Airco problemen (enkel koud passagierszijde)

Beste leden,

Ik heb een probleempje met mijn Superb combi 1.6 TDI greenline van 2012.

De airco geeft nog wel koude lucht, maar enkel aan de passagierszijde. Aan de bestuurderszijde blaast hij even hard, maar dan warme lucht. Ook met het instellen van andere luchtroosters(voorruit, benen, dashboard) blijft hetzelfde probleem. Ook met het selecteren van dual zone geeft hij warm aan de bestuurderszijde en koud aan de passagierszijde.

Na telefonisch contact met een onafhankelijke garage, melden ze mij dat het waarschijnlijk aan het kleppenhuis van de verwarming achter het dashboard ligt.

Is dit zelf te herstellen, ev met een herstelkit die vrij te koop is?
Heeft hier iemand een werkplaatshandboek (dig) dat ev uit te wisselen is of uitleg over hoe dit te herstellen?

Indien iemand mij kan helpen dit op een goedkope manier te verhelpen, mag dit altijd via PB.

Dank bij voorbaat.

Mvg
Stijn
 

Zwapp

Forumguru
Weet niet hoe het precies bij de S2 zit maar bij mijn O2 onlangs precies dit probleem, ik heb toen als test de temperatuuropnemers verwisseld waarmee het probleem mee verhuisde.
Nieuwe opnemer gekocht, 30euro volgens mij, en het probleem is opgelost.

Bij de O2 zitten deze onder het midden luchtrooster in de ventilatiebuis gedraaid met een kwartslag.
 

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Hier hetzelfde probleem gehad een halfjaar terug. Toen eerst maar eens een aircocheck laten uitvoeren waaruit naar voren kwam dat het aircosysteem een te lage vullingsgraad had.

Daarna weer een perfect werkend systeem!!

Grt. Peter
 
Dank jullie voor de verschillende reacties. Deze morgen bleek er opnieuw toch koude lucht uit de bestuurderszijde te komen. Ik ga dus mss eerst de aircocheck proberen.
 

Antera

Donateur
Kan heel goed de regelklep zijn hoor je niks tikken als de airco aan staat? dit kan betekenen dat er speling op een klep zit. Als de caliberen ervan niet helpt kan het zijn dat de motor of de klep defect is
 

Agent327

Forumguru
Wil graag dit topic nieuw leven inblazen. Bij mijn Superb II heb ik geen verwarming aan de passagierszijde. Voor de diagnose heb ik 3 zaken uitgevoerd: 1) met OBDEleven de uitblaastemperatuur uitgelezen (zie afbeelding), 2) de sensoren verwijderd en getest 3) het climatronic systeem een reset gegeven.
Hieruit is gebleken dat ik geen defecte temperatuursensoren heb. Ook geeft OBDEleven geen foutmeldingen hierover
Kan iemand mij adviseren welke vervolgstappen ik moet nemen om verdere diagnose te doen, hierbij denk ik aan de stappen(servo)motoren checken welke in de climatronic unit zijn gemonteerd?
Is dit een makkelijke klus nadat ik het handschoenenvak heb gedemonteerd, wat moet ik eventueel nog meer demonteren om er bij te kunnen? Kortom ik ben op zoek naar een ervaringsdeskundige.
 

Bijlagen

  • Untitled.jpeg
    Untitled.jpeg
    45,4 KB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Ik ben geen ervaringsdeskundige, maar aangezien je OBDeleven hebt, zou ik voordat je dingen open gaat maken eerst even de stand van de verschillende regelkleppen uitlezen. Dan weet je meteen of een regelklep geen sjoegem geeft. Bij mijn O2 plakt de recirculatieklep soms, en dat geeft ook een foutcode.
 

Agent327

Forumguru
Ok, ik heb eergisteren een uitgebreide test gedaan. OBDeleven geeft geen foutmeldingen. Ook heb ik geforceerd de klep te bewegen vanuit OBDeleven. Ik heb de temperatuur uitgelezen aan beide zijden en geconstateerd dat de temperatuur aan de passagierszijde wel veranderd wanneer je van koud naar warm gaat en en omgekeerd maar dit was niet bemoedigend van 12 graden naar 22 graden. Na een dag later een paar keer de temperatuurknop aan de passagierszijde (van koud naar warm en omgekeerd) te hebben gedraaid bleek de temperatuur aan de passagierszijde wel koude en warme lucht te geven. Je zou denken dat het probleem hiermee is opgelost.
Ik blijf alleen zitten met de volgende vragen:
1 Zoals Tees aangeeft, blijft de warmteregelklep af en toe hangen?
2 Waar wordt die door veroorzaakt, de servomotor of een 'sticky' klep?
3 Hoe betrouwbaar is de servomotor?
Omdat de servomotor een wormwiel aandrijft welke de warmteregelklep bedient ben ik geneigd te denken dat de servomotor niet meer betrouwbaar is.
Iemand die mijn aanname kan bevestigen?
 

Tees

Donateur
Het meest voorkomende probleem is dat het wiel dat tussen de motor en de klep zit versleten is. Dit is een kunststof wieltje, en is blijkbaar niet built to last.
En als een klep een beetje plakt, komt er natuurlijk nog meer kracht op dat wieltje te staan, en zo wordt t nog verergerd.

Maar ik dacht dat de motor en de klep administratief één onderdeel zijn, en niet los te bestellen. Maar heb het niet nagezocht in ETKA.
 

