Airco uitblaastemperatuur is beneden 0 C. (min 2 C.)

Een week geleden heb ik mijn airco-compressor (was overleden) en condensor laten vervangen (inclusief spoelen) bij een auto airco specialist. Ik heb een Skoda Octavia II Combi (1Z5) 2.0 TDI 16V 103 KW, Motorcode BKD met Climatronic. Sindsdien doet de airco het meer dan goed. Op de low stand blaast hij vrieslucht uit de middenroosters (-2 C.). De airco-specialist vertelde mij dat het mogelijk een defect Expantieventiel zou kunnen zijn maar dat er ook een defecte temperatuur sensor (bevriezingssensor??) de oorzaak zou kunnen.
-Weet iemand of zo'n defecte sensor de oorzaak kan zijn van de te koude airco en
-of je die defecte sensor via VAG-com kan opsporen. -
-Verder vraag ik me af of bij een defecte sensor de airco niet automatisch wordt uitgeschakeld?

Graag jullie ideeën/reacties
 

TheoStek

Forumguru
Dit is bijna onvermijdelijk een vraag voor @TheoStek , hopelijk wil hij nog een keer reageren hier :thumbsup:

Waarom zou ik niet reageren...Joske...ik had gezegd dat ik toch hier mijn bijdrage zal leevrwn...
Maar nu effe terug naar de vraagstelling...

Een week geleden heb ik mijn airco-compressor (was overleden) en condensor laten vervangen (inclusief spoelen) bij een auto airco specialist. Ik heb een Skoda Octavia II Combi (1Z5) 2.0 TDI 16V 103 KW, Motorcode BKD met Climatronic. Sindsdien doet de airco het meer dan goed. Op de low stand blaast hij vrieslucht uit de middenroosters (-2 C.). De airco-specialist vertelde mij dat het mogelijk een defect Expantieventiel zou kunnen zijn maar dat er ook een defecte temperatuur sensor (bevriezingssensor??) de oorzaak zou kunnen.
-Weet iemand of zo'n defecte sensor de oorzaak kan zijn van de te koude airco en
-of je die defecte sensor via VAG-com kan opsporen. -
-Verder vraag ik me af of bij een defecte sensor de airco niet automatisch wordt uitgeschakeld?

Graag jullie ideeën/reacties

Beste RudySkoda....

Als de airco, op de low stand -2 C blaast klopt er tocg niet veel van...dit betekent dat de verdampings temperattur lager ligt dan het koudemiddel. Hierdoor bevriest de verdamper en is er geen warme lucht beschikbaar. Zonder warme lucht van buiten of binnenaf, kan er geen verdamping plaats vinden.
Het is best mogelijk, dat de airco specialist beaamt dat dit de oorzaak kan zijn van een defect expansieventiel,!! toch had deze dat kunnen opmerken om de compressor te testen en op de werking ervan...!

Ik zal je nu zeggen dat jouw auto geen antirijpsensor heeft (bevriezingssensor), deze hebben dat namelijk niet om de compressor uit te schakelen...wel die auto's wat een magneetkoppeling hebben.
Ik heb al in een howto uitgelegd..hoe een continu varieabele compressor werkt...dus ik vind verdere uitleg overbodig hierover.

Het volgende, de airco specialist heeft het oude expansieventiel opnieuw gebruikt volgens mij!!...bij dergelijk soort situatie's vervangde ik ook het expansieventiel....bij een vast gelopen comprssor om problemen te voorkomen.
Bij een fatsoenlijke werking had deze, kunnen opmerken dat de airco niet na behoren werkt.

Er zit wel een sensor op de uitgang van de verdamper, maar dit is geen antirijpsensor, deze sensor meet de temperatuur van het koudemiddel!! en wordt via een pulse-width modulation(PWM) (Pulsbreedtemodulatie) aangestuurd, op deze compressor hoef je dus ook geen 12 volt te zetten!!.

Is ook al in een howto aangegeven....

Wat er precies is gebeurd weet ik niet...wat ik wel weet is mijn bevinding in de afgelopen 9 jaar, dus als die airco specialist het oude expansieventiel heeft gebruikt...? verkeerde zaak...!!
 
