Airco vieze luchtjes

Pendragon

Donateur
Ineens uit het niets heb ik een stinkende airco. De dealer heeft deze behandeld (schimmel behandeling?) en de eerste paar weken rij je in een chemisch luchtje rond, maar nu is de stank eigenlijk weer terug. Het is het bekende 'zweetsokken' luchtje. Misschien nog een keer laten behandelen of naar iemand anders gaan dan de dealer, misschien heeft die andere mogelijkheden. Ik hou me over het algemeen aan het advies om de airco zo'n 5 tot 10 minuten voor aankomst uit te zetten, maar natuurlijk vergeet ik dat ook wel eens. Heb ook al het advies geprobeerd door de auto 15 minuten te laten draaien met de climatronic op hoge temperatuur en hem flink laten blazen. Helaas allemaal niet geholpen.

Ik hoor graag jullie advies. Bedankt alvast!

Joske

Forumguru

Pendragon

Donateur
Bedankt Joske, ik ga het lezen en kijken of ik dat zelf ook kan het interieurfilter is al vervangen 2 maanden geleden.

skodaboy

Forumguru
ja,de filter controleren kan nooit kwaad..
het zou de eerste filter niet zijn die om één of andere reden vochtig geworden is en voor de stank zorgt..;)

EdK

Forumguru
Tijdje onderhoud gedaan van luchtbehandelings installatie's en daar zat ook het controleren en vervangen van filters bij.
En de verse lucht aanzuigzijde die uiteraard ook filters hadden waren zeker in tijden van vochtig weer met de vervuiling van buiten ( stof / roet etc ) vlugger vervuild dan je dacht.
En afhankelijk van lokatie van zo'n pand met installatie moesten filters soms al na 3 maanden vervangen worden.

Dus stank in je wagen..... gewoon preventief controleren en indien nodig vervangen
En uitblazen is een optie die zeker na een vochtige periode niet werkt doordat het vocht en stof/roet een koek in filter heeft gecreërd die je er echt niet meer uit blaast ....ook niet met perslucht

turboturbo

Forumguru
Ik klop/zuig het filter altijd even uit tijdens het proper maken van het interieur (zo elke 2 à 3 maanden)
Soms komt er niks uit, soms een berg zand en een half bos aan takken en bladeren.
(If only het maar zo makkelijk was om die parafaanbak zelf te reiningen)

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Daar ben je dus mooi mee belazerd. Je kunt je zelfs afvragen in hoeverre de werkzaamheden serieus zijn uitgevoerd

Joske

Forumguru
een interieurfilter kan wel snel terug vuil worden.. maar dit exemplaar :nono:

die is in het beste geval gewoon uitgeblazen met perslucht en terug in de wagen gestopt, maar wel mooi 18 euro factureren voor de filter waarschijnlijk! :mad:

Pendragon

Donateur
I know....ik denk bij de grote beurt ervoor. In januari/februari was voor mij de eerste grote 60.000km (in mijn geval 70.000) beurt. Ik heb de rekening hier zo niet, maar weet zeker dat ze het gemeld hebben en volgens mij staat het ook op de rekening. Daarbij ben ik 3 weken geleden nog geweest om de airco een refresh te geven omdat hij toen ook stonk. Dan hadden ze het filter zeker moeten controleren vind ik.

Joske

Forumguru
is standaard normaal, bij een "refresh-beurt" wat eigenlijk gewoon inhoudt dat ze iets in de aard van dezelfde bucht in je luchtkanalen spuiten zoals ik gedaan heb. Al die troep komt nadien ook nog los en plakt dan in je filter als je de aanjager terug aanzet. Vervolgens moet de filter natuurlijk vervangen worden.

op 60K worden inderdaad alle filters vervangen normaal gesproken.

Dus er zijn 2 mogelijkheden:

1. de filter is vervangen in jan/feb maar is nu door de reinigingsbeurt in die mate vervuild geraakt dat ie stinkt en er zo smerig uitziet
2. de filter is niet vervangen plus al de troep van de reinigingsbeurt is er ook nog eens op terecht gekomen

Bovenaan Onderaan