Airco voor de tweede keer kapot

joergarms

Senior Member
Enkele maanden geleden begaf de airco het, de slangen die vanaf de compressor richting het schutbord gaan, bleken lek te zijn.
Deze zijn 2 maanden geleden vervangen, opnieuw gevuld enz. voor een kleine 700 euro.
Dan denk je dus mooi alles weer voor elkaar te hebben, maar nee.
Tijdens onze vakantie aan de Cote d'Azur gaf de airco er weer de brui aan. Nu lijkt het erop dat een leiding aan de onderzijde van de compressor, los/ kapot is. Ik hoop dat het een pakking is die er tussenuit is, maar heb er alweer een zwaar hoofd in. Helaas gebeurde dit 2 dagen voor de terugreis, dus we zijn zonder airco teruggereden, das wel even wennen.

Nou heb ik een vraag, een jaar geleden heb ik het systeem bij de dealer laten leegmaken, reinigen en opnieuw laten afvullen, toen ging er zo'n 350gr "aircovloeistof" in, (weet niet hoe het heet).
Bij de laatste reparatie, via een andere garage, is de auto volgens de sticker met 550gr afgevuld. Kan die mogelijke 200gr extra de boosdoener zijn van de lekkage? Dat er bijvoorbeeld teveel druk is opgebouwd in het systeem?
Zou mooi zijn als iemand daar wat meer over kan vertellen.
 

Antera

Donateur
Nee want bij de dealer hebben ze hem bij gevult lijkt me maar niet leeg gemaakt en bij de reparatie hebben ze het hele systeem leeg moeten maken en daarna weer moeten vullen.

althans dat is mijn vermoeden
 

joergarms

Senior Member
Bij de dealer is hij toendertijd ook helemaal leeggemaakt, was een soort van "groot onderhoud" voor de airco. Koste toen zo'n 100 euro meen ik.
Op de bijbehorende uitdraai, kreeg ik toen ook te zien hoeveel gr er was uitgezogen en daaronder met hoeveel gr het systeem totaal was afgevuld.
 

Cordoba

Forumguru
Standaard hoort er meer dan 500 gram koelmiddel in de airco van een F-1 te zitten (in elk geval bij mijn F-1, ik dacht iets van 540 gram uit het hoofd), behalve koelmiddel moet er ook nog wat olie (smeermiddel) in, om de draaiende delen draaiend te houden.

De 350 gram is niet goed. Als ik het goed heb, heeft Theo Stek al eens uitgelegd op het forum dat bij goed onderhoud aan de airco het hele systeem moet worden leeggepompt, en gevuld met nieuwe vloeistof. Perse nieuwe vloeistof om te voorkomen dat je de zooi(metaalslijpsel, vervuiling) uit het systeem van een vorige klant bij jou in het aircosysteem krijgt.
 

Monteurtje

Forumguru
350 gram koudemiddel is te weinig. Dit zou tot schade van het airco systeem kunnen leiden omdat de olie nu ook niet goed rondgepompt wordt. De exacte hoeveelheid staat op een sticker. Deze is geplakt op de zwarte balk tussen de koplampen. En is 500 - 550 gram.
 

TheoStek

Forumguru
joergarms zei:
Nu lijkt het erop dat een leiding aan de onderzijde van de compressor, los/ kapot is.

Dat kan niet aan de onderzijde :shocked: de leidingen zitten bovenop de compressor, 1 in het midden de persleiding, en de zuigleiding zit aan de achterkant van de compressor.
Dus vanuit de motorruimte met de ogen gericht naar de compressor, moeten de leidingen bovenop zichtbaar zijn, zoals jij omschrijft aan de onderzijde ? zou betekenen dat de compressor ondersteboven is gemonteerd.

Bij een overvulling van 200 gram ontstaat een te hoge persdruk, en brengt schade aan de compressor.

De vulling voor jouw auto bedraagt 500 gram niet meer en niet minder, 50 gram meer betekent al een overvulling.
 

turboturbo

Forumguru
De vulling voor jouw auto bedraagt 500 gram niet meer en niet minder, 50 gram meer betekent al een overvulling.
Hoe kan het nu, dat verschillende bronnen / mensen verschillende hoeveelheden noemen? Wie heeft nu gelijk? De sticker, de specialist of de leverancier?
Ik ga binnenkort ook een onderhouds afspraak maken bij een specialist, wel handig als ik ook me er ook mee kan bemoeien.... :grin:
 

Cordoba

Forumguru
Je hebt sowieso al een verwarrende manier waarop het aangegeven wordt: je hebt een hoeveelheid koelmiddel, en daarbij ook een hoeveelheid olie, die samen (dus gemixt) in het systeem zitten. Als er bijvoorbeeld 500 gr. koelmiddel in gaat en 15 gr. olie, zullen sommigen dat aangeven als 515 gram.
 

TheoStek

Forumguru
turboturbo zei:
Hoe kan het nu, dat verschillende bronnen / mensen verschillende hoeveelheden noemen?

Op iedere auto behoort zich een sticker te bevinden die de vulgraad aangeeft, in onze therm heet dat de kenplaat van de installatie.
Is die aanwezig dient men zich aan die vulgraad te houden die vermeld staat (laagste) , is die niet aanwezig zal de kenplaat van de compressor geraadpleegd moeten worden (soms niet te vinden of vervuild).
Als op de originele kenplaat van de installatie 500 - 550 gram staat vermeld ! moet de laagste vulgraad aangehouden worden, de hoogste vulgraad is voor de koudere landen zoals zweden en aanverwanten.
Nederland valt niet onder de koudere landen.
Hella is al niet betrouwbaar te noemen, bella is geen fabrikant maar een leverancier en importeert vanuit china en de meeste daarvan zijn revisie compressors.
Een leverancier is nog geen fabrikant en zoeken derhalve de vulgraad op om een klant afnemer tegemoet te komen in service verlening, graadje meer of minder maakt niets uit.
Dan heb je nog de fabrikanten met hun airco stations, hetzelfde pak laken en nemen/geven ook de hoogste vulgraad.
 

joergarms

Senior Member
Iedereen alvast bedankt voor de reacties en toelichtingen.
Ik ga er aankomend weekend mee aan de slag, even wat belletjes plegen enzo.
Zodra ik meer weet, plaats ik het hier weer.
 

TheoStek

Forumguru
@joergarms, ik zou in jouw geval daar vaart achter zetten, want de compressor stelt dat echt niet op prijs, zie onderstaand gevalletje.

http://www.skodaforum.nl/board/attachments/f52/21053d1344662630-extreem-gevalletje-img_0012.jpg

Ik wil je hiermee geen angst aanjagen, maar houd voor ogen dat de compressor kan vast lopen, het is namelijk een continu variabele compressor die altijd meedraait zodra de motor loopt.
Als er geen koudemiddel circulatie meer is, wordt de olie in het carter niet ververst en verbrand, waarop het een kwestie van tijd is dat de compressor vastloopt. (als het al niet is gebeurt)
 
Bovenaan Onderaan