Beste TheoStek, bedankt voor je heldere antwoord! Ik concludeer uit jouw antwoord dat sowieso het expansieventiel moet worden vervangen. Maar verder vraag ik me af of ook niet de temperatuursensor die jij noemt op op de uitgang van de verdamper moet worden vervangen?
In jou how to over de cvc compressor lees ik namelijk: "Als de luchttemperatuur aan de uitgang van de verdamper onder het vriespunt komt, en er “rijp” kan gaan ontstaan op de verdamper, zal de regeleenheid het elektronischregelventiel korter aansturen. De compressor zal minder koudemiddel verpompen en de temperatuur op en uit de verdamper zal weer stijgen. Hierdoor wordt “rijp” voorkomen."
Hierdoor zou de temperatuur van de uitblaaslucht toch weer omhoog moeten gaan bij -2 C. als die sensor op de verdamper zijn werk goed doet?
Overigens doet die sensor wel zijn werk als ik de temperatuur in plaats van op Low op 16 C. instel want dan komt de uitblaastemparatuur niet beneden de +7 C..
Nogmaals tot zo ver al erg bedankt voor je reactie en adviezen!
 

Joske

Forumguru
Theo geeft aan dat jouw compressor die veiligheid niet heeft. Als ik het goed lees toch ;)
 
Joske, klopt geen antirijpsensor maar TheoStek schrijft ook: "
Er zit wel een sensor op de uitgang van de verdamper, maar dit is geen antirijpsensor, deze sensor meet de temperatuur van het koudemiddel!! en wordt via een pulse-width modulation(PWM) (Pulsbreedtemodulatie) aangestuurd, op deze compressor hoef je dus ook geen 12 volt te zetten!!.
. en in zijn "How to over de cvc compressor staat dat deze sensor
Als de luchttemperatuur aan de uitgang van de verdamper onder het vriespunt komt, en er “rijp” kan gaan ontstaan op de verdamper, zal de regeleenheid het elektronischregelventiel korter aansturen. De compressor zal minder koudemiddel verpompen en de temperatuur op en uit de verdamper zal weer stijgen. Hierdoor wordt “rijp” voorkomen
Kortom wel een sensor op de uitgang van de verdamper die er voor zover ik dat goed begrijp, de compresosor minder koudemiddel laat verpompen. Vandaar mijn aanvullende vraag aan TheoStek.
 

oco1979

Forumguru
Uitleg theostek :thumbsup:.

Airco in wagen,moet je toch even wakker zijn om tegenwoordig goeie diagnose te kunnen stellen :pieker:.

Bij aandrijving,motor,carrosserie enz.... telt deze stelling ook trouwens ;).

Elk zijn specialiteit.

Garages met als slogan alle merken :pieker:,je mag al blij zijn dat ze "één" merk goed kunnen tot zéér goed.

Respect voor de pro's in hun eigen vakkennis.
 

TheoStek

Forumguru
RudySkoda, als de sensor doorgeeft om minder koudemiddel te verpompen, wordt de verdampingstemperatuur HOGER en wordt er rijp voorkomen.

Deze sensor is geen antirijpsensor wat de compressor uitschakeld, deze compressors kunnen ook niet uitgeschakeld worden, ze draaien gelijk zodra de motor wordt gestart.
Het expansieventiel sluit ook niet helemaal bij cvc compressors, en dat is juist voldoede om de compressor te voorzien van koudemiddel.

De lucht die wordt gekoeld ligt enkele graden lager dan de verdampingstemperatuur.
M.a.w. stel de verdampingstemperatuur van het koudemiddel IN de verdamper is 0 graden, hier ligt evenredig een druk bij van 1,9 á 2 bar..dan zou de uitstroom temperatuur rond de 5 á 6 graden moeten liggen.

In jouw geval meet je een uitstroomtemperatuur van -2 C, dit betekent dus dat de verdampingstemperatuur van het koudemiddel in de verdamper nog lager ligt, dit ligt dan rond de -6C, een druk van 1.3 bar E de effectieve druk. bar A is dan 2.3 bar A, de Absolute druk.

-6 +5= -1 C

Dit is een eenvoudige berekening en ter indicatie voor de aircomonteur, beter gezegd dan moet de nakoeling en oververhitting berekend worden van het systeem, om vast te kunnen stellen of het systeem ook inderdaad juist functioneerd.
 
Bedankt TheoStek voor je uitleg en heldere adviezen. Ik heb ook even op jouw eigen website (http://www.autoaircoservicetechniektvs.eu/index.html) gekeken en daar las ik dat rijpvorming op de AC leiding ook mogelijk op een defect expansieventiel wijst. En die rijp zie ik inderdaad ontstaan als ik de airco in de low stand zet. Voor mij is het helder: terug naar mn airco specialist.
 

TheoStek

Forumguru
RudySkoda:thumbsup:, als rijp op de aircoleiding zich afzet, dan is de verdamper ook al met rijp afzettting bezig.

Rijp ontstaat aan de Lagedruk leiding, (dikke leiding) is de uitgang van de verdamper (zuigleiding).

