Airco pomp

Mijn Octavia heeft een km stand van zo'n 286.000 Km. Motortype is BMM, 2.0 TDI 103 Kw. Op zich niet heel erg veel maar er komen nu wat probleempjes. De meeste goed oplosbaar maar de Aircopomp dus niet. Tot vorig jaar zat er nog de originele pomp in, maar die werd wat traag. Het duurde soms wel zo'n 8 a 10 Km totdat de koeling pas geen werken. Dus verzoek aan de garage om dit probleem op te lossen. Er is toen een nieuwe pomp van het merk NRF in gezet. Dit is voor de garage een gebruikelijk merk vanaf een vaste leverancier. Pomp deed het in de zomer van 2023 goed. In de winter heb het niet zo in de gaten maar dit jaar 2024 in het voorjaar hadden we een paar prachtige zeer warme dagen maar helaas de airco werkte niet. Terug naar de garage waar bleek dat de pomp defect was. Onder garantie er een nieuwe ingezet en de defecte pomp ter clame naar de fabrikant getuurd. Antwoord van de fabrikant pomp is defect maar door een oorzaak in de auto. Garage en leverancier hebben samen de kosten van de nieuwe pomp op zich genomen. Nieuwe pomp deed het van de zomer weer netjes. Helaas eind september terug uit Frankrijk weigerde de pomp opnieuw, weer defect. Ik heb niet heel veel zin om weer een nieuwe pomp van hetzelfde merk erin te laten zetten. Heeft iemand van jullie met kennis en ervaring hierin een idee wat de oorzaak hierin kan zijn of wijzen jullie toch naar de kwaliteit van dit merk. Zelf in overleg met de garage al even gekeken naar een pomp uit Tsjechië van het merk Mahle.
 

gehaktbal

Forumguru
Bijzonder geval zo, airco pomp defect door de auto.
Ik ben dan wel benieuwd, als de fabrikant zo zeker weet dat het door de auto komt, wát de auto dan zo fout doet met de pomp. Want als het echt aan de auto ligt, en de pomp wordt weer vervangen, kun je er vanuit gaan dat die nieuwe pomp wederom kapot gaat.

Verder zou ik bij vervangen, als je gaat voor wederom een andere, kijken bij bijvoorbeeld een bedrijf zoals nnp.be
Die hebben vaak originele onderdelen op vooraad, welke maar heel kort gebruikt zijn. Bijvoorbeeld uit demo voertuigen.
 

Roeland80

Forumguru
Als ik je een tip mag geven zou ik even contact op nemen met: https://www.deautoaircospecialist.nl in Oldenzaal deze hebben echt verstand van auto airco’s zelf al 2x goed geholpen daar….

Wat ik zo begreep daar is een defecte airco bijna nooit de pomp maar meestal een niet goed gevuld airco systeem deze lopen dan vaak na het vullen langzaam leeg duurt meestal een paar maanden voor je het merkt. Zat er bij de eerste airco pomp genoeg koelmiddel in? Daar gaat een pomp namelijk stuk van en zal metaal deeltjes verspreiden in het airco systeem als je die niet goed uit spoelt zal je nieuwe pomp ook stuk gaan… maar die lui in Oldenzaal kunnen dat voor je na kijken
 
Vast bedankt voor jullie hulp. Het is een raar verschijnsel. In alle gevallen is direct na het constateren van het defect de vulling van het systeem geconstateerd door zowel de garage alsook de toeleverancier van de materialen. De fabrikant blijft volhouden dat de oorzaak extern is. Er kwam nog een tip van een Volkswagen monteur dat indien de vrijloopkoppeling van de dynamo niet goed zou werken dit bij toerentalverschillen dit trillingen op de distributieriem zou kunnen geven met resultaat een mogelijk defecte aircopomp. Dit is nog eens extra grondig bekeken maar door niemand geconstateerd. Sommigen vonden dit maar een raar verhaal. Ik ben beslist geen autotechnicus dus moet afgaan wat de techneuten beweren. Helaas komen we nu niet veel verder. De garage zit ook met het probleem in zijn maag. Ik kom nu zo'n 35 jaar met zowel Passat's alsook Octavia's bij deze garage en ben altijd correct en voor mijn idee vakkundig geholpen. Ik weet ook niet of ik moet afgaan wat de producent van de aircopomp beweerd. Hij zal er natuurlijk niet happig op zijn om voor de kosten op te draaien. Voorlopig houdt hij de boot af.
 
Bovenaan Onderaan