel verlies voor een airco syteem ligt volgens mij ergens rond 20-30% in 2-4 jaar, maar er zijn genoeg systemen die veel minder verliezen. Mijn advies: probeer minstens een paar dagen voor je vertrekt de airco gefikst te hebben, dan kun je nog een paar dagen testen voor je op vakantie gaat, en heb je tijdens vakantie optimaal genot van de airco.
 

turboturbo

Forumguru
Wat Cordoba zegt; ik zou er ook niet op rekenen dat je dat nog wel uit gaat houden (tuurlijk kans is aanwezig, maar waarom het risico nemen?)

Resultaten uit het verleden (heeft er toen ook 10 maanden over gedaan) geven volgens mij geen garantie voor de toekomst.
 

Cordoba

Forumguru
Lekkages hebben de vervelende eigenschap dat ze alleen erger worden, het is maar zelden dat ze minder worden of overgaan zonder reparatie.
 
Bovenaan Onderaan