airco onderhoud

Hoe kun je het best met de airco omgaan om te voorkomen dat die gat stinken? Altijd aanlaten of juist na iedere rit uitdoen.

Het beste is om ruim voordat je stopt de airco uit te zetten. Het vocht kan dan verdampen voordat je de auto stilzet. Als je het pas doet op het moment dat je gestopt bent heeft het uiteraard geen effect. Lastig is dat niemand die een airco heeft dat ding uitzet om alsnog zwetend op de bestemming te komen. M.a.w. ik laat hem gewoon aanstaan en laat één keer in de zoveel tijd een schimmeldodend middel in de airco spuiten door de dealer. Overigens is het sowieso slim om je airco regelmatig te laten onderhouden. Het is vaak een vergeten onderdeel.

Octaviarijder

Actief lid
Wat is regelmatig onderhoud? Ik kom met mijn kilometers maar 1 keer per jaar bij de dealer, is dat genoeg of moet ik vaker naar de airco laten kijken.

superjef

Nieuw lid
dealer gaf bij mij de tip mee om de airco eenmaal per week een uurtje aan te zetten om schimmel(luchtjes) tegen te gaan in de airco. Nu is dit bij dit weer ook geen overbodige luxe.

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad de airco een tijdje voor aankomst al uitzetten. Ook niet slecht voor de gezondheid, want dan wen je alvast aan de warmere temperatuur buiten en is de overgang niet zo'n klap. Veel mensen worden daar verkouden van.

En in koudere tijden de airco juist af en toe toch aanzetten.

Als het echt winter is, hoef je je sowieso niet druk te maken over de airco, want onder de 5 graden doet die 't toch niet.

Ministerie van Vrom, heeft een brochure “Uw autoairco, het milieu en uw portemonnee” kreeg ‘m van mijn dealer. Is vast ook te bestellen via Ministerie van Vrom.
Hierin staat o.a. in 10 minuten voor het uitzetten van de motor airco uitzetten. Minimaal eens per week airco 10 minuten aanzetten.

JettaFreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

onder de 5 graden doet die 't toch niet.

[/ QUOTE ]

Ik zag in het boekje dat bij mijn auto de airco niet meer werkt onder de 2 graden celsius. Misschien een van de verschillen tussen O1 en O2? /forum/images/graemlins/crazy.gif

Groet,

JettaFreak

Hmm, bij de climatronic heb je volgens mij niet zelf in de hand of de airco aanstaat of niet. Bij mij staat hij altijd op de "Auto" stand en bepaalt ie zelf wanneer ie aan moet slaan. Valt volgens mij niet handmatig te regelen? Of werkt de Airco in de ECO stand helemaal niet?

In de AUTO stand kun je geen invloed uitoefenen op de airco (behalve de temperatuur regelen) en in de ECO stand doet de airco het nooit.

Dutch4x4

Senior Member
Inderdaad, ik wou al zeggen: daar is toch al een héééél lang draadje over? /forum/images/graemlins/wink.gif

'tis vooral een héééél lang draadje zonder (eenduidige) conclusie.... /forum/images/graemlins/shocked.gif

KMA

Lid
Ik weet het. Ik heb de moed maar opgegeven...
Maar om on topic te blijven. Om de airco aan of uit te zetten ge(mis)bruik ik het econ knopje. Dit om luchtjes te voorkomen.

Ja dat vraag ik me nu ook af. Volgens mij niet. Na hoeveel jaar moet er nu koudemiddel toegevoegd worden?

Okki

Donateur
Volgens mij is dit allemaal in het boekje te lezen.

Hoorde vandaag van de dealer dat er ca. 10% koelmiddel per jaar 'verbruikt', dus na ca. 5 a 6 jaar even naar laten kijken.

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Is het nou zo dat de dealer tijdens een onderhoudsbeurt ook de airco controleerd en eventueel onderhoud verricht?

[/ QUOTE ]
Nee dus, afgelopen woensdag op onderhoud (30.000 km)geweest en de airco onderhoud was niet gebeurd.
Je moet de onderhoud van de Airco uitdrukkelijk op voorhand vermelden.
Maar men maakte er niet veel problemen van, "volgende keer dan" !

Bovenaan Onderaan