Airco reinigen

ralph.jr

Nieuw lid
Beste lezers,
Ik heb net mijn eerste auto gekocht een octavia 1 1.6 mpi, deze is gechipt naar weinig verbruik en dat heeft daarbij ook nog eens vermogenwinst opgeleverd:)
Ik heb een vraag betreffende het reinigen van de airco, ik heb een bus "airco cleaner foam" van petromark gekocht om de airco te reinigen, daar staat dat ik dat spul met de lange bijgeleverde slang zo dicht mogelijk bij de verdamper te brengen. Dit zou ook kunnen door de slang via de condenswaterafvoer naar de verdamper te voeren. NU mijn vraag: Waar zit de verdamper?? En waar zit de condenswater afvoer??
Verder zijn ervaringen etc. welkomXD
Groet,
Ralph
 

TheoStek

Forumguru
De verdamper zit in het midden achter je dashboard via de middenroosters dien je de slang naar binnen te brengen.

Maar je vraagt verdere ervaringen en zal ik je niet onthouden, want dit spul werkt niet, hoe het moet werken en kan schade veroorzaken aan electrische componenten.
1. Als op de spuitbus geen goedkeuring staat, dan mag dat niet verkocht worden/gebruikt.
2. Het goedje wordt in schuimvorm opgespoten, de airco mag niet koud zijn en na toedienen zeker 4 a 5 uur de airco niet gebruiken.
3. Dit spul kan bij verkeerd gebruik electrische onderdelen/componenten aantasten of zelfs kortsluiting veroorzaken, door de bijtende werking, denk aan radio, regeleenheid ecc, aanjager enz, enz.
4. Meestal is is er geen desinfecterende werking, en alleen een geurbestrijding voor korte duur..
5. Je hebt veel meer produkt nodig dan in de spuitbus zit.
6. systeemdruk
7. Een flexibele endoscoop om te kijken waar het produkt wordt gespoten en de gehele oppervlakte van de verdamper te behandelen, verdampers kunnen zo' n 10 cm dik zijn.

Het ministerie van Vrom/Agentschap nl, heeft daarom ook maar twee produkten goed gekeurd die gebruikt mogen worden door garage/airco bedrijven, die werken op verneveling/ultrasoon.

Inspectie Leefomgeving en Transport - Airco-reiniger vaak verboden middel
 

turboturbo

Forumguru
een octavia 1 1.6 mpi, deze is gechipt naar weinig verbruik en dat heeft daarbij ook nog eens vermogenwinst opgeleverd:)
Huh?! Ik dacht dat chiptuning bij een atmosferische motor nauwelijks tot geen resultaat heeft. Hoe is dat bij jouw Octavia gedaan? Ben wel benieuwd!
Off-topic: hoe is je verbruik gedaald?

Enne o ja, ik zou ook wegblijven van die spuitbusjes. Ze doen volgens mij nauwelijks wat ze beloven; het is gewoon een manier van de automaterialen industrie om geld aan je te verdienen. De airco consequent regelmatig gebruiken (dus ook als het niet altijd nodig is qua temperatuur) en als het kan een kwartier voor eindbestemming alvast uit zetten voorkomt heus dat je airco gaat stinken.
 

ralph.jr

Nieuw lid
eey turboturbo,
denk idd dat ik maar van die spuitbussen afblijf dan, geen zin dat er dalijk onnodig iets kapot gaat.
OFF-TOPIC:
over het chippen: chiptuning heeft idd veel minder effect bij een atmosferische motor als bij een turbo. de motor echter in mijn octavia( net als alle andere motoren, ook die in jou fabia 1,2) is wegens emmisie normen op een bepaalde manier afgesteld. door hem te chippen(op de manier waarop ik het heb laten doen) is het vermogen met 10 peekaatjes derop vooruit gegaan, dat brengt hem op 112 pk. daarnaast verbruikt hij nu gemiddeld 6,1 op de 100, hij verbruikt dus minder, maar de hoeveelheid schadelijke stoffen die achter uit de uitlaat komen is groter. dit word echter weer gedeeltelijk in balans gebracht door het weinige verbruik. uiteindelijk is ie dus alleen maar iets vlotter geworden, maar wat belangrijker is met de hedendaagse bezine prijzen: hij verbruikt minder.:-)
 

Cordoba

Forumguru
@ralph.jr: hoe weet je dat je 10 pk meer hebt door chippen? Bij VAG-blokken is het niet bijzonder als een blok 8% meer vermogen levert dan de fabrieksopgave, dus volgens mij kun je de vermogenstoename alleen checken door zowel vóór als ná het chippen een vermogensmeting te doen.
 
Bovenaan Onderaan