Airco systeem

Hallo Allemaal,

Ik heb even een vraagje over de airco van mijn octavia II, is het normaal dat de airco leidingen drijf nat worden.
de metalen delen van de leiding die op de compressor (denk ik?) zit bij de dynamo van de auto in de buurt wordt nat, er vallen ook een paar druppels vanaf onder de auto en de leiding die door de schutplaat tussen de motorruimte en het dashbord zit wordt ook nat.

Hoort dit?

En mijn tweede vraag is de condens afwatering bij een OII, waar zit die? is dat een slangetje zoals ik bij mijn vorige auto had of gewoon een opening ergens?
 

Monteurtje

Forumguru
Dat de leiding nat wordt is heel normaal. De leiding is ook heel koud en de andere leiding is warm. Vanaf de pomp gaat het koudemiddel (gasvormig), met een temperatuur van rond de 60 graden en een druk rond de 12-15 bar, naar de condensor. Daar wordt de temperatuur en druk iets verlaagd en wordt het vloeibaar. Het koudemiddel gaat door de filter/droger naar het expansieventiel. Deze zit op het schutboard. Daar wordt de druk verlaagd naar 2-3 bar en daalt de temperatuur richting de nul graden. Het koudemiddel wordt in de verdamper weer gasvormig. De temperatuur is daar heel laag. En gaat dus koud terug naar de aircocompressor.
Het is dus gewoon condens op de leiding.

De condenswaterafvoer van de verdamper zit bij de voetenruimte van de bijrijder. Als daar onder een plasje water ligt is dat heel normaal. Het is een slangentje
 

Daijiro74

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Ik ben in het gelukkige bezit van een skoda octavia II uit 2005. Hoewel eigenlijk ben ik momenteel iets minder gelukkig. Vandaag met de auto naar de garage geweest aangezien de airco onvoldoende leek te koelen. Uiteindelijk bleek de verdamper van de airco kapot te zijn. Kosten 1197,00 euro om het te laten repareren.
- Zijn dit gangbare prijzen?
- Bij wie kan ik het best terecht ? Ik woon in Limburg.
- Is dit ook zelf te doen? (begreep dat het dashboard eruit moet? Ergens een handleiding?
- Kan het kwaad om met een defecte verdamper te rijden ? (volgens de garage niet...)

Alvast bedankt
 

Ronnie

Forumguru
Het is een mega klus, dashboard moet eruit, kachelunit moet er ook uit. Wanneer je geen-of weinig sleutelervaring hebt kun je er beter niet aan beginnen.
Niet om je te ontmoedigen hoor, maar een ervaren sleutelaar die alle ins-en outs van VAG auto's onder de knie heeft doet al een halve dag over de uitbouw van de dash.......
 

turboturbo

Forumguru
Het is een mega klus, dashboard moet eruit, kachelunit moet er ook uit....
Kortom: HORROR ! :shocked:

Link: http://www.mobieleaircoservice.nl/Airconditioning.htm

v70linksklein.JPG
 

Antera

Donateur
graag even uitleg waarom de compressor vast loopt? als hij lekt krijg je een te lage druk en word de compressor uit geschakeld als zijnde beveiliging
 

Ronnie

Forumguru
Oudere type's compressoren hadden een electro-magnetische aandrijfpoelie voor de V-snaar/multibelt, was de airco uitgeschakeld, dan was de magneetkoppeling ook ontspannen of stroomloos.
Werd de airco ingeschakeld dan kwam er 12V op de koppeling te staan, deze trok aan, en draaide dus de compressor mee.
Zoals reeds uitgelegd draait de nieuwe generatie compressoren continue mee, in en uitschakelen geschiedt d.m.v. een electro-magnetisch ventiel.
 

Ronnie

Forumguru
Nee,dus....
De andere compressoren worden wel nog steeds gebruikt hoor, b.v in een koeltransporter van ons,(MB Sprinter bakwagen, 5,5 Ton)
Hier zitten dus 2 compressoren op, eentje voor de airco (een moderne compressor) en een voor de bakkoeling.(compressor met een magneetkoppeling).
 

TheoStek

Forumguru
graag even uitleg waarom de compressor vast loopt? als hij lekt krijg je een te lage druk en word de compressor uit geschakeld als zijnde beveiliging

Nee, dat is bij deze compressors niet aan de orde, hebben geen lagedrukbeveiling omdat die compressors NIET uitgeschakeld kan worden omdat deze compressors al meteen draaien zodra de motor loopt.
 
Bovenaan Onderaan