Agent327
Forumguru
@andrehj[Goed bezig! Wat moest je allemaal loshalen om bij die radiator te komen?
Moest het dashboard er uit?
Het dashboard hoeft er niet uit. wel moeten de volgende zaken gebeuren:
in het motorcompartiment: de luchtfilter behuizing en en de pijp die vandaar naar de turbo leidt. de twee slangen die naar de kachel radiateur leiden en vevolgens de schroef van het bracket die de pijpjes door het schutbord leiden.
In het interieur: het paneel met heet muntjesvakje, van dat paneel de OBDII aansluiting loshalen, wanneer je een knieairbag hebt, deze verwijderen, het schoppaneel naast het gaspedaal (deze loopt ongeveer tot aan de stoel en hangt als het ware onder aan de middenconsole), het luchtuitstroompijpje, de afdekplaat van de kachelradiateur en vervolgens de kachelradiateur (met een multitool de pijpjes op 3 cm van de aansluiting doorzagen, dan schuif je de radiateur er zo uit, vervolgens de losse pijpeindjes uit de leidingbuisjes trekken, zo voorkom je beschadigingen. Wanneer je de zaak weer monteert heb je hulp van een maat nodig die vanuit het motorcompartiment het bracket met de pijpaansluitingen weer op de kachelradiateur terugzet, uiteraard met aanwijzingen die je vanuit het interieur geeft.
Om het mezelf makkelijk te maken met het opnieuw afvullen van het koelsysteem het ik op Amazon voor een paar tientjes een vacuumvulapparat gekocht, hiermee trek je het hele systeem vacuum, wacht je een 10-15 minuten, als je dan zit dat de manometerstand gelijk blijft (geen lek) dan kun je met dit apparaat het systeem automatisch vanuit je tankje met nieuwe koelvloeistof afvullen. Het grote voordeel van deze manier van vullen is dat er nergens luchtbellen in het systeem blijven zitten.
Zoals gezegd er zijn vele instructiefilmpje op Youtube hierover te vinden. Hier is er eentje.