EdK

Forumguru
Mijn vraag is van hoe vaak word de bestuurders kant bediend en hoe vaak de bijrijderskant ?
Want als bijrijderskant een enkele keer bediend word dan heeft het kans om vuil aan te trekken wat voor een slechtere werking zorgt
Als de bestuurderskant dagelijks wel even bediend word dan word het vuil door het draaien verplaatst en kan dus niet voor ophoping zorgen.
Lijkt me dan ook sterk dat als bijrijders zijde minimaal gebruikt word dat dan het wieltje versleten is...... dan denk ik eerder aan vuilophoping ( eventueel opgedroogd vet met vuil erin ) die de boel blokkeert :koffie:
 

Tees

Donateur
Tis een climatronic, dus de boel wordt automatisch geregeld door de unit zelf. Dan worden de kleppen links en rechts min of meer gelijk gebruikt, tenzij je de temperatuur L en R totaal anders instelt. En dan zit er wel altijd een bestuurder en niet altijd een passagier, wat ook nog uitmaakt (een persoon straalt tenslotte warmte uit).
 

Eltjo

Forumguru
De climatronic kan links en rechts apart regelen (Dual] maar ik heb hem meestal zo staan dat die beide gelijk regelt.

Bij een Passat 3B(G) worden de kleppen geregeld via een regelstangetje vanaf een huisje waarin zich een motortje met wormas bevindt en een (niet standaard) potmeter die de verdraaiing van de uitgaande as weergeeft.
0 Ohm is b.v. geheel dicht, max. Ohm is geheel open. Ik heb nog foto’s denk ik.

Bij mijn Passat zeiden de kleppen in het begin heel vaak tjiut tjiut .... tjiut tjjut en dan ineens bjsuuuut. Haha...
Oftewel, wat er gebeurde is dat de loper van de potmeter slecht of geen contact maakte en zo een steeds veranderende klepstand doorgaf aan de regelunit, die dan de klep weer bijstelde waarna die weer een juiste stand doorgaf, etc. Dat was aan heen en weer springende meetwaarden in VAGCom ook te zien.
Slijpsel aan de loper in de potmeter zorgde voor minder goed of geen contact.

Door dealers en op fora werd gezegd dat het hele dashboard eruit moest om de klepaanstuurmotortjes te vervangen.
Niet altijd nodig; de recycle klep zat achter het dashboardkastje en was vanaf onder er zo uit te schroeven. De koud en warm kleppen zaten op de tunnel en een van de twee heb ik eruit geschroefd, open gemaakt, de potmeter gereinigd, behandeld met smerende contactspray en terug gemonteerd.
De andere klep gaf ook storingen in VAGcom. In deze had ik een klein gaatje geboord en vol gespoten met smerende contactspray. Daarna heb ik 4 jaar geen foutmeldingen meer gehad en vooral geen irritant tikkende en regelde kleppenherrie.

Uiteraard.... kan het hele circus bij de S2 anders werken en zitten er waarschijnlijk wel 7 of 8 kleppen in ipv 4 of zo.
Het geeft je wel een idee.
In Etka zou toch wel ergens een plaatje met de locaties van de klepmotortjes te vinden moeten zijn. En dan er nog erbij zien te komen...

Overigens, het middenrooster kan je vrij eenvoudig verwijderen door iets achter de onderste rand van het rooster te haken en terug te trekken. Uiteraard heeft VAG daar een tooltje voor, maar het werkt prima door de kop van een fietsspaak achter de rand te haken en te trekken met een tang om de spaaknippel. Maar Ik heb niet het idee dat je daar vindt wat je zoekt.

Wat temperaturen betreft zou ik deze uitlezen als de auto een tijd heeft stil gestaan zodat deze vrijwel aan elkaar en de buitentemperatuur gelijk zijn. Meetwaarden die bij jou 10-20 °C verschillen zou je dan niet moeten hebben.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Agent327

Forumguru
Ik vraag me af wat en met mijn laatste reactie aan EdK is gebeurd, kan deze zomaar zijn verdwenen?
Ik ieder geval had ik hierin gemeld dat de verwarming het nu weer doet nadat ik de warmte/koude klep m.b.v. OBDeleven had gemanipuleerd. Ook heb ik nog een paar keer de verwarming aan de passagierszijde een paar keer van koud naar warm, en omgekeerd, gedraaid. Het lijkt er dus op dat of de servomotor of de klep zelf aan de verdachte kant zijn. Wanneer het buiten wat minder koud wordt zal ik deze eens nader onderzoeken. @Eltjo Wat je zegt over de meetwaarden, dat klopt maar dat schijnt nu getackeld te zijn. Ik laat weer van me horen.
ps
op youtube zijn de nodige instructiefilmpjes te vinden aangaande storing in de servomotor,
 

Eltjo

Forumguru
Waarschijnlijk ben je vergeten Plaats reactie te klikken.
Mooi dat de kleppen-gymnastiek geholpen heeft. Zo zie je maar weer - rust roest.
Ik laat mijn kleppen ook maar wat gymnastiek doen, kan nooit kwaad om ze in het hele bereik een heen en weer te laten gaan.

Ik had beter deze link kunnen plaatsen ipv post #15....https://youtu.be/8eqLeij4uGY?feature=shared
E.a. werkt dus nog precies zo. Rest dan nog de tip met volspuiten van het potmeter/motorhuisje als je er niet makkelijk bij komt.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ik vraag me af wat en met mijn laatste reactie aan EdK is gebeurd, kan deze zomaar zijn verdwenen?
Vraag ik me ook af, want heb niets gezien !
Maar je hebt massel dat ik dit nu net lees want met die @ voor me naam had ik melding gezien en zeker 4 uur eerder gereageerd...
Maar waarschijnlijk toch vervuiling / verharding door te weinig beweging
Tsja als je ouder word dan word je ook straffer en moet je s'morgens op gang komen...... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan