Airco maakt een apart geluid

Beste Skoda-rijders,

Met de (af-en-toe) warmere temperaturen dient de airco van mijn Octavia wat meer te werken en valt er me iets op. Wanneer ik de wagen start (en wat rondrij), hoor ik een geluid uit mijn ventilatieroosters vooraan, best te vergelijken met een cd die wordt ingelezen in een oudere cd-speler. Ik dacht dan ook eerst dat dit een cd in de radio was, maar toen ik deze er uit haalde, bleef het geluid. Het is geen continu geluid, maar sporadisch. Er is ook niet echt een staat op te maken à la: 'enkel in het begin' of 'na enkele kilometers rijden'. Bovendien koelt de airco nog prima!

Na wat rond te neuzen op het forum, las ik dat anderen ook klagen over een 'schrapend' geluid wanneer de airco moet worden bijgevuld. Kan het dit ook zijn in mijn geval, ongeacht het feit dat deze eigenlijk nog vlot koelt?

Ik weet, er is maar één manier om dat te weten: langs de garage gaan (afspraak is al gemaakt), maar aangezien ik geen verstand heb van dit soort zaken, wil ik graag op voorhand ongeveer weten wat er aan de hand is.

Alvast bedankt!

PS: in de meet & greet wat meer info over m'n Skoda en de voorgeschiedenis.
 

Joske

Forumguru
Draaien de "fans" ook nog mooi soepel? (die achter de roosters zitten, dus kant van je motor)
 

VEEJAY

Forumguru
Ik las laatst dat schrapend geluid het begin is van een dure reparatie rond de 1000 euro van een aircocompressor. Nu heb ik daar een tijd geleden ook last van gehad, maar het is nu al de laatste weken weer afwezig. Dus ik prijs mezelf voorlopig nog even gelukkig.

De mijne is in 2011 gevult voor het laatst. Dit zouden een beetje de dealerprijzen moeten zijn:
Aircocheck € 19,95
Aircoreiniging € 59,-
Airco onderhoudsbeurt € 129,-

Tja niks zo spannend als een oude auto.
 

delta

Actief lid
Veejay,
Niet wachten maar snel naar de dealer/airco specialist!!!
Het schrapende hijgende geluid wat je hoord (beter hoorbaar net na uitzetten motor/radio),betekend te weinig koudemiddel.
Dit koudemiddel is ook je smering en de compressor draait altijd.....
 

VEEJAY

Forumguru
Potverdikkie, wist ik niet...:

Doordat uw airco te weinig koudemiddel heeft, heeft uw compressor te weinig olie om gesmeerd te worden. Het gevolg daarvan kan zijn, dat de compressor te heet wordt en daardoor vast loopt. Dit heeft als gevolg, dat de aandrijfsnaren breken, waardoor op dat moment de stuurbekrachtiging wegvalt plus de waterpomp en de dynamo. Kortom u staat stil.
 

TheoStek

Forumguru
Nee, als deze nieuwe generatie compressors vast lopen, breekt de koppeling af waardoor de multiriem niet word overgetrokken.
Bij andere systemen die geen CVC hebben wel.

Airco check, is gewoon de grootste onzin, iedere verlaging/verhoging in temperatuur, brengt de druk omlaag/omhoog van het systeem.
Druk en temperatuur zijn aan elkaar gerelateerd, de meeste problemen komen dan ook naar voren bij hogere temperaturen.

Het geluid zal als sissen worden waargenomen, en kan zoals al eerder werd gezegd te weinig koudemiddel in het systeem aanwezig zijn.
airco kan niet prima koelen, dat ervaar jij als dat ie goed koelt..!
Toch merk je iets, bij hogere temperaturen?

Druk in de verdamper bepaalt ook gelijk de laagste temperatuur, totdat de temperatuur stijgt en er geen koudemiddel meer wordt aangeleverd.
Dan komt de oververhitting te hoog te liggen van het koudemiddel.
 