Zoals ik al vermelde klopt het niet...dan is de zuigdruk te laag en de oververhitting te klein !!
Een te lage zuigdruk, verdamperbevroren, luchtstroom geblokkeerd door rijp...
In veel gevallen expansieventiel kapot, kan ook zijn dat de kachelventilator defect is...maar dat maak ik niet op uit je posting.
 
Goed dat je dat zegt van die kachelventilator want zojuist tijdens t rijden werd de uitblaasluchtstroom sterk verminderd terwijl de ventilator op vol vermogen stond. Daarvoor hoorde ik ook al een tijdje het roerental vd ventilator steeds van hard naar zacht gaan en weer terug.
Toen ik vervolgens de airco via de Econ knop uitzette (naar 2 % zeg jij) hoorde ik een klep omschakelen en kwam er weer voluit lucht uit de roosters. Dus ik moet ook de kachelventilator laten onderzoeken. Bedankt voor de tip!
 

TheoStek

Forumguru
RudySkoda, als er rijp op de verdamper zit, dan wordt de luchtstroom geblokkeerd...de ecc weet het dan ook niet meer wat er geregeld moet worden.
Dit is gemakkelijk zelf te controleren, airco uit laten en handmatig de kachel ventilator op jagen..

Als je econ inschakeld zal de compressor minder koudemiddel verpompen, als je dan rijp op de verdamper hebt zal de rijp afzetting dooien.
Je hebt niet 1 sensor maar meerdere sensoren, die de climate control regelen.

Koudemiddel kan alleen verdampen als er voldoende warme lucht door/over de verdamper stroomt, rijp afzetting blokkeert de luchtstroom, waardoor het vloeibare koudemiddel in zijn geheel niet wordt verdampt, dus ligt de oververhitting te laag.
In dit geval als de oververhitting te laag ligt, verdampt het koudemiddel niet, dan zuigt de compressor via de zuigleiding uitgang verdamper vloeibaar koudemiddel aan, compressor kan hier door vloeistofslag maken, dan is het het einde van de compressor.
 
Bedankt voor deze aanvullende info. Dat betekent dus airco uit, expansieventiel laten vervangen en de zaak goed door laten meten bij de airco specialist.
 

TheoStek

Forumguru
Allereerst zul je moeten weten of het een elektrisch probleem is (aanjager kachelventilator), werkt deze naar behoren dan moet er een controle uitgevoerd worden of er een meganisch defect is...expansieventiel, compressor, e.d.
Daarna het koeltechnisch gedeelte...

Expansieventiel kan getest worden door het op de plaats met draaiende motor en in werking zijnde airco te bevriezen, hierdoor zal er een drukdaling gaan plaats vinden op de lage druk...(expansieventiel sluit) en een stijging op de hogedruk.
Blijft de lage druk en de hogedruk..gelijk ? expansieventiel defect.

Stel, dat bovengenoemde in orde is, dan zal de compressor getest moeten worden op min en max vermogen en dat kan bij cvc compressors...
Het is voor mij geen probleem om antwoord te geven op airco storingen, hiervoor gebruik ik mijn kennis van 9 jaar.
Ik kan slechts vermelden waar, hoe en wat, of een richting geven...terwijl ik er niet aan gewerkt heb of een diagnose heb kunnen maken...
Bedoel ermee te zeggen, wat is vernieuwd en wat niet!, wat waren de oorzaken voordat of nadat?
Wat heeft het uitvoerende bedrijf wel of niet uitgevoerd?

Bij jou is het systeem gespoeld, condensor en compressor vervangen...wat was de oorzaak waardoor de compressor is vast gelopen?

Ook niet vergeten het interieurfilter, dat had ik nog niet vermeld..een verstoptefilter is ook lucht blokkaade
 

oco1979

Forumguru
Theostek,jij denkt veel verder dan de meeste :thumbsup:

Velen vervangen iets,maar kijken jammer genoeg niet door wat het juist defect is.(algemeen garagesector)

Met als gevolg dat ze soms meerdere keren het stukvervangen,klant maar betalen.

Pier,jan,paul kan stukken vervangen,maar niet weten hoe iets werkt of enige oorzaak van defect,is wat anders.
 

bobby45

Actief lid
De sensoren die het regelen zijn 4 stuks . Ik heb op een Engelse skoda forum gezien hoe je ze vervangen zelf rechts boven vervangen zo gepiept zie mijn foto,s skoda garage wilde het des board demonteren.

Oja voel je gewoon mijn vrouw had het koud. Gismo uitlezen geef het ook aan.
 
Bovenaan Onderaan