Airco makkelijk misbaar?

machlo

Forumguru
Hoi, heb de volgende vraag (mede ook vanwege een ander topic mbt airco problemen Octavia)......
Mijn airco heeft problemen. Was leeg kwam ik achter. Airco gevuld met contrastvloeistof met de bedoeling mogelijke lekkage te ontdekken en eventueel repareren.

Maar nu het volgende, die airco hoeft er van mij helemaal niet op te zitten, ik kan prima zonder. Het boeit me ook niet echt veel of dit bij mogelijke verkoop waardeverminderend gaat wezen. Tegen de tijd dat de Fabia de deur uitgaat is hij aardig opgereden.
Is mijn airco gemakkelijk los te koppelen, niet meer te gebruiken zonder dat dit meer ellende geeft voor de motor of "v-snaar". Ik dacht uit dat andere topic te begrijpen dat er twee typen airco zijn, een makkelijk "los te koppelen", de andere meer werk vanwege andere "v-snaar" o.a.
Mijn Faab is een 1.4 mpi aqw uit 1-2004.

Ben nieuwsgierig wat de mogelijkheden zijn.
 

Spierings

Forumguru
Je hebt twee uitvoeringen.

Een airco met regelbare plunjers hierbij zal de regeling bij uit of leeg in de 0 stand staan en dus niet bewegen. Wil je persee afkoppelen zou ik naar de poelie kijken.
Vaak zit er een beveiliging in de poelie welke losbreekt als de pomp blokkeert/vast slaat.

Een airco met magneetkoppeling zal helemaal afgekoppeld zijn als deze uit staat en er zal dus alleen de poelie draaien (pomp as staat stil).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Fabia I heeft toch juist het eerste type @Spierings ? En bij dat eerste type draait de boel toch wel, maar verplaatsen de plunjers (bijna) geen vloeistof?
 

Spierings

Forumguru
Bij het eerste type draait alleen de as rond, iets wat geen kwaad zou moeten kunnen..

Plunjers pompen geen vloeistof maar gas..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Wat in uit de verhalen van Theo heb onthouden is dat er altijd een minimale hoeveelheid gas (en olie, dat zit erbij?) rondgepompt wordt. En dat dus rondrijden met een leeg systeem absoluut niet zonder risico is?
 

EdK

Forumguru
Vermoed dat @TheoStek de uitgelezen persoon is om hier een antwoord op te geven voor we weer een topic met milieuvervuiling hebben
 

TheoStek

Forumguru
De compressor draait altijd mee...plunjers hebben alle compressoren, het is de uitvoering van de compressor.
een compressor met magneetkoppeling loopt vast en trekt de v-snaar/multiriem over na verloop van tijd, tenzij de airco niet wordt gebruikt..wordt de magneetkoppeling niet bekrachtigd.

Bij de fabia is het van dat bouwjaar een cvc compressor, die altijd mee draait zodra de motor wordt gestart.
Indien de compressor een burn-out krijgt breekt de breek koppeling af en niet de multiriem, maar toch bestaat het risico door de hitte wat vrijkomt de koppeling ervan af vliegt, met nare gevolgen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht @machlo, als je geen waarde hecht aan een airco waarom laat je hem dan toch controleren?
Punt twee waar ik me aan erger is dat een bedrijf afvult en de lekkage gaat opsporen met contrast vloeistof terwijl deze weet dat het verboden is vanwege de milieu wetten en regels.
Dit zijn prutsers, fast fitters..en moesten ze gelijk een flinke boete geven.

Maar die prutsers komen zichzelf tegen, ik heb het een aantal weken geleden zelf meegemaakt bij mijn auto, mijn compressor is door ondekundigheid, nu morsdood.
Een andere vraag? wie dacht je verantwoordelijk is voor de ac installatie JIJ bent dat, net zoals ieder ander bedrijf of natuurpersoon..de jumbo, frituur, groenteboer maakt niet uit elke gebruiker is daar verantwoordelijk voor.

Maar die airco boer loopt ook een heel groot risico heel groot zelfs want het gevaar schuilt in een klein hoekje..een systeem wat niet lekdicht is zuigt lucht aan en lucht brengt de druk omhoog in het systeem...met het gevaar bij het vastlopen van een compressor een verstopping nog hoger de druk maakt en een airco leiding kan springen met alle gevollgen vandien.
Schadelijk voor de gezondheid koudemiddle 134A in gasvorm zijn zwaarder dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door het wegnemen van zuurstof, dus stel dat aan de verdamper inlaat de leiding knalt, maak je dan maar weg uit de auto.
Wie draait er dan op voor de kosten? Als leek ben jij dat..want een leiding of slang die springt kan overal tussen komen zelfs een multiriem..gevolgen ja die zijn er. Ga dan maar klagen bij de prutser, als je dat nog kan...

