airco stinkt g2 greenline

rave62

Nieuw lid
Al iemand klachten over het luchtcirculatie systeem, als ik de airco uitzet ruikt het naar zweetsokken terwijl ik toch mijn schoenen aan heb, lol::baby012:
Als ik de airco inschakel is het vrijwel direct verdwenen.
de auto is nog geen 2 mnd oud.

Gr Paul

Bart_G

Lid
Dit is iets wat vaker voorbij is gekomen op het forum. Als je je airco aanzet ontstaat er ergens in het systeem (bij de compressor ofzo) wat vocht wat tot schimmelvorming kan leiden met een onaangename geur tot gevolg. Remedie: 5 minuutjes voor aankomst de airco uitschakelen. Als je het dan nog hebt, moet je even kijken of er geen zweetsokken in je systeem rondslingeren ;)

rave62

Nieuw lid
Eigenlijk heb ik dat altijd al gedaan, voortijdig de airco uit, hiervoor heb ik een Suzuki Wagon R gehad deze heb ik 6 jaar gehad en heeft nooit enig geurtje achtergelaten.

EdK

Forumguru
als ik jou was zou ik even een bezoek brengen aan de dealer, want zoiets na 2 maanden tijd .............
Misschien is er wel een Tjech die zonder sokken loopt !!

Maar serieus, mijn inziens zou dit niet mogen in zo'n kort tijdsbestek, dus onder garantie laten oplossen.

Ronnie

Forumguru
Het probleem zit niet bij de compressor, maar bij de warmtewisselaar in de kachel.
Net als binnen in een koelkast ontstaat hier veel condens, wat naar buiten (via slangen) afgevoerd wordt. Het is mogelijk (wanneer de auto veel scheef stilstaat op een oprit ofzo dat alle vocht niet afvloeit en er bacterie/schimmelvorming ontstaat.
Bij mij is het zo dat ik af en toe de kachel even aanzet om het binnenwerk te drogen, daarna is het geurtje weg.

van_der_P

Senior Member
@ Ronnie, Misschien een rare vraag maar hoe moet de auto dan schuin staan. Met de neus omhoog of omlaag. Dit vraag ik omdat mijn GL altijd buiten staat met de neus omhoog. De oprit loopt op 6 meter ongeveer 75 cm omhoog

Schuin staan zal weinig invloed hebben.
Airco werkt ook als ontvochtiger. Door de koude verdamper (is dus een soort radiateur in je kachelhuis waar je koudemiddel onder hoge druk ingespoten wordt en dus zo de warmte onttrekt) slaat het vocht uit de doorstromende lucht (condens) hier op neer. Dit vocht/water wordt afgevoerd naar buiten wat dus vaak die plassen geeft onder auto's.
De kachelomgeving is dus vaak nat, koud en donker. Ideaal voor schimmel.
Remedie is dus om idd te proberen (lukt mij ook niet hoor...) een 5 minuten voor aankomst de airco uit te schakelen en de kachel door te laten blazen zodat je de installatie 'droog' weg zet.
Betekent dus wel je kachel laten blazen en dus niet volledig uit te schakelen, enkel de airco uitschakelen.
Wat ik echter nog niet van Skoda weet.... is of de airco automatisch ook ingeschakeld staat als de keuzestand op de voorruit staat.
Bij bijvoorbeeld alle Chryslers/Dodges/Jeeps staat de airco ook aan als de keuzestand op de voorruit (of tussen voorruit en gezicht) staat. Zelfs als je het Airco aan/uit knopje op uit hebt staan.

Kachelsysteem kan je reinigen op diverse manieren, het gaat er in ieder geval om dat de schimmel gedood wordt.
Vindt het moeilijk om te bepalen of je voor zoiets dit onder garantie kan laten doen. Dealer kan het waarschijnlijk niet claimen bij de fabrikant. Het reinigen is echter een kleine ingreep en wellicht dat ze het uit service overweging voor je kunnen doen want hoe dan ook..... 2 maanden is wel erg snel.

Ene auto is hier wel weer wat gevoeliger voor dan de andere....

piair1982

Forumguru
bij de climatronic in de auto stand staat de airco aan. Bij half. Aut. Airco staat die ook aan. Als je de econ knop indrukt wordt de airco pomp uitgeschakeld. Dus dat doe je dan tien tot tijd minuten voor je ff auto wegzet

Zeker extreem, die neus van Paul. Haha.
Grapje Paul.

Na 2 maanden al is idd wel erg snel. Hoop niet dat de Fabia zo gevoelig hierop is.

@ piair. Weet je zeker dat de airco in econ mode is uitgeschakeld?
D8 zelf dat er wel meerdere merken de airco mee laten draaien zodra de kachel op de voorruit gericht staat maar kan dit niet met zekerheid bevestigen. Bij de Mopars deed hij echt mee ondanks dat je de aicro via de knop had uitgeschakeld.

GJS

Senior Member
bij de climatronic in de auto stand staat de airco aan. Bij half. Aut. Airco staat die ook aan. Als je de econ knop indrukt wordt de airco pomp uitgeschakeld. Dus dat doe je dan tien tot tijd minuten voor je ff auto wegzet

De huidige climatronic ziet er net ff anders uit, je hebt nu geen econ knop meer maar een AC knop, je kan hem nu op AUTO zetten en toch de airco met de AC knop uitzetten, zie plaatje
climatronic.jpg

Captain Hook

Forumguru
Dit is wel heel snel ja.

Heb altijd in VAG auto's gereden met climatronic (diverse Golfjes, Vento, Audi, Skoda). Ettelijke honderdduizenden kilometers en altijd de climatronic op auto laten staan. Nog nooit, nee echt nog nooit rare luchtjes gehad... Hoe ken dat nou? Wat vele airco-goeroe's beweren altijd dat je de airco een paar minuten voor je eindbestemming uit moet schakelen om schimmelvorming door achterblijvend condens te voorkomen?

Rolle

Senior Member
Ik heb het probleem bij mijn O2 ook, maar ik merk het eigenlijk alleen bij het uitschakelen van de airco (econ knop) dan ruikt het even wat minder fris.

LenK

Forumguru
altijd de climatronic op auto laten staan. Nog nooit, nee echt nog nooit rare luchtjes gehad... Hoe ken dat nou?
Ligt dat mss aan je rijpatroon?
Als je AC niet uitzet en de volgende dag ga je meteen weer een flink eind met de auto rijden dan heb je er geen last van maar als je het zelfde doet en de auto minder frequent en/of voor kortere ritten gebruikt dat het dan wel gaat stinken?

:ot: is VAG nu af van de Econ knop en gaat over op de universele AC knop?

Bovenaan Onderaan