airco schakelt niet in????

hallo skoda liefhebbers,
ik heb een vraagje.
mijn octo (O2- 2005) is vorige week bij de dealer geweest voor onderhoud aan het airco systeem, omdat ik de auto pas een halfjaar heb, en ivm astma een schoon systeem nodig heb.(en ook niet weet wanneer er een filter of zoiets is verwisselt).
nu krijg ik de mededeling dat de aircopomp niet inschakelt, men heeft wel het filter vervangen door een pollenfilter, en onderhoud uitgevoerd.
de druk was oké, en er was geen lekkage, alles was goed , behalve dat de airco pomp(compressor) niet inschakelt.en er waren geen fout meldingen.
wel zei men dat de diagnose toestel niet helemaal goed werkte, en dat men die nodig is om een juiste oorzaak vast te stellen.
voor zover ik weet werkte het de ene dag kort geleden dat het zo lekker 11 graden was, volgen mij wel , ten minste het interieur was vlot droog, nadat ik de auto had gewassen( zout vuil en zo).
om dat ik al veel hierover op deze mooie site gelezen heb en echte niet een duidg antwoordt kan vinden , zou ik graag wat reactie`s /antwoorden ontvangen.
het was toen de Octo bij de garage kwam ca. 5 graden celsius.
iemand een idee of mogelijkheid? (sensoren? compressor/ of buitentemp te laag?
het gaat om een octavia 2 bj.2005 2.0 16V(103Kw) TDI elegance met climatronic.
verder een hele fijne auto!
alvast heel veel dank voor jullie reactie`s

mic
 

Ronnie

Forumguru
Je hebt volgens mij een Denso compressor, deze draait altijd mee. Er zit een ventiel in welk opent en sluit, gestuurd door de climacontrolmodule. Je zou dus op de compressor kunnen meten of deze al-dan niet geopend wordt, gaat de stift/klep niet open, dan is wss de compressor naar z'n grootje. (klep kan wel vervangen worden, maar meestal gaat er een ruilcompressor in....)
 
goedenmiddag mannen,
dank voor jullie reactie, het probleem is opgelost, mijn gevoel was goed, de airco is vandaag opnieuw uitgelezen, diagnose apparaat was niet betrouwbaar(was in ieder geval niet in orde) gaf de garage aan en men vond alleen storingen (welke weet ik niet), deze zijn gereset en alles werkte weer goed, pomp schakelde nu ook weer in.
jammer dat in de storingen niet weet, want die ontstaan natuurlijk ook niet ineens. ik vermoed dat het door het onderhoud eraan is ontstaan. en ik had de airco nog op "eco"staan vandaag, (5.5 gr.C')
in ieder geval scheelt het een flink slok, welke ik vanavond maar eens ga achter over slaan. (voor de schrik,hahaha)
dat niet meer inschakelen beneden 4.0 gr C' wist ik wel, maar hoe nauwkeurig die temperatuur meters zijn weet ik ook niet .kon zijn dat het systeem getest is bij een temperatuur welke tegen de beveiligingsnorm aanlag.
mannen bedankt voor jullie support. en gelukkig valt het flink mee.
bedankt ,
mic
 

aiva tco adoks

Forumguru
@Ducman, de airco werkt niet onder de 4 graden celsius.

Groet,

Charlie


Vraag op je antwoord..

Hoezo werkt een airco niet onder de 4 graden??

Als het onder de 4 graden is en start de auto met airco aan, dan zijn de ramen sneller droog/schoon dan met de ''econ" stand.
Hoe kan dat dan??

Gr Chris
 
Is ook bij de ontwasseming van de voorruit, lampje eco en auto zijn dan alle twee uit en ontwassemd in seconden.
 

Octavia_II

Actief lid
@aiva tco adoks
- onder de 4 graden werkt de airco niet meer i.v.m. bevriezingsgevaar.
- indien je onder de 4 graden de econ stand uit zet, dan werkt de airco dus niet meer, maar dan gaat (indien je een bepaalde hoeveelheid warmte vraagt) de electrische kachel (die ook in je dashboard zit) wel aan. Dit is "maar" een 1kiloWatt kachel, de lucht wordt niet warm, maar wel lauw !

Dus:
onder de 4 graden wordt je voorruit sneller ontwasemd als je de econ functie uit zet, echter niet omdat de airco inschakeld, maar omdat de electrische kachel aan gaat. :winkie:

Ps. Voor de benzine rijders onder ons -> pech gehad, deze electrische kachel zit alleen op een diesel auto.

Groet,

Charlie
 

aiva tco adoks

Forumguru
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. LEes ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Is quoten niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]

Bedankt voor de info over de cilma/econ

Vraag... Is zo'n electrische kachel ook uit tebreiden naar standverwarming???
 
1 kW(kilowatt)=1000watt.
delen door 12 V is dan 83 ampère. waar zit die zekering dan?
volgens mij is een zekering voor automotive maximaal 40 A
klopt dit?
of is het verdeeld in groepen?
 

Ronnie

Forumguru
Ik zal proberen het duidelijk te maken: Ik neem aan dat Charly doelt op de PTC; dit is een extra keramisch verwarmingselement in de koelwaterloop. Het wordt gebruikt om de motor tijdens koudepriodes sneller op temperatuur te krijgen om zodoende aan de geldende emissie-eisen te voldoen. Bij de grotere motoren (2.5 ltr en hoger) worden hiervoor Diesel standkachels bijgeschakeld.
Aangesloten is de PTC middels 2 relais op de E box onder het dashboard. De PTC werkt in 2 standen; stand 1 = 40A op zekering SA4, via een 4 mm2 Rood/zwarte draad op relais J359, Stand 2 is 80A extra op relais 2 via een 10mm2 zwart/gele draad (zekering SA6) op relais J360.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
 

Octavia_II

Actief lid
@aiva tco adoks, het antwoord op jouw vraag is: nee. Reden waarom is dat deze enorm veel stroom trekt (zie berekening ducman) je accu zou dan binnen no time leeg zijn...

@ducman, als je de kap van de zekeringkast afhaalt dan zie je aan de voorkant van de zekeringkast een aantal zekeringen zitten, ik geloof dat de middelste van 100A voor de PTC is...

@Ronnie, ik bedoel idd. een PTC, alleen zit deze bij "recente" auto (dus een Octavia II) niet in het koelwatercircuit, maar in het luchtgedeelte van de (dashboard)kachel. Minder recente auto's (Octavia I) hadden idd. een aantal (3?) verwarmingselementen in het koelwatercircuit zitten...

Groet,

Charlie

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. Lees ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Is quoten niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]


Oke,oke, Charly, Element zit voor de warmtewisselaar in de kachel in de luchtstroom; 1K0 963 235F PR-7E6 €160,26
 
@ronnie en octavia II
dank jullie voor de fraaie uitleg. ik wist dat er voorverwarming in het kachelhuis zat(ventilatorhuis) , maar dat deze ruim 1 kW was ,had ik niet gedacht, omdat dit best veel stroom trekt bij 12V.(er zijn zelfs heater van bijna 1400wdie in auto`s gebruikt worden.
ik zal binnenkort een in de zekering kast kijken.(gewoon interesse)
heb ook even gegoogled naar ptc heaters
best wel ideaal zo`n type heater. voordelen goedkoop, geen thermostaat nodig , compact, lange levensduur,etc.
slimme en simpele oplossing. tuurlijk zijn er ook wel nadelen, maar dat geldt voor bijna alle toepassingen. het apparaat doet waar het voor bestemd is,voorverwarmen.
 
Bovenaan Onderaan