The bone collector

Senior Member
@Theostek, om de hoeveel tijd raad jij aan om een airco onderhoudsbeurt uit te voeren (terug vullen), om te zeker te vermijden dat de compressor geen schade oploopt door te weinig koudemiddel?
 

turboturbo

Forumguru
Aircocheck is idd zonde van je 2 tientjes. Gewoon in keer het hele onderhoud laten doen van minimaal 100 piek bij een goede specialist.

Dan ben je zeker en rijd je na druktest en vacumeren etc. met precies de juiste hoeveelheid nieuw / schoon koudemiddel rond, en evt. fluor toegevoegd (kan bij een volgende beurt gemakkelijker op lekkage gespeurd worden)

Dat schrapend geluid, is dat continu, of alleen wanneer je de temperatuurknop niet op z'n koudst hebt staan? Ik heb igg nog nergens gelezen dat (bij)vullen van koudemiddel dat geluid weg neemt. Wel bij sommigen, pas na (herhaaldelijke) vervanging van de compressor.
 
Allen,

Hartelijk dank voor de snelle antwoorden (en het aanpassen van de topictitle die inderdaad een beetje vaag was). Ik heb de fan's gecheckt en deze draaien nog allen even goed. Wat betreft de bemerking van turboturbo; deze zag ik iets te laat om nog na te kijken, maar het staat op mijn planning voor dit weekend. Ik heb de knop immers nog *nooit* op zijn koudste gezet, buiten bij de verkoop (om te kijken of er nog wel degelijk werd gekoeld).
Ik hoop dat koudemiddel bijvullen bij mij de oplossing is (en dat we het over een ander schrapend geluid hebben turboturbo...)

Ik hou jullie op de hoogte van zodra ik iets meer weet van de garage (waar het momenteel druk is door de 'vakantie-check-ups').

Groeten!
 
@Theostek: misschien is jouw 'typering' van het geluid beter: het klinkt inderdaad wat meer als sissen, wat mijn vermoeden sterkt dat het het koudemiddel is.
Anyway, we laten het nakijken.
 

TheoStek

Forumguru
@C@.rl, dan ligt de oververhitting te hoog van het koudemiddel, je kunt dit vergelijken met een druppel water op een gloed hete plaat, dat verdampt meteen.

Je hoeft niet de airco op de koudste stand te zetten om dat probleem wat je nu hebt te ervaren.
Je geeft het zelf al aan in je start topic: Met de (af-en-toe) warmere temperaturen dient de airco van mijn Octavia wat meer te werken en valt er me iets op.

Hoe warmer dat het wordt, hoe hoger de druk, hoe meer koudemiddel gevraagd wordt om te kunnen koelen.
De airco (koudemiddel) kan maar een aantal graden, lager koelen dan de verdampingstemperatuur van het koudemiddel, bij die druk en temperatuur wat heerst.
De druk in het systeem is afhankelijk, van de vulgraad en temperatuur.

Bij 18°C of 25°C heeft het koudemiddel een andere verdampingstemperatuur en druk.
dus bij 18°C is er weinig tot geen probleem, maar bij 25°C wel.
 
Vandaag langs de dealer geweest en slecht nieuws... Het koelreservoir was inderdaad leeg, door een lek aan de (stop van de?) condensor. Dit zou veroorzaakt zijn door steenslag, wat blijkbaar een vaker voorkomend probleem is bij de Octavia's?
De condensor op zich is redelijk goedkoop (250 euro), maar door de installatie zou dit op een totaal van tussen de 500-600 euro kosten. Is dit een normale prijs? Ik hoor nog eens rond, maar vrees dat ik toch een aardige duit ga kwijt zijn.

Jammer, mijn vakantiegeld vindt al meteen een bestemming.
 

