Dit is bijna onvermijdelijk een vraag voor
@TheoStek , hopelijk wil hij nog een keer reageren hier
Waarom zou ik niet reageren...Joske...ik had gezegd dat ik toch hier mijn bijdrage zal leevrwn...
Maar nu effe terug naar de vraagstelling...
Een week geleden heb ik mijn airco-compressor (was overleden) en condensor laten vervangen (inclusief spoelen) bij een auto airco specialist. Ik heb een Skoda Octavia II Combi (1Z5) 2.0 TDI 16V 103 KW, Motorcode BKD met Climatronic. Sindsdien doet de airco het meer dan goed. Op de low stand blaast hij vrieslucht uit de middenroosters (-2 C.). De airco-specialist vertelde mij dat het mogelijk een defect Expantieventiel zou kunnen zijn maar dat er ook een defecte temperatuur sensor (bevriezingssensor??) de oorzaak zou kunnen.
-Weet iemand of zo'n defecte sensor de oorzaak kan zijn van de te koude airco en
-of je die defecte sensor via VAG-com kan opsporen. -
-Verder vraag ik me af of bij een defecte sensor de airco niet automatisch wordt uitgeschakeld?
Graag jullie ideeën/reacties
Beste RudySkoda....
Als de airco, op de low stand -2 C blaast klopt er tocg niet veel van...dit betekent dat de verdampings temperattur lager ligt dan het koudemiddel. Hierdoor bevriest de verdamper en is er geen warme lucht beschikbaar. Zonder warme lucht van buiten of binnenaf, kan er geen verdamping plaats vinden.
Het is best mogelijk, dat de airco specialist beaamt dat dit de oorzaak kan zijn van een defect expansieventiel,!! toch had deze dat kunnen opmerken om de compressor te testen en op de werking ervan...!
Ik zal je nu zeggen dat jouw auto geen antirijpsensor heeft (bevriezingssensor), deze hebben dat namelijk niet om de compressor uit te schakelen...wel die auto's wat een magneetkoppeling hebben.
Ik heb al in een howto uitgelegd..hoe een continu varieabele compressor werkt...dus ik vind verdere uitleg overbodig hierover.
Het volgende, de airco specialist heeft het oude expansieventiel opnieuw gebruikt volgens mij!!...bij dergelijk soort situatie's vervangde ik ook het expansieventiel....bij een vast gelopen comprssor om problemen te voorkomen.
Bij een fatsoenlijke werking had deze, kunnen opmerken dat de airco niet na behoren werkt.
Er zit wel een sensor op de uitgang van de verdamper, maar dit is geen antirijpsensor, deze sensor meet de temperatuur van het koudemiddel!! en wordt via een
pulse-width modulation(PWM) (Pulsbreedtemodulatie) aangestuurd, op deze compressor hoef je dus ook geen 12 volt te zetten!!.
Is ook al in een howto aangegeven....
Wat er precies is gebeurd weet ik niet...wat ik wel weet is mijn bevinding in de afgelopen 9 jaar, dus als die airco specialist het oude expansieventiel heeft gebruikt...? verkeerde zaak...!!