Maar als leek kun je er ook een slaatje uit slaan, en de prutser betaalt.
 

machlo

Forumguru
De compressor draait altijd mee...plunjers hebben alle compressoren, het is de uitvoering van de compressor.
een compressor met magneetkoppeling loopt vast en trekt de v-snaar/multiriem over na verloop van tijd, tenzij de airco niet wordt gebruikt..wordt de magneetkoppeling niet bekrachtigd.

Bij de fabia is het van dat bouwjaar een cvc compressor, die altijd mee draait zodra de motor wordt gestart.
Indien de compressor een burn-out krijgt breekt de breek koppeling af en niet de multiriem, maar toch bestaat het risico door de hitte wat vrijkomt de koppeling ervan af vliegt, met nare gevolgen.

Ik vind het een beetje kort door de bocht @machlo, als je geen waarde hecht aan een airco waarom laat je hem dan toch controleren?
Punt twee waar ik me aan erger is dat een bedrijf afvult en de lekkage gaat opsporen met contrast vloeistof terwijl deze weet dat het verboden is vanwege de milieu wetten en regels.
Dit zijn prutsers, fast fitters..en moesten ze gelijk een flinke boete geven.

Maar die prutsers komen zichzelf tegen, ik heb het een aantal weken geleden zelf meegemaakt bij mijn auto, mijn compressor is door ondekundigheid, nu morsdood.
Een andere vraag? wie dacht je verantwoordelijk is voor de ac installatie JIJ bent dat, net zoals ieder ander bedrijf of natuurpersoon..de jumbo, frituur, groenteboer maakt niet uit elke gebruiker is daar verantwoordelijk voor.

Maar die airco boer loopt ook een heel groot risico heel groot zelfs want het gevaar schuilt in een klein hoekje..een systeem wat niet lekdicht is zuigt lucht aan en lucht brengt de druk omhoog in het systeem...met het gevaar bij het vastlopen van een compressor een verstopping nog hoger de druk maakt en een airco leiding kan springen met alle gevollgen vandien.
Schadelijk voor de gezondheid koudemiddle 134A in gasvorm zijn zwaarder dan lucht en kunnen verstikking veroorzaken door het wegnemen van zuurstof, dus stel dat aan de verdamper inlaat de leiding knalt, maak je dan maar weg uit de auto.
Wie draait er dan op voor de kosten? Als leek ben jij dat..want een leiding of slang die springt kan overal tussen komen zelfs een multiriem..gevolgen ja die zijn er. Ga dan maar klagen bij de prutser, als je dat nog kan...

Maar als leek kun je er ook een slaatje uit slaan, en de prutser betaalt.

@TheoStek
Zit zo Theo, ik ben in dit geval de leek. Men (skodadealer) ontdekte dat het systeem niet meer op druk stond, en leeg was. Omdat ik altijd dacht dat doorrijden met een kapotte airco ook funest voor een deel van de motor kan zijn (multiriem) ben ik maar braaf een traject richting opsporen van de oorzaak in gegaan. De prutsers, nog steeds de skodadealer , hebben hem weer gevuld inclusief contrastvloeistof. Ik, als leek, ga er dan maar vanuit dat de oorzaak wellicht boven komt drijven.
Maar van de week ben ik me dus gaan afvragen....."wat als ik het hele systeem ontkoppel" .......ik hecht er geen waarde aan en hij gaat/blijft toch geld kosten.

Los hiervan....als ik je goed heb begrepen heeft mijn airco dus een koppeling (iets , leek hé) die eraf moet of ontkoppeld moet worden om zonder airco verder te gaan en ik ook geen verdere kans op schade heb. Ook nog een andere multiriemmaat? Of heeft dat er geen z€;)k mee te maken!
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Als je op gaspedaal zoekt, vind je oude Fabia's zónder airco (ook nooit gehad). Ik weet niet welke motorisering die hebben, maar mogelijk dat je van zo'n versie 'wat kan lenen' om jouw airco helemaal stil te zetten.
 

TheoStek

Forumguru
@machlo you compressor is een cvc, de voorgangers die magneetkoppeling hebben is nu gewijzigd in koppelingen zonder magneetkoppeling. Als jouw compressor vast loopt breekt de breekkopeling zodat de multieriem NIET wordt overgetrokken. De poelie blijft dan vrijlopen, dat is niet het geval bij versies met magneetkoppeling..die hebben geen vrijloop en trekken de multiriem over.

Als je zker wilt zijn moet de compressor gedemonteerd worden en wordt er een bypass gemaakt, dat betekent dus een kortere multiriem van dat type auto zonder airco, wat @Cordoba al vermelde.
 

machlo

Forumguru
Een update: de lekkage komt van de verdamper.
Een originele verdamper plaatsen komt op een goeie 1000 euro uit, een b-merk/imitatie kwam op zo'n 750 euro uit.....
Ik stap over van airco naar arko (incl. Schuifdakje)
 
Bovenaan Onderaan