Cordoba

Forumguru
@Carl: juist om die onkosten te vermijden heb ik, en meer mensen hier op het forum een beschermroostertje van ca. 8 euro op de condensor geplaatst. Gegevens zijn te vinden in een Fabia II topic over een kapotte condensor. Het roostertje is universeel voor alle modellen en als het te groot is kan het gewoon wat kleiner geknipt worden.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Ook wederom bij mij ook het geval

Bij mij is door een vag specialist een condensor van een touran geplaatst, geloof ik ..deze had een ander dop of ander aansluiting is alweer 2 jaar geleden kosten iets van 500 alles bij elkaar
 

TheoStek

Forumguru
Code:
 door een lek aan de (stop van de?) condensor. Dit zou veroorzaakt zijn door steenslag, wat blijkbaar een vaker voorkomend probleem is bij de Octavia's?

Aan de stop?
Dat is bij mij nog altijd de geïntegreerde cartridge (filterdroger) en daar lekken ze meestal, vervangen is geen optie die pluggen worden namelijk kapot gedraaid.

De bewering dat het steenslag zou moeten zijn, en het is werkelijk aan de plug van de cartridge is dit niet door steenslag.
Zo hoog komt een steen niet, en zie je de plug alleen als de motorkap is geopend.
 
@TheoStek; interessante bemerking, ik bel straks eens even met mijn dealer en vraag hem om meer uitleg. Je zegt echter dat vervangen geen optie is; ik neem aan dat je het dan hebt over de condensor zelf? Wat zou jouw voorstel zijn om te doen? Dan leg ik dat gelijk ook eens voor bij de dealer.
 

polf

Senior Member
Ook mijn ervaring dat de condensor lek raakt aan de dop van het filter/droger. Geen steen die daar kan komen maar gewoon flut kwaliteit aluminium gebruikt(en slecht behandeld) zodat het na een paar jaar vanzelf lek corrodeert.
Ik heb de condensor zelf gewisseld en dan vallen de kosten nog wel mee. Ik was alles met elkaar rond de 250,- kwijt aan condensor,nieuwe o ringen en airco specialist voor leeghalen,vacuumeren,lek check en opnieuw afvullen. Oja en een uurtje of 5 zelf sleutelen. Het ziet er niet uit als de complete voorkant van je auto eraf is. Als je het door de garage laat doen kom je idd op €5-600,- uit.
Overigs niet een klusje dat je even doet als je een lampje wisselen al een uitdaging vind maar voor de bovenste beste doehetzelf sleutelaar is het prima te doen.

Regards Polf
 

TheoStek

Forumguru
Cartridge kan vervangen worden, maar niet bij de originele condensor, die plug (afsluit dop) wordt kapot gedraaid.
Dus moet de condensor, vervangen worden door een nieuw exemplaar, en moet heel de neus ervan af om de condensor te kunnen vervangen.

Vorig jaar heb ik er vier gehad, allemaal leden.

De foto geeft een overzicht ervan, maar is nog niet de dwarsbalk e.d. van verwijderd wat voor de condensor zit.
Heel die neus, gaat eraf...als je je dat kunt voorstellen.
 

Bijlagen

  • IMG_0011.JPG
    IMG_0011.JPG
    79,3 KB · Weergaven: 67

TheoStek

Forumguru
@polf, ik ben het volledig met je ééns.

Toch even bedenken en na gaan, alles wat jezelf doet valt buiten de garantie.
Ik lever geen garantie op aangeleverde materialen, wel op aansluitingen en werkzaamheden.
 

VEEJAY

Forumguru
Bijna een maand later sinds mijn posting hierboven. Dat ik hoop dat ie bij mij niet stukgaat, en ja hoor... Compressor is kapot. Als ik de postings van Theo goed begrijp breekt er bij de O2 iets af waardoor de riem geen gevaar loopt.

Met ECON rijden heeft geen zin, ik merk trouwens dat bij inschakelen airco je vroeger dit even merkte aan de motor maar nu merk je niet meer. Voorlopig even ARKO dan (Alle Ramen Kunnen Open).
 
Bovenaan